«همزمان به جنگ کوه‌ها و اسلام نرو»؛ آیا آل سعود این پند چرچیل را می پذیرند؟

روزنامه های جمهوری اسلامی، اعتماد و اطلاعات که با اما و اگرهای تفاهم اخیر هسته ای، جنگ یمن و کشمکش سیاسی ایران با عربستان پرداخته اند، با عناوین اقتباسی و برگزیده خواندنی تر می شوند.

چرا توافق اعراب با اسرائیل ممکن است و با ایران، خیر؟!/با جنگ مذهبی، جهان عرب تقسیم می شود
روزنامه جمهوری اسلامی، عنوان اصلی امروز خود را به سخن «محمد حسنین هیکل» اختصاص داده که گفته است: «حمله کشورهای عربی به یمن اشتباه بود».
این روزنامه نگار معروف مصری که تقسیم جهان عرب را نتیجه وقوع جنگ مذهبی در منطقه می داند، در عین حال ایران را یکی از قدرت‌های تاثیرگذار منطقه توصیف کرده و می گوید: «باید به زمینه‌های مشترک با ایران دست یافت.»
هیکل این پرسش را مطرح کرد که اعراب چگونه با اسرائیل به راه حل سیاسی دست یافته اند اما چنین چیزی با ایران امکان پذیر نیست؟

زنان فراوانی از عصمت و کمال متعارف و فوق متعارف برخوردار بوده‌اند
این روزنامه در صفحه ۳ به انتشار سومین بخش از یادداشت «فاطمه سرآمد زنان با فضیلت عالم» به قلم آیت الله جوادی آملی پرداخته که در بخشی از آن می خوانیم: «شهرت فاطمه زهرا(س) برای آن نیست که زن، تنها در حضرت زهرا(س) خلاصه شده است، بلکه رازش اینست که آن حضرت، دیگران را تحت‌الشعاع قرار داده است، چنان که معصومان دیگر(ع)، مانند امیرمومنان(ع) معروف نیستند و مردم در عرف به حضرت علی(ع) مثل می‌زنند تا به معصومان دیگر؛ در صورتی که همه ائمه(ع) نور واحدند. پس همانطور که در میان معصومان امیرمومنان(ع) معروف و الگو شده اند، در میان زنان هم حضرت فاطمه زهرا(س) اشتهار یافته اند، وگرنه زنان فراوانی هم از عصمت و هم از کمال متعارف و فوق متعارف برخوردار بوده‌اند. پس مراد از لفظ کلمات در آیه «فتلقّی آدم من ربّه کلمات»، اسماء الهی است و بارزترین مصداق آنها، عترت طاهره‌اند که بین آنان، فاطمه زهرا(س) می‌درخشد.

بلای سرخ دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی/باتلاق یمن منتظر متجاوزان است
جمهوری اسلامی در صفحه ۳ به سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۴پرداخته که بحران یمن و تجاوز عربستان سعودی به این کشور و دامن زدن به اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی را بسیار خطرناک و مقدمه جنگ و خونریزی‌های بیشتر در منطقه دانسته و با ابراز نگرانی شدید از اینکه دشمنان سعی در القاء شیعه هراسی در منطقه بویژه در یمن دارند، گفته است: «این القاء سوء و تحلیل، کاملاً اشتباه و در راستای اهداف دشمنان اسلام است؛ زیرا مسائل یمن ریشه‌دار و دارای سوابق طولانی تاریخی است.»
وی که معتقد است یمن تبدیل به باتلاقی خواهد شد که متجاوزان در آن فرو خواهند رفت، افزوده است: «تجاوز کشور عربستان به یمن با کمک چند کشور عربی، اشتباهی جدّی و استراتژیک است و شروع جنگ و آثار و عواقب شوم تفرقه‌انگیزان در سراسر جهان اسلام نیز بسیار خطرناک خواهد بود.»

