یک کارشناس مسلمان: وجود یک مرجعیت فقهی در اروپا برای هدایت مسلمانان و افتاء ضروری است

شرق در شماره امروز، در کنار انعکاس سخنان اخیر رهبری در خصوص داعش، به روایت افزایش فشار بر مسلمانان قاره سبز پرداخته و در یادداشتی به قلم بهروز غریب‌پور به خطر حضور تفکر داعش در هر فرد و هر اقلیم اشاره نموده است.

اقلیت مسلمان اروپا، رسانه‌ انگلیسی‌زبان و نیرومندی برای واکنش به تبلیغات منفی علیه‌شان ندارد/یک کارشناس گروه‌های اسلامی: وجود یک مرجعیت فقهی در اروپا برای هدایت مسلمانان و افتاء ضروری است
شرق در صفحه 8 به بازنشر گزارش «الجزیره» با عنوان «حادثه پاریس و تقابل مسلمانان با گروه‌های راست اروپا» پرداخته و به پیامدهای حملات تروریستی فرانسه برای دست کم ۴۵‌ میلیون مسلمان این قاره اشاره نموده است.
 
در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:
«به‌منظور بررسی این پیامدها، رهبران اقلیت مسلمان در بریتانیا در همایشی گردهم آمدند تا راهکارهایی برای آینده پیدا کنند. به نظر شرکت‌کنندگان، این حوادث موجب رشد پدیده افراط‌گرایی در اروپا خواهد شد. همچنین بعضی نیز هشدار دادند که رشد این پدیده، تغییراتی بزرگ را در سطح سیاست‌های اتحادیه اروپا به وجود خواهد آورد؛ به‌خصوص اگر هر دولتی از این پس بخواهد یک‌سری قیدوبندهای امنیتی بر مسلمانان اعمال کند.
 
درحالی‌که برخی اجماع نظر داشتند که باید تفکر نظیر داعش را محکوم کرد زیرا تفکری «شاذ و انحرافی» در اسلام است؛ گروهی دیگر بر این باور بودند که اقدامات غرب موجب تقویت این تفکر شده و زمینه مناسب را برای رشد آن فراهم کرده است.
 
در این همایش که با تلاش باشگاه فلسطینی‌های مقیم بریتانیا برگزار شده بود، شرکت‌کنندگان در آن راه‌های تعامل مسلمانان با پیامدهای این ماجرا را بررسی کردند. برخی خواستار تبلیغاتی ضد تبلیغات گروه‌های دست‌راستی در اروپا شدند، اما درعین‌حال تأیید کردند که اقلیت مسلمان، رسانه‌های نیرومندی ندارند که بتوانند به زبان انگلیسی در برابر تبلیغات منفی علیه‌شان، واکنش نشان دهند.
 
شرکت‌کنندگان همچنین بر این نکته تأکید داشتند که مسلمانان باید به‌صورت کامل جذب جوامع اروپایی شوند و احساس گناه نکنند. به گفته آنها، زمینه‌هایی که باعث پیوستن جوانان به تشکل‌های افراطی می‌شود الزاما اسلام نیست. بلکه بسیاری از آنها از جاهایی می‌آیند که هیچ ارتباطی به دین ندارد. بیوگرافی شخصی بسیاری از آنها نشان می‌دهد که اساسا شخصیت‌های منحرفی داشته‌اند. برخی‌شان حتی محکومیت‌های قضائی دارند و چه‌بسا حس انتقام‌جویی، کینه‌توزی و ماجراجویی آنها را به گروه‌های افراطی پیوند زده باشد.
 
– «انس التکریتی» رئیس مؤسسه گفت‌وگوی تمدن‌های «قرطبه»: نظام‌های استبدادی عربی یکی از عوامل اصلی تغذیه چنین تفکری است و آنها با سرکوب مبارزات دموکراتیک مردم زمینه چنین انحرافاتی را فراهم می‌کنند. اگر انقلاب‌های بهار عربی سرکوب نمی‌شد، چنین گروه‌هایی سر بر نمی‌آوردند.
 
– «محمد العربی زیتوت»، پژوهشگر: تفکر گروه‌های افراطی ربطی به اسلام ندارد. البته باید دانست بسیاری از اقداماتی که در دهه ٩٠ به تشکل‌های جهادی در الجزایر نسبت داده می‌شد، ساخته و پرداخته سازمان‌های اطلاعاتی الجزایر بود.
 
– «فوضی الفتاوی» کارشناس امور گروه‌های اسلامی: دستور کار القاعده و تشکیلات داعش این نیست که با ظلم مبارزه کنند یا به فکر منافع مسلمانان باشند. ما خواستار تعیین یک مرجعیت فقهی در اروپا هستیم تا به نحوی مسلمانان را هدایت کند و مردم نیز برای گرفتن فتوا به سراغ کسانی نروند که واقعیت آنها را نمی‌شناسند.
 
– «ادیب زیاده» استاد فلسطینی: استراتژی امنیتی جدید کشورهای اروپایی در درجه اول بر محیط رشد این گروه‌ها متمرکز است و این یعنی تشدید فشارها علیه مسلمانان.

– «زهیر سالم» یکی دیگر از کارشناسان حاضر در این گردهمایی: کنارکشیدن غرب از تحولات سوریه و اینکه اجازه دادند‌ هزاران نفر در آنجا کشته و ‌میلیون‌ها نفر آواره شوند، این شرایط را به وجود آورد. برخی از افرادی که به گروه‌های افراطی می‌پیوندند، هیچ شناختی از اسلام ندارند و حتی نمازشان را هم به‌درستی نمی‌خوانند. انگیزه‌های چنین افرادی در بیشتر موارد دینی نیست و آنان انگیزه شخصی دارند.»

