نوری مالکی: نه شکست سپاه اسلام در جنگ اُحد متوجه پیامبر اسلام بود و نه سقوط شهرهای ایران در جنگ متوجه امام

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «یونسی: مسئولان ارشد کشوری از تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران ناخشنودند»، «نوری مالکی پس از مقصر شناخته شدن در سقوط موصل: نه شکست سپاه اسلام در جنگ اُحد متوجه پیامبر اسلام بود و نه سقوط شهرهای ایران در جنگ متوجه امام خمینی/اگر ترک‌ها و سعودی‌ها نبودند، داعش و القاعده نمی‌توانستند رشد کنند»، «دختران ایزدی خورشید از داعش انتقام می گیرند»، «وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان: احترام به دین اسلام، تمامیت ارضی کشور و حاکمیت ملی تنها خطوط قرمز رسانه‌های افغانستان‌ است/آزادی بیان و مطبوعات افغانستان در ١۴ سال گذشته، در هیچ یک از کشورهای منطقه سابقه نداشته است»، «مجید مجیدی: باید قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم»، «دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: هویت دینی و ملی ما بسته به تحول علوم انسانی است/از مهر ۹۴ بخشی از دروس بازنگری شده به مجموعه درسی دانشگاه وارد می‌شوند»، «برخورد با گروه‌های تندرو، سبب انتقام جنگهوی از وزیر پنجاب شد»

یونسی: مسئولان ارشد کشوری از تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران ناخشنودند
روزنامه شرق در صفحه ۷ ، خبر از ناخشنودی رئیس‌جمهوری از تخریب نمازخانه اهل سنت داده و این سخن را از دیدار حجت‌الاسلام یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با تعدادی از نخبگان و صاحب‌نظران اهل سنت استان‌های خراسان و سیستان‌وبلوچستان حکایت کرده است.
یونسی گفته است: همه مسئولان ارشد کشوری و از جمله شخص رئیس‌جمهور از تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران ناخشنود هستند و اهل سنت با هوشیاری کامل مراقب باشند خواسته‌های مذهبی آنها به مطالبات سیاسی تبدیل نشود.