افتخار داعش، پیروی از «محمد بن عبدالوهاب» است
جمهوری اسلامی در صفحه ۶ زیر عنوان «داعش دنباله‌رو وهابیت عربستان» به بازنشر گزارش روزنامه لبنانی الاخبار پرداخته و می نویسد: «گروه تروریستی داعش که هم‌اکنون در حال انجام اقدامات تروریستی خود در منطقه است، هیچ‌گاه از اینکه ارتباط ایدئولوژیک خود با جریان وهابیت موجود در عربستان را اعلام کند، واهمه‌ای نداشته؛ بلکه این گروه تروریستی از اینکه ساختارش دنباله‌رو تفکرات و اقدامات وهابی‌ها نشان داده شود، به خود افتخار می‌کند.»
نویسنده این گزارش در تشابهات زیاد میان دو دولت «ابوبکر البغدادی» و «محمد بن عبدالوهاب» اشاره کرده و معتقد است که داعش همان ادامه دولت عبدالوهاب، موسس دولت عربستان است.
اولین دولت عربستان پس از هم‌پیمانی محمد بن سعود، شاهزاده منطقه الدرعیه و محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار جریان وهابیت در الدرعیه تاسیس و به «عهدنامه الدرعیه» مشهور شد که این دولت بخش‌های زیادی از شبه‌جزیره عرب را شامل شد.
این نویسنده داعشی در گزارش خود، گفته‌های مولفان عرب و خارجی را درخصوص اولین دولت عربستان نقل می‌کند و در بیان سخنان خود به کتاب تاریخ وهابی‌ها که توسط آندرو کرایتون، در سال ۱۸۳۳ میلادی چاپ شده، استناد می‌کند.
این روزنامه که به اشتباه، ابو مصعب الزرقاوی را موسس گروه تروریستی القاعده دانسته است، همچنین به مقایسه دشمنان داعش و جریان وهابیت پرداخته و می نویسد: «دشمنان این دو گروه همان سنی‌هایی هستند که از دیرباز تاکنون با تفکرات تروریستی در حال جنگ و مقابله هستند.»

آیا طلسم ساخت و ساز سی سال مصلای تهران به دست قالیباف می شکند؟
در صفحه ۱۱ این روزنامه، خبر واگذاری امور عمرانی مصلای تهران به شهرداری منتشر شده و از قول قالیباف آورده است: «مصلی یکی از پروژه‌های نیمه تمام شهر است که قریب به ۳۰ که این پروژه باقی مانده است. بر اساس برنامه سال ۹۴ درگیر مصلی تهران نیز خواهیم شد.»
وی همچنین گفته است: «مصلی یکی از بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی و مذهبی ما محسوب می‌شود. از این رو بنا داریم کارهای عمرانی مصلی را هم به اتمام برسانیم.»

دادگاه، زندان و اعدام، سرنوشت همیشگی اخوان المسلمین مصر
در صفحه آخر جمهوری اسلامی خبر تایید حکم اعدام محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر منعکس شده و آمده است: «دادستانی مصر، بدیع و ۳۷ نفر از اعضای اخوان المسلمین را در پرونده موسوم به «اتاق عملیات رابعه العدویه» به ساماندهی اعتراضات حامیان اخوان المسلمین و برنامه ریزی برای حمله به مراکز پلیس، ساختمان‌های خصوصی و کلیساها متهم کرده است.»

سقوط قیمت فیش عمره به جای سقوط ارز و طلا
روزنامه اعتماد در صفحه۶ گزارشی با عنوان «سقوط آزاد قیمت فیش حج عمره! در بازار» منتشر ساخته و می نویسد: «اتفاقات اخیر در فرودگاه جده که به تعرض یا به عبارتی شبه‌تعرض دو مامور سعودی به دو نوجوان ایرانی منجر شد، آتش خشم کسانی را که قصد داشتند با سفر به خانه خدا استخوان سبک کنند به همراه داشته است.»
این گزارش که با انعکاس کاهش ۳۰ درصدی قیمت خرید و فروش فیش‌های عمره ادامه یافته، به کاهش۴٠ درصدی متقاضیان حج عمره! نیز اشاره کرده و معتقد است کاهش قیمت فیش عمره تنها به خاطر تعرض به دو زایر ایرانی نبوده و آن را بیشتر تحت تاثیر تیره شدن روابط ایران و عربستان دانسته است.