 

رهبری: جنایات تروریست‌ها ربطی به اسلام ندارد
روزنامه شرق در صفحه 2 به گزارش سخنان رهبری در دیدار با رئیس‌جمهوری ترکمنستان پرداخته و بهترین راه خنثی کردن نفوذ جریان‌های تروریستی را تقویت حرکت‌های فکریِ اسلامیِ معتدل و عقلانی دانسته و بر ضرورت ارائه مجال فعالیت‌های اسلامی صحیح به مردم تاکید کرده است.
 

رهبری با توصیف اسلام به دین برادری، محبت و خیرخواهی برای دیگران، جنایات وحشیانه جریان‌های تروریستی در سربریدن و سوزاندن انسان‌ها را نشانه بیگانگی کامل آن ها از اسلام دانسته اند.

 
بهروز غریب‌پور: بیماری داعشیسم می‌تواند در هر اقلیمی رشد کند
شرق در صفحه 20 یادداشت بهروز غریب‌پور با عنوان «به حال داعش باید تأسف خورد نه زنان ایزدی» را به چاپ رسانده و معتقد است انفعالی برخوردکردن با پدیده داعش، سکوت‌کردن در برابر آن یا تنها محکوم‌کردن دردی را دوا نمی‌کند.
 
او که محکوم کردن لفظی زنده‌به‌گورکردن زنان سنجاری توسط داعش را بیش از شنیدن این خبر باعث تاسف می داند، داعشیسم را نوعی بیماری نامیده که می‌تواند در هر اقلیمی رشد کند.
 
وی اولین سوال در این زمینه را پرسش از حضور داعش در وجود هر فرد دانسته و بر این نظر پافشاری می کند که تنها با شست‌وشوی مغزی می‌توان داعش‌پروری کرد.

وی در فراز پایانی این نوشتار آورده است:
«امروز وقتی خبر زنده‌به‌گورکردن زنان ایزدی ساکن سنجار را شنیدم به حال آنها تأسف نخوردم. اگرچه زنان و کودکان در مقابل هجوم‌های وحشیانه داعش معمولا بی‌دفاع هستند، حمله به آنها ظلم مضاعف است ولی نمی‌خواهم به این دلیل که این قربانیان زن بوده‌اند، فکر کنم اینها جنس ضعیف بوده‌اند و برایشان دل بسوزانم. بلکه می‌خواهم به حال داعشی دل بسوزانم و تأسف بخورم. به حال کسی که دچار یک بیماری هولناک خشونت است که هیچ‌کس قادر به هضم آن نیست. اگر داعشی قاتل است، خود این قاتل قربانی عقیده‌ای پوشالی و بی‌مایه است؛ قربانی عقیده‌ای که عقده است نه عقیده و باز هم معتقدم باید این عقده شناخته و ریشه‌کن شود.»
 
 
 
 پیشنهاد تاسیس پایگاه اطلاعاتی درباره شهروندان مسلمان ساکن آمریکا دردسرساز شد
این روزنامه در صفحه 20 به سخن پردردسر یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و زیر عنوان «جایی برای نازیست‌ها نیست» می نویسد:
 
«دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، خودش را در بد مخمصه‌ای انداخته است. ماجرا از آنجا شروع شد که ترامپ در مصاحبه‌ای با «یاهو نیوز»، وقتی در برابر سؤال خبرنگاری درباره افزایش اقدامات نظارتی برای جلوگیری از حملات تروریستی قرار گرفت، گفت که دارد درباره طرحی فکر می‌کند که به‌وسیله آن بتواند یک پایگاه اطلاعاتی درباره شهروندان مسلمان ساکن آمریکا ایجاد کند.
 
…. این اظهارنظر بلافاصله مورد انتقاد قرار گرفت. بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی این اظهارنظر ترامپ را با اقدام آدولف هیتلر، در زمان جنگ جهانی دوم در زمینه ثبت اطلاعات مربوط به یهودیان مقایسه کردند.
 

…. واکنش‌های شدید علیه این اظهارنظر باعث عقب‌نشینی ترامپ از موضعش شد. به‌طوری‌که جمعه‌شب در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «این من نبودم که پیشنهاد ایجاد پایگاه اطلاعاتی دادم. خبرنگار این حرف را زد. ما باید از آمریکا در مقابل تروریسم از طریق بالابردن نظارت دفاع کنیم» اما روزنامه‌نگاران دست‌بردار نبودند و به همین دلیل در مصاحبه دیگری که ترامپ با شبکه «ان‌بی‌سی» داشت، مصاحبه‌کننده این سؤال جسورانه را مطرح کرد که «فرق طرح شما با طرح حزب نازی برای ثبت اطلاعات شهروندان یهودی در آلمان چیست؟» این سؤال، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری را به لکنت واداشت. ویدئو عصبانیت ترامپ از این سؤال و جمله‌اش که می‌گوید: «چه گفتید؟ چه گفتید؟» بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.»
 
 
 
دیگر عناوین برگزیده «شرق» امروز:
 
گزارش «دستور ویژه از بالاترین سطح »؛ دستور رهبری برای ریشه‌یابی «آسیب‌های اجتماعی» /تنظیم کننده: معصومه اصغری
 

شرق در شماره امروز، در کنار انعکاس سخنان اخیر رهبری در خصوص داعش، به روایت افزایش فشار بر مسلمانان قاره سبز پرداخته و در یادداشتی به قلم بهروز غریب‌پور به خطر حضور تفکر داعش در هر فرد و هر اقلیم اشاره نموده است.مرور مطبوعات/ ‌‌دو‌شنبه‌ 2 آذر/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.