نوری مالکی: نه شکست سپاه اسلام در جنگ اُحد متوجه پیامبر اسلام بود و نه سقوط شهرهای ایران در جنگ متوجه امام خمینی/اگر ترک‌ها و سعودی‌ها نبودند، داعش و القاعده نمی‌توانستند رشد کنند
شرق در صفحه ۸ با شرحی از وضعیت عراق در زمان اتمام دوران نخست وزیری نوری المالکی، پاسخ وی به سوالات این روزنامه را منتشر ساخته است. زینب اسماعیلی در این گزارش که عنوان « هیچ‌گاه حامی فرقه‌گرایی نبودم» را برای آن برگزیده است، می نویسد:
«نخست‌وزیر سابق عراق درست همان روزی که دادگاه تحقیق و تفحص در مورد حوادث موصل، او را مقصر شناخت، در تهران بود. او که برای حضور در اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیوتلویزیون‌های اسلامی به تهران سفر کرده، در نشست با خبرنگاران در تهران علاوه بر «فاقد صلاحیت»دانستن این کمیته، نقش اصلی در سقوط موصل را به توطئه آنکارا و اقلیم کردستان نسبت داد.
کمیته تحقیق و تفحص هیأت پارلمانی عراق «نوری مالکی»، نخست‌وزیر سابق و ده‌ها نفر از مقامات ارشد این کشور را در سقوط شهر موصل مقصر دانسته‌ است. روز دوشنبه، پارلمان عراق اعلام کرد گزارش نهایی این تحقیق را برای رسیدگی به بخش قضائی ارجاع داده است.
موصل، بزرگ‌ترین شهر در شمال عراق، اواخر بهار سال گذشته به‌دنبال پیشروی داعش در عراق، به تصرف این گروه تروریستی درآمد. به‌دنبال این حمله، چند لشکر ارتش عراق عقب‌نشینی کردند و تسلیحات و تجهیزات خود را در منطقه‌ای که به اشغال داعش درآمد، رها کردند.
نوری‌مالکی، به‌عنوان نخست‌وزیر هنگام سقوط موصل، اکنون در تهران در واکنش به گزارش کمیته تحقیق می‌گوید: «این کمیته دچار اختلافات سیاسی شده است و عملا از شکل کمیته حقیقت‌یاب خارج شده، به‌ویژه آنکه برای واردکردن اسامی مختلف ازجمله اسم من به فهرست گزارش، تحت فشار بوده است. ضمن اینکه تصمیم نهایی با دستگاه قضائی است. ارتش در این مدت شکست‌های دیگری هم داشته است، اما نمی‌توان این شکست‌ها را متوجه شخص خاصی دانست کما اینکه در صدر اسلام هم نمی‌توان شکست جنگ احد را متوجه پیامبر مکرم اسلام کرد. همچنین در جنگ ایران نیز شهرهایی سقوط کرد اما امام گفتند الخیرو فی ماوقع».
توضیح نوری مالکی در مورد سقوط این شهر این بود که «سقوط موصل یک شکست نظامی نبود، آن زمان ارتش عراق با تمام تجهیزات در موصل حضور داشت و با محاسبات نظامی نمی‌بایست شکست می‌خورد. بنابراین من معتقدم سقوط موصل توطئه‌ای بود که ابتدا در آنکارا و سپس در اربیل برنامه‌ریزی شده بود که با کمک برخی گروه‌ها و طایفه‌های محلی اتفاق افتاد، چنانچه همین مسئله درباره الرمادی هم روی داد. من معتقدم این مسئله توطئه‌ای طراحی‌شده بود. ترکیه بزرگ‌ترین حامی داعش و القاعده است و واضح است اگر ترک‌ها و سعودی‌ها نبودند، داعش و القاعده نمی‌توانستند رشد کنند».

او در پاسخ به سؤال «شرق» در مورد انتقاداتی که به سیاست‌های فرقه‌ای او و تأثیر آن در ریشه‌یابی گروه تروریستی داعش می‌شود، خود را از این اتهام مبرا کرد و گفت «هیچ‌گاه حامی سیاست‌های فرقه‌گرایانه نبوده» و به نقش ترکیه عربستان‌سعودی در رشد داعش اشاره کرد. «داعش زاییده القاعده است که سال‌ها پیش در سعودی شکل گرفت و حمایت شد. گروه‌های «طالبان» و «النصره» و همچنین «بوکوحرام» نیز جزئی از القاعده هستند. از زمان سقوط «صدام»، القاعده فعال بوده است. پیش از نخست‌وزیری من درگیری طایفه‌ای بود و به‌ویژه در زمان انفجار حرمین‌عسگرین، این درگیری تشدید شد. من همواره در کنار شیعه، سنی و کرد ایستاده‌ام. آنهایی که این موضوع را مطرح می‌کنند، پاسخ دهند آیا سیاست دولت مرکزی باعث افزایش تروریسم شد یا کردستان عراق که حتی با تغییر مالکی نیز سیاستش را تغییر نداد».
نوری کامل محمد‌حسن المالکی، متولد ۱۹۵۰ در کربلاست؛ یک سیاست‌مدار شیعه عرب که از ٢٠٠۶ تا ٢٠١۴ نخست‌وزیر عراق بود. او حکم دادگاه صدام را داد و با صدور این حکم، محبوبیت زیادی در بین شیعیان پیدا کرد. اما عقب‌راندن سنی‌ها و کردها در سال‌های حکومت او، موجب اتهامات فرقه‌ای شد. او اکنون رهبر حزب اسلامی «دعوه» در کشور عراق است و نمایندگان زیادی در مجلس فعلی عضو این حزب هستند. «ابراهیم جعفری»، نخست‌وزیر سابق و وزیر خارجه فعلی عراق و نوری مالکی از اعضای تأثیرگذار این حزب هستند که در دوران صدام‌حسین و حاکمیت حزب بعث در دوران عسرت به‌سر می‌بردند. یکی دیگر از موضوعاتی که از نوری مالکی پرسیده شد، موضوع اصلاحات سیاسی در عراق بود که او آغاز آن را بعد از دولت صدام دانست و گفت: «اصلاحات از سال‌ها پیش احساس می‌شد، اما بحران‌های زیادی ایجاد شد که مانع این روند شد. یکی از این مشکلات طایفه‌گری بود، دیگری درگیری در عراق و سپس دخالت خارجی در عراق بود». در جریان اصلاحات سیاسی عراق، برخی مناصب و سمت‌ها، حذف شده است، یکی از این سمت‌ها، معاون رئیس‌جمهور است که البته نوری مالکی معتقد است حذف این سمت در اختیار رئیس‌جمهور نیست.
او در مورد اختلاف بین او و العبادی، رئیس‌جمهور فعلی، گفت: «ما و آقای عبادی با هم اختلافی نداریم، چراکه هر دو از یک جریان هستیم». مالکی درباره حمایت‌های جمهوری اسلامی از او و عراق، گفت: «به این حمایت افتخار می‌کنم و از مقامات جمهوری اسلامی به‌ویژه رهبر انقلاب قدردانی می‌کنم. در دوره هشت‌ساله مسئولیتم ایران و عراق به یکدیگر نزدیک شدند و بهبود شرایط با جمهوری اسلامی از مواردی بود که در دوره من حاصل شد.»