اکثریت فیزیکدان‌های قرن اخیر به خدا اعتقاد نداشتند
اعتماد در صفحه «اندیشه» ذیل عنوان «جهان‌بینی الهی همه ابعاد تجارب انسانی را فراهم می‌کند»، گفتگوی مفصل خبرنگاران خود، علیرضا نجمی و علیرضا نجفی با دکتر مهدی گلشنی، استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را منتشر ساخته و انتشار کتاب «گیتی از هیچ» نوشته دکتر لارنس کراوس را بهانه این گفتگو دانسته و اشاره می کند که صحبت با این استاد دانشگاه دامنه گسترده‌تری پیدا کرده و به بحث‌هایی درباره کیهان‌شناسی و فلسفه علم انجامیده است.
در ابتدای این گفتگو می خوانیم: «در اواخر دهه ١٩٢٠ میلادی این کشف به عمل آمد که ظاهرا کهکشان‌ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند. فیزیکدان‌ها این مساله را حاکی از منبسط شدن جهان دانستند. کیهان‌شناسی همین طور پیش می‌رفت تا اینکه در دهه ۶٠ میلادی دو نفر به طور تصادفی اشعه میکروویو زمینه را کشف کردند که از هر طرف به ما می‌رسد و این را حاکی از درست بودن نظریه بیگ بنگ گرفتند که معنایش این بود که جهان از یک زمانی آغاز شده است و این برای فیزیکدان‌های غیرمعتقد به خدا و معتقد به ازلیت عالم ثقیل بود. نکته‌ای که این فیزیکدان‌ها از آن غافل بودند این بود که ازلی بودن جهان مستلزم نفی خداوند نیست (نکته‌ای که فلاسفه مسلمان بر آن تاکید داشتند). پس از مدتی این مساله مطرح شد که خدا می‌تواند ابدی بوده و ضمنا خلق جهان‌ها مستمر بوده باشد. پس از آن اتفاق جالبی افتاد. آن اتفاق جالب این بود که در کیهان‌شناسی کشف کردند که برای اینکه موجودات ذی‌شعور به وجود بیایند باید عناصری مانند کربن و فسفر موجود باشند و برای این کار باید عالم عمری نسبتا طولانی داشته باشد تا ستارگان و کهکشان‌هایی تشکیل شده و مرکز بعضی ستارگان به اندازه کافی داغ بوده باشد که عناصر سنگینی مانند کربن و آهن و… تولید شوند و در فضا پرتاب شوند تا در جایی مناسب زمینه مادی حیات فراهم شود.
وی که معتقد است اکثریت فیزیکدان‌های قرن اخیر که به خدا اعتقاد نداشتند، به مقابله با مفاد «اصل انسان‌‌محوری» برخاسته و به دنبال راه علاج گشته اند اضافه می کند: «هاوکینگ که فکر می‌کرد شروع زمانی جهان، مساله خدا را پیش می‌آورد، به دنبال این بود که شروع زمانی را به نحوی حذف کند. هاوکینگ در کتاب سرگذشت زمان می‌خواست بگوید که اصلا جهان نیازی به خدا ندارد. بنابراین حتی به دنبال زمان موهومی رفت. جالب این است که آن کتاب پر از تناقض است. هاوکینگ در آن کتاب به دنبال انتهای علم بود.»
وی که معتقد است جهان‌بینی الهی توضیحی ساده‌تر و جامع‌تر برای پیدایش جهان وانسان و همه ابعاد تجارب انسانی فراهم می‌کند ادامه می دهد: «دین نیامده است که جلوی علم را بگیرد وحتی مشوق آن بوده است. البته زمان‌هایی بوده که بعضی حکومت‌ها، به نام دین، موقتا از پیشرفت علم جلوگیری کرده‌اند اما در کل، ادیان ابراهیمی باعث پیشرفت علم بوده‌اند. به علاوه در شوروی سابق، که کمونیسم حاکم بود و ضد دین بود، برای سه دهه رسما نگذاشتند مکتب کپنهاگی نظریه کوانتوم تدریس شود. پس مانع شدن از پیشرفت علم فقط در محیط‌های دینی رخ نداده است وانحراف در همه جا وجود داشته است. تشویق به کسب علم صریح‌تر از هر مکتب دیگر در اسلام آمده است. به همین جهت است که جرج سارتون، مورخ بزرگ علم، رونق‌گیری علم در جهان اسلام را به نقش محوری قرآن نسبت می‌دهد.»

