فراستخواه: اگر انسان شادمان باشد، دینداری او هم شادمان است

اعتماد در شماره امروز گزارشی از نشست «دین و شادی» به چاپ رسانده و از قول دبیر کنفرانس گردشگری و معنویت، گردشگری معنوی را منحصر در رویکرد مذهبی ندانسته است.

یک جامعه شناس: به جای دین شادی بخش، پروژه انسان شادمان را دنبال کنیم
روزنامه اعتماد در صفحه 7 گزارشی از نشست «دین و شادی» به چاپ رسانده و خلاصه ای از سخنان مقصود فراستخواه را زیر عنوان «شادی به مساله ما بدل نشده است» ارائه داده است.
 
او در این نشست که به همت انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار شد، به مشکلات بحث شادی در ایران اشاره کرده و گفته است:

– شادی بشر مساله غامضی است و آنقدر با غم تضایف دارد که گاهی آن را حتی نمی‌توان شادی خواند.
 
– معتقدم باید مباحث هرمنوتیک شادی، پدیدارشناسی شادی و اگزیستانسیالیسم شادی را مورد توجه قرار داد.

– روشنفکران دینی و پژوهشگران دینی مدام تلاش کرده‌اند درباره دین و همه‌چیزهای خوب بحث کنند، مثلا دین و علم، دین و فلسفه، دین و اخلاق، دین و حقوق بشر، دین و حقوق کار و…. این ادبیاتی برای اندیشیدن است. در این زمینه باید درنگ بیشتری کرد. به نظر من درباره شادی، این ژانر صدق نمی کند.

– مغالطه‌ای که در برخی مباحث درباره دین صورت می‌گیرد، در ذات باوری در دین است. یعنی مغالطه‌ای ذهن سوز است که در آن دین تبدیل به ذات، زیرایستا و یک اسم بدل شده است؛ در حالی که ما به تعبیر «ویلیام جیمز» انواع دین داری‌ها داریم یا به تعبیر «دریدا» دین داری هر کس تکینه است. به تعبیر سنت‌های خودمان، الطرق الی‌الله بعدد انفس الخلائق. ما نباید دین را از این تکینگی در آوریم و آن را به یک امر اسمی و انتزاعی بدل کنیم.
 

– امر دینی در جامعه ما وضعیت خاصی دارد، یعنی اولا در تاریخیت ما، دین خدا مدار بوده است، ثانیا دین ما معطوف به نهاد بوده است. وقتی این تاریخیت را با عسرت تاریخی و غمباری جمع کنیم، می‌توانیم به مساله‌ای کردن شادی در سپهر دینی و  اینکه چطور شادی در سپهر دینی ما یک مساله است، بپردازیم

– باید به جای دین شادی بخش، پروژه «انسان شادمان» را دنبال کنیم. انسان باید شاد باشد…. اگر انسان شادمان باشد، دینداری او هم شادمان است.
 
 
 
دبیر کنفرانس گردشگری و معنویت: گردشگری معنوی صرفا رویکرد مذهبی ندارد
این روزنامه در صفحه 13 خبر از برگزاری کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت» در این هفته در دانشگاه علم‌ و‌ فرهنگ داده و در گزارش نشست خبری محمدحسن ایمانی‌خوشخو، رییس آن دانشگاه نوشته است:
 
– نگاه معنوی به گردشگری فراتر از معرفی یک گونه گردشگری است و ما به دنبال معرفی یک رویکرد در گردشگری هستیم.
 
– منظور از گردشگری معنوی صرفا بعد مذهبی نیست و این کنفرانس با هدف رهایی از نگاه‌های محدود و سطحی و ایجاد یک نگاه عمیق به گردشگری برگزار خواهد شد.

– گردشگری معنوی در جهان سابقه طولانی ندارد، پیش از این، کنفرانس‌هایی در ویتنام، هند و امریکا در سال‌های ٢٠١١ و ٢٠١٣ با موضوع گردشگری و معنویت برگزار شده و از حیطه گردشگری مذهبی فراتر نرفته است؛ شاید به دلیل وجود همین خلأ، وقتی موضوع گردشگری و معنویت از جانب ایران در مجامع علمی بین‌المللی مطرح شد، با استقبال زیادی همراه شد.
 
– امیدواریم کنفرانس پیش رو به سرنوشت کنفرانس‌های مشابه قبلی که فقط به‌گونه‌ای از گردشگری مذهبی پرداختند، دچار نشود.
 
– امروزه مخالفان گردشگری کم نیستند، کسانی که معتقدند گردشگران ساختار جوامع را به هم می‌ریزند. این نگاه ناشی از برخورد تک‌‌بعدی به مقوله گردشگری است، در حالی که اگر به جنبه‌های معنویت گردشگری پرداخته شود، نگاه‌ها فراتر از این خواهد رفت.
 
– «فلسفه و دین»، «روانشناسی و اخلاق»، «فرهنگ و جامعه» و «مدیریت و اقتصاد» محورهای اصلی این همایش خواهند بود.
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «اعتماد» امروز:
 
رییس مجلس شورای اسلامی: هنوز درهای دیپلماسی به روی عربستان باز است / امیدواریم ریاض زودتر از مسیر غلطی که برگزیده برگردد / سیاست جمهوری اسلامی ایران هیچگاه این نبوده که دولت‌های اسلامی در جایگاهی قرار گیرند که دچار فرسایش و تضعیف شوند، چرا که این امر باعث فرسایش جهان اسلام می‌شود.
 
درسگفتارهای زمستان ١٣٩۴ موسسه مطالعات سیاسی- اقتصادی پرسش با سه درسگفتار در هفته اول بهمن ماه ادامه می‌یابد/ درسگفتار «خاطرات کمون: آیین سیاسی شکست» از صالح نجفی؛ درسگفتار «فروید در گذر تاریخ: سیر افکار و ایده‌های فروید جوان» از جواد گنجی و درسگفتار «فوکو و نقد نئولیبرالیسم» عادل مشایخی ارائه خواهد شد.

اعتماد در شماره امروز گزارشی از نشست «دین و شادی» به چاپ رسانده و از قول دبیر کنفرانس گردشگری و معنویت، گردشگری معنوی را منحصر در رویکرد مذهبی ندانسته است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 5 بهمن / روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.