دختران ایزدی خورشید، از داعش انتقام می گیرند
این روزنامه در صفحه ۸ از تشکیل یگان «دختران خورشید» خبر داده و می نویسد:
«گروهی از زنان ایزدی برای گرفتن انتقام دیگر زنان این قوم از گروه تروریستی داعش «یگان دختران خورشید» را تشکیل دادند. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، «شاته شنگالی»، یک خواننده زن ایزدی، اقدام به تشکیل ارتشی از زنان ایزدی به‌منظور نبرد با گروه تروریستی داعش و گرفتن انتقام خواهرانشان که توسط داعش به بردگی گرفته شدند و برادرانشان که توسط این تروریست‌ها سر بریده شدند، کرده است.
او تاکنون ١٢٣ نیروی زن ١٧ تا ٣٠ ساله را جذب ارتش خود که «دختران خورشید» نام دارد، کرده است. این زنان با وجود خطر کشته‌شدن به دست داعشی‌ها یا بدتر از آن اسارت و به بردگی گرفته‌شدن، مصمم به نبرد با داعش در عراق هستند. شاته شنگالی که ٣٠ سال دارد از سوی رئیس اقلیم کردستان عراق مجوز ویژه دریافت کرد تا این واحد نظامی را تشکیل دهد.

وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان: احترام به دین اسلام، تمامیت ارضی کشور و حاکمیت ملی تنها خطوط قرمز رسانه‌های افغانستان‌ است/آزادی بیان و مطبوعات افغانستان در ١۴ سال گذشته، در هیچ یک از کشورهای منطقه سابقه نداشته است
روزنامه شرق، گفتگوی خبرنگار خود، فریبا پژوه با عبدالباری جهانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان را در صفحه ۱۱ منتشر ساخته و زیر عنوان «خط قرمزهای‌مان زیاد نیست»، این مقدمه را به چاپ رسانده است:
عبدالباری جهانی، وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان، قندهاری است. هرچند با زبان فارسی- دری- بیگانه نیست اما با دشواری به این زبان سخن می‌گوید. وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان فارغ‌التحصیل کارشناسی زبان و ادبیات پشتو از دانشگاه-پوهنتون-کابل است. او ازجمله شاعران و نویسندگان شناخته‌شده افغانستان است و اشعارش بیشتر به زبان پشتو منتشر شده است. جهانی، رباعیات حکیم عمر خیام را به زبان پشتو منتشر کرده و شاعر سرود ملی افغانستان نیز است. او در سال ۱۹۸۱ افغانستان را ترک و به پاکستان مهاجرت کرد پس از آن در سال ۱۹۸۳ به آمریکا رفت. وی پیش‌تر به‌عنوان خبرنگار بخش پشتوی یکی از رسانه‌های ایالات‌متحده، فعالیت داشته است. وزیر اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که کشورش در یک‌ دهه گذشته شاهد رشد بی‌نظیر کمی‌وکیفی رسانه‌ها بوده است و قانون رسانه‌های همگانی این کشور در منطقه مانند ندارد. به گفته جهانی، مطابق این قانون‌ گرفتن مجوز انتشار رسانه‌ها ساده‌ترین کار ممکن است و هیچ نهاد دولتی در محتوای نشریات قبل و پس از چاپ، دخالت نمی‌کند. هرچند به گفته او طبق قانون اساسی محتوای کتاب‌ها و برنامه‌های رادیو – تلویزیون و نشریات باید در چارچوب احترام به دین اسلام و منافع و حاکمیت ملی باشد و در غیراین صورت با آنها برخورد می‌شود. او با بیان اینکه افغانستان امروز به وحدت ملی نیاز دارد می‌گوید: «به باور من ایجاد وحدت ملی در کشور، جهاد امروز ماست .»
وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این گفتگو به این نکات پرداخته است:

– برای فعالیت‌های مشترک فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان زمینه‌های بسیار زیادی وجود دارد.
– یکی از مسائلی که افغان‌ها به آن افتخار می‌کنند وجود آزادی بیان در این کشور است.
– در ١۴ سال گذشته و پس از سقوط حکومت طالبان، مردم طعم آزادی بیان را چشیدند و تصور نمی‌کنم آزادی بیان و مطبوعات در این بازه زمانی در کشورهای منطقه سابقه داشته باشد.
– تعداد و عناوین روزنامه‌ها و مجلاتی که فقط در کابل منتشر می‌شود بسیار زیاد است. تلویزیون‌ها و رادیوها نیز در افغانستان به‌صورت خصوصی فعالیت دارند. تأکید می‌کنم در این زمینه هیچ کشوری در منطقه با افغانستان قابل قیاس نیست و به این حد از آزادی مطبوعات نرسیده است.
– البته در همه کشور‌ها برای انتشار کتاب و نشریات قوانینی وجود دارد. در افغانستان هم قوانینی برای این نوع فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی وجود دارد؛ با این‌حال به جرئت می‌توانم بگویم دریافت مجوز روزنامه و نشریه و حتی تلویزیون در افغانستان نسبت به ایران و پاکستان به مراتب آسان‌تر است و محدودیت‌ها، بسیار کم. اگر کتابی بخواهد از طریق انتشارات دولتی منتشر شود باید مجوز داشته باشد درغیراین‌صورت برای نشر کتاب مجوز خاصی نیاز نیست.
– خط قرمزها در افغانستان آن‌قدر زیاد نیستند. صاحبان قلم و رسانه‌ها طبق قانون نباید علیه دین اسلام و حاکمیت ملی و منافع ملی مطلبی منتشر کنند.
– فقط یک روزنامه در افغانستان توقیف شد که آن هم به این دلیل بود که این نشریه مطلبی ضد ارزش‌های دینی اسلام منتشر کرده بود. جز در این یک مورد دستگاه قضائی هیچ دخالتی در روند کار رسانه‌ها و نشریات و چاپ کتاب در افغانستان نداشته است. تنها خطوط قرمز در رسانه‌های افغانستان که موظف به رعایت آن هستند احترام به دین اسلام و تمامیت ارضی کشور و حاکمیت ملی است که قانون اساسی هم نسبت به این مسئله صراحت دارد.
– ملت‌هایی که نتوانستند از آزادی خود دفاع کنند به‌طور معمول وحدت ملی نداشتند. مثال روشن من در این زمینه وضعیت هندوستان است. اقوام و مذاهب در هند بسیار متنوع و متکثر است. هندوستان چند صد سال مورد تاخت و تاز اقوام مختلف قرار داشته و مردم به این علت که وحدت ملی نداشتند نمی‌توانستند در مقابل دشمن بیرونی مقاومت کنند ولی حالا که وحدت ملی در این کشور وجود دارد مردم خود را از هر نژاد، قوم و مذهبی که هستند، هندی می‌دانند. صدراعظم در این کشور یک سیک است، رئیس‌جمهور یک مسلمان و وزیر دفاع آنها یک عیسوی است.
– مبارزه فرهنگی برای جلوگیری از نفوذ بنیادگرایی بسیار دشوار است. افغانستان به‌طور کلی یک موضوع جداگانه از بقیه کشور‌ها دارد. در افغانستان یک رژیم بنیادگرا در رأس کار بود و آمریکا و متحدانش آن نظام را سرنگون کردند. در وهله اول به نظر می‌آمد با ازبین‌رفتن نظام سیاسی طالبان بنیادگرایی و طرفداران بنیادگرایی در کشور ما ‌رو به زوال بگذارند، ولی تنها پس از گذشت چند سال از سقوط طالبان، آنها از گوشه و کنار کشور ظهور کردند و تقویت شدند.

