نقش سه رویداد در تشدید جو انقلابی

اعتماد در شماره امروز به گفتگو با غلامرضا ظریفیان پرداخته و در کنار یادداشتی درباره نقش سه رویداد در تشدید جو انقلاب57، هجدهمین قسمت از خاطرات محمدعلی ابطحی در دوران مدیریت رادیو را به چاپ رسانده است.

غلامرضا ظریفیان: انقلاب معنویت خواه ایرانیان در قرن بیستم بی‌نظیر بود
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گفتگو با غلامرضا ظریفیان، استاد تاریخ اسلام و معاون دانشجویی وزیر علوم در دولت اصلاحات درباره ریشه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را به چاپ رسانده و در بخشی از مقدمه این گفتگو به قلم عاطفه شمس، تدبیر مرجعی عارف و مذهبی برخاسته از درون ملت را مانعی برای وقوع شورشی کور، پیش از انقلاب دانسته است.
 
این استاد تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی را حاصل مجموعه‌ای از آرزوهای تاریخی ایران دانسته و آن ها را به دو بخش تقسیم نموده است:
یک بخش، آرمان‌هایی که در اندیشه تشیع نقش کلیدی و محوری دارد همچون «توزیع منابع عادلانه ثروت و کرامت» و بخش دوم، تحولات عصر مشروطه در ایران.
 
ظریفیان در بخش های منتخبی از این گفتگو آورده است:
 
– در درازنای تاریخ و در تحولاتی که به دنبال آن بودند، بسیاری از نهضت‌ها در دفاع از خون اباعبدالله الحسین در صدر اسلام شکل گرفت.
 

– انقلاب ایران بر پایه عدالت‌خواهی، آزادیخواهی و معنویت خواهی بنا شد، به همین دلیل می‌توان گفت این انقلاب در نوع خود و در قرن بیستم بی‌نظیر بود.
 
– برای هیچ جامعه‌ای تضمین همیشگی وجود ندارد و پاسداری همیشگی، لازمه تداوم شعارهای ارزشمند انقلاب، توزیع عادلانه قدرت و اعتقادات اصیل معنوی و دینی است.
 
 
 
نقش سه رویداد در تشدید جو انقلابی
 اعتماد در صفحه 7 تحلیل هوشنگ ماهرویان، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر درباره سه رویداد موثر در تشدید جو انقلابی را به چاپ رسانده و از «اشغال ایران در شهریور ١٣٢٠»، «کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢» و «واقعه اصلاحات ارضی» یاد کرده است.
 

او معتقد است هرچند حزب توده بعد از شهریور ١٣٢٠ حتی اندیشه‌های مارکس را مطرح نکرد، اما آثار خود را بر سپهر سیاسی جامعه و اقشار مذهبی و غیرمذهبی باقی گزارد.
 
نگارنده کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ را سبب احساس شکست روشنفکری ایران دانسته و در بخش دیگری از این تحلیل، با اشاره غالب بودن گفتمان چپ در جهان در قرن بیستم، در اختیار داشتن جزوه کوچکی از لنین یا مائو را همچون کتابی مقدس برای فعالین سیاسی سال های پیش از انقلاب توصیف نموده است.
 

ابطحی: وقتی اذان مؤذن زاده اجازه پخش نداشت
این روزنامه در صفحه 16 هجدهمین قسمت از خاطرات محمدعلی ابطحی در دوران مدیریت رادیو در دهه۶٠ را منتشر ساخته و در آن به این نکات نیز پرداخته است:
– بعد از انقلاب انصافا آیت‌الله خامنه‌ای تنها کسی بودند که در سطح عالی کشور به مساله قرآن و قاریان اهتمام ورزیدند.
 
– رادیو قرآن رسما در ۲۲ بهمن ١٣۶٢ افتتاح شد. برای افتتاحیه رادیو قرآن از آیت‌‌الله خامنه‌ای که واقعا موسس معنوی رادیو قرآن بودند، پیامی گرفتیم و جالب بود که ایشان برای افتتاح رادیو با صوت قرآن خواندند.
 

– تا مدت‌ها بنا به دستور شورای عالی قرآن، اجازه پخش اذان موذن‌زاده اردبیلی را نمی‌دادند. می‌گفتند اولا لحن آن فارسی است و یک جای آن از نظر تجویدی دارای اشکال است.
 
– مساله صدق‌الله العلی العظیم که قاریان شیعه می‌گفتند و منظورشان هم از علی، صفت خداوند بود و هیچ ربطی به شیعه و سنی نداشت، یکی از معضلات رادیو قرآن بود. افراطیون شیعی همیشه یکی از مشکلات رادیو قرآن بودند که صدای قاری سنی را برنمی‌تابیدند. می‌گفتند در رادیو قرآن صدای قاری سنی پخش نشود، روح و معنویت ندارد. دردناک بود و هست این نگاه افراطی.
 
– برنامه‌ریزی برای دعوت از راغب مصطفی غلوش صورت گرفت. تامین مالی آن از سوی صدا وسیما و همکاری وزارت خارجه انجام شد. رفتم ریاست‌جمهوری تا خوش خبری بدهم که غلوش در راه ایران است…. آن جا مطلع شدم که شورای عالی تبلیغات که رییس آن آیت‌الله جنتی بود و گمان می‌کنم هنوز هم ریاست آن شورا را داشته باشند به آیت‌الله منتظری قائم مقام رهبری وقت نامه نوشته‌اند که این کار دعوت از قاریان خارجی کار درستی نیست. زیرا باعث دلسردی قاریان خودمان می‌شود.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
مقام معظم رهبری: تشکیل جامعه اسلامی برخوردار از علم، عدل، اخلاق، عزت و پیشرفت از اهداف اصلی نظام اسلامی بوده است.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی: اتکا به «حضور مردم» و «ارزش‌های الهی و معنوی» دو رکن اساسی انقلاب اسلامی ایران است./ آرمان‌ها و اهدافی که بر پایه ارزش‌های الهی ترسیم شده است ماهیتا این انقلاب را از دیگر انقلاب‌ها جدا کرده و موجب ماندگاری و اقتدار آن نیز شده است.
 
 

اعتماد در شماره امروز به گفتگو با غلامرضا ظریفیان پرداخته و در کنار یادداشتی درباره نقش سه رویداد در تشدید جو انقلاب57، هجدهمین قسمت از خاطرات محمدعلی ابطحی در دوران مدیریت رادیو را به چاپ رسانده است.مرور مطبوعات/ ‌‌سه‌شنبه‌ 20 بهمن / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.