مجید مجیدی: باید قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم
شرق در صفحه ۱۴ به پوشش نشست خبری مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمد(ص)» پرداخته و به این نکات اشاره کرده است:
– فروش فیلم «حضرت محمد(ص)» در گیشه قطعا موفق خواهد بود.
– در سفر به دانمارک جرقه ساخت این فیلم به ذهنم رسید. قرار بود در آن سال در دانمارک بزرگداشتی برای من برگزار شود اما این بزرگداشت هم‌زمان با انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت حضرت رسول(ص) شده بود. به‌همین‌دلیل من با نوشتن نامه‌ای خیلی دوستانه اعلام کردم نمی‌توانم در مراسم و کشوری حضور پیدا کنم که در آن به باورهای من توهین می‌شود. بعد از آن مدت‌ها فکر می‌کردم که چرا ما در قبال هجمه‌هایی که به پیامبرمان و دین اسلام می‌شود، واکنشی نشان نمی‌دهیم و بیشتر واکنش‌های ما تدافعی است و به‌جای عمل‌کردن عکس‌العمل نشان می‌دهیم».

– کارگردان «رنگ خدا» در مورد بی‌توجهی به کم‌ساخته‌شدن چنین فیلم‌هایی عنوان کرد: «غفلت ما در این بحث و در حوزه فرهنگ در جهان اسلام باعث شده کشورهای غربی از اسلام قرائت زشت ارائه کنند و بعضی کشور‌ها هم که در همسایگی ما هستند، متأسفانه با آنها همراه می‌شوند. نتیجه این رفتار‌ها و کوتاهی ما فجایعی است که امروز در سوریه، یمن و عراق شاهد هستیم».
– ما باید راه را نشان دهیم و قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم و با همین نگاه از هفت سال پیش پروژه حضرت‌محمد(ص) را آغاز کردیم.
– شخش جهانی این فیلم در افتتاحیه جشنواره مونترال آغاز خواهد شد. از آنجا که دین یک امر کاملا فطری است و از آنجا که تاکنون قرائت‌های غلطی نسبت به پیامبر ما وجود داشته است، شاید تماشاگران جشنواره مونترال کنجکاو باشند قرائت ما را ببینند. بخشی از مراحل آماده‌سازی فیلم در آلمان انجام شده است. در نشست‌های خصوصی‌ای که در این کشور داشتیم، آنها واکنش‌های خیلی خوبی داشتند و امیدواریم این فیلم در جهان هم اتفاقات خوبی را رقم بزند.
– برخی از بحث‌هایی که درباره طولانی‌بودن فیلم می‌شد، بسیار غیرکارشناسی بود و بیشتر در جهت تخریب فیلم عمل کرد به این معنی که برخی از افراد می‌گفتند با حذف دقایقی از این فیلم به‌لحاظ مالی می‌توان آثار دیگری ساخت که به نظر من این بحث خلط مبحث بود. در مونتاژ اولیه فیلم پنج ساعت تصویر داشتیم که این تدوین را برای پخش یک سریال هشت‌قسمتی کنار گذاشتیم که در نظر داریم بعد از پخش جهانی از این ظرفیت استفاده کنیم.
– این فیلم سینمایی در چندین اکران خاص به نمایش گذاشته شد. با توجه به بازخورد مخاطبان بر آن شدیم تغییراتی در فیلم ایجاد کنیم، بنابراین ۲۴ دقیقه از فیلم کم شد و درعین‌حال شش دقیقه از صحنه‌هایی که در تدوین اولیه وجود نداشت به فیلم اضافه شد که در مجموع با همین حذف و اضافه‌ها، ۱۸ دقیقه از فیلم کم شد».
– قضاوت‌هایی که از سوی دانشگاه الازهر و جهان عرب ایجاد شد، زودهنگام بود و صحبت‌هایی که مبنی‌بر نشان‌دادن چهره حضرت محمد(ص) در فیلم می‌‌کردند، درست نیست. فضاسازی‌هایی که توسط برخی کشورهای عربی و به‌ویژه الازهر به وجود آمد، ناشی از قضاوت زودهنگام بود چون اصلا فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آنها اعلام کردیم که چهره پیامبر اسلام(ص) به نمایش درنیامده، اما آنها به‌دنبال حاشیه‌سازی و تهییج بودند و این ماجرا را ادامه دادند».
– ما هر میزان برای نشان‌دادن چهره رحمانی پیامبر(ص) هزینه کنیم کم است و قیمتی را نمی‌توان برای آن پرداخت. این فیلم در گیشه قطعا موفق خواهد بود و من به این امر باور دارم که نمایش این فیلم در ایران و سایر کشورها با استقبال همراه خواهد شد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: هویت دینی و ملی ما بسته به تحول علوم انسانی است/از مهر ۹۴ بخشی از دروس بازنگری شده، ارائه خواهند شد
این روزنامه در صفحه جامعه، از ارائه دروس بازنگری‌شده علوم انسانی در دانشگاه‌ها از مهر ۹۴ خبر داده و از قول دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نوشته است:
– از مهر ۹۴ بخشی از برنامه‌ها که در شورای تحول اصلاح شده‌اند، وارد مجموعه درسی دانشگاهی می‌شوند و به‌تدریج دیگر بخش‌ها نیز بعد از اصلاح وارد مجموعه درسی خواهند شد.
– شورای تحول علوم انسانی به ریاست دکتر حدادعادل ایجاد شده است و افراد متخصص و صاحب تجربه از حوزه و دانشگاه عضو این شورا هستند و ۱۵ کارگروه ذیل این شورای تحول شکل گرفته است.
– تاکنون چند برنامه بازنگری شده، این بازنگری‌ها باید حین حرکت انجام گیرد، نمی‌شود همه بخش‌ها را متوقف کرد و گفت، اکنون بازنگری انجام می‌شود؛ ضمن اینکه اصلاح و بازنگری به‌تدریج صورت می‌گیرد.
– در یک برنامه کوتاه‌مدت، آنچه که نیاز است در این مدت اصلاح شود، مورد توجه قرار گرفته و اصلاح می‌شود.
– برخی برنامه‌ها میان‌مدت است که نیاز به تحولات پایه‌ای و طولانی‌تری دارند و یک‌سری تغییرات نیز بلندمدت است مانند تولید متن قوی علوم اسلامی که ما می‌دانیم اعضای شورای تحول علوم انسانی، با سفارشاتی که برای تولید متن مستدل دانشگاهی و علمی دارند، به‌دنبال این تغییرات نیز هستند.
– بحث نقد نظریه‌های گوناگون و اصلاح این موارد نیز جزء موضوعات اولویت‌دار در شورای تحول علوم انسانی است، هماهنگی خوبی بین شورای تحول و وزارت علوم ایجاد شده است هر برنامه‌ای که شورای تحول در کارگروه‌های ۱۵گانه مصوب می‌کند و به وزارت علوم ابلاغ می‌شود، مراحل اجرائی آن در آن وزارتخانه انجام می‌شود.
– ما احتیاج داریم که در تحول علوم انسانی از کمک تمام دلسوزان دانشگاهی و حوزوی برای تغییر و تحول استفاده کنیم زیرا هویت دینی و ملی ما بسته به تحول علوم انسانی است، من مطمئن هستم که شورای تحول از نقد و پیشنهاد همکاران حوزوی و دانشگاهی با کمال میل استقبال خواهد کرد.

برخورد با گروه‌های تندرو، سبب انتقام جنگهوی از وزیر پنجاب شد
این روزنامه در صفحه «روزنامه»، عکس رویترز از جدیدترین جنایت تروریستی جنگهوی را به چاپ رسانده و عنوان «انتقام از وزیر پنجاب» را برای آن برگزیده است. در شرح این عکس آمده است:
«تا این پرسش پیش می‌آید که چرا از پاکستان خبری نیست، بمبی در گوشه‌ای از این کشور منفجر می‌شود که پرسش بی‌جواب نماند. این‌بار بمب منفجرشده جان وزیر داخله پنجاب را گرفته است؛ شجاع خانزاده که ید طولایی در برخورد با گروه‌های تندرو منطقه‌اش داشته و همین سابقه جانش را به باد داده است. گروه تروریستی جنگهوی، گروهی جداشده از سپاه صحابه پاکستان، مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته است. علاوه بر شجاع خانزاده، ١۴ نفر دیگر هم کشته شده‌اند. »

دیگر عناوین منتشر شده در «شرق» امروز، از این قرار است:

« چین در پی قدرت فرهنگی است »، گفتگو با جیاتونگ او، از اعضای ارکستر فیلارمونیک چین/با تنظیم سحر آزاد

«ایرانیان برده‌دار و برده‌فروش نبوده‌اند»، گفتگو با میرجلال‌الدین کزازی/با تنظیم سعید برآبادی

انفجاری دیگر در بانکوک روی داد؛ شناسایی مظنونان انفجار حمله به معبد هندوها

«دین آنلاین» با این عناوین اقتباسی، روزنامه «شرق» را مرور کرده است: «یونسی: مسئولان ارشد کشوری از تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران ناخشنودند»، «نوری مالکی پس از مقصر شناخته شدن در سقوط موصل: نه شکست سپاه اسلام در جنگ اُحد متوجه پیامبر اسلام بود و نه سقوط شهرهای ایران در جنگ متوجه امام خمینی/اگر ترک‌ها و سعودی‌ها نبودند، داعش و القاعده نمی‌توانستند رشد کنند»، «دختران ایزدی خورشید از داعش انتقام می گیرند»، «وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان: احترام به دین اسلام، تمامیت ارضی کشور و حاکمیت ملی تنها خطوط قرمز رسانه‌های افغانستان‌ است/آزادی بیان و مطبوعات افغانستان در ١۴ سال گذشته، در هیچ یک از کشورهای منطقه سابقه نداشته است»، «مجید مجیدی: باید قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم»، «دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی: هویت دینی و ملی ما بسته به تحول علوم انسانی است/از مهر ۹۴ بخشی از دروس بازنگری شده به مجموعه درسی دانشگاه وارد می‌شوند»، «برخورد با گروه‌های تندرو، سبب انتقام جنگهوی از وزیر پنجاب شد»مرور مطبوعات/ ‌چهار‌شنبه‌ ۲۸ مرداد/ روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.