چه کسانی تعطیلی سفارت عربستان را مفید می دانند؟
روزنامه اعتماد در صفحه۱۲ به انتشار گزارش تجمع اعتراضی و خودجوش شماری از شهروندان در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران پرداخته و نوشته است: «شرکت‌کنندگان در این تجمع با سر دادن شعارهایی خواهان تعطیلی سفارت عربستان در ایران، توقف حج عمره! و همچنین پاسخگویی رسمی و عذرخواهی رسمی ریاض در این خصوص شدند.»
همچنین در یادداشتی به قلم حسین روی‌وران با عنوان « کاهش سطح رابطه با ریاض به صلاح نیست» می خوانیم: «در این مدت شاهد بودیم که گروه‌های مردمی بدون هر گونه تبلیغی درخواست تجدیدنظر در اعزام حجاج! برای حج عمره! را داشته‌اند که اقدام معقولی در شرایط کنونی به نظر می‌رسد. حج عمره! عملی مستحب است و اگر قرار باشد طی این عمل مستحب مومنی مورد اهانت قرار گیرد، عدم انجام آن ضروری و مقدم محسوب می‌شود.»
وی که معتقد است اهانت به دو زائر ایرانی در روابط سیاسی دو کشور موثر است اما خاطرنشان می کند: «اینکه سطح روابطمان کاهش یابد، به نظرم این اقدام، اقدام درستی نیست چراکه منطقه روی باروت قرار گرفته و وجود کانال‌های رسمی نظیر سفارت می‌تواند بر کاهش تنش‌ها در میان دو کشور و منطقه، تاثیرگذار محسوب شوند.»

شیعه و سنی معترف عظمت دختر پیامبر(ص) هستند
روزنامه اطلاعات که یادداشت هایی به مناسبت برگزاری همایش «بانوی انقلاب» در گرامیداشت همسر امام راحل منتشر نموده است، در شماره امروز خود به سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص جنگ یمن، تفاهم هسته ای اخیر و اعتراضات صورت گرفته در خصوص هتک حرمت زائران ایرانی در عربستان پرداخته و در صفحه «نظرها واندیشه ها»، دومین بخش از مقاله «فاطمه(س) و مشارکت در امور اجتماعی» به قلم دکتر مرضیه محمدزاده را نیز به چاپ رسانده که در بخشی از آن می خوانیم: «فضایل و امتیازاتی که پیامبراکرم(ص) و دیگران درباره فاطمه(س) گفته‌اند، تنها به علت انتساب او به پدرش، همسر و فرزندانش نیست، بلکه فضایی که او را فاطمه کرده است، از دستاوردهای خود اوست. آنچه او را شایسته این حرمت ساخت، از خودگذشتگی، پارسایی، زهد، دانش و دیگر ملکات انسانی است که در او به حدّ کمال بود و همه مورخان شیعه و سنی این امتیازات را برای وی در کتابهای معتبر خویش نوشته‌اند. اخبار و احادیث بسیاری از شیعه و سنی در عظمت شأن فاطمه(س) روایت شده به نحوی که همگان در عظمت مقام او اذعان دارند و او را به عظمت می‏ستایند.»

همزمان به جنگ کوه‌ها و اسلام نرو؛ آیا آل سعود این پند چرچیل را می پذیرند؟
در صفحه ۱۲ روزنامه اطلاعات، با تیتر«یمن؛ ویتنام آل سعود» اولین بخش از تحلیل پایگاه یمن ۲۴ در خصوص دلایل تبدیل شدن یمن به ویتنام در صورت حمله زمینی را منتشر نموده است که طی آن، وجوه تشابه تجربه‌ مداخله نظامی آمریکا در ویتنام و تجربه مداخله نظامی مصر در یمن در دهه ۶۰ میلادی پرداخته که دربخشی از آن می خوانیم: «با کوه‌ها و اسلام همزمان نجنگ»، این عبارتی است که وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس زمانی که خبرنگار بود و جنگ را پوشش می‌داد، گفته بود.این عبارت در واکنش به عدم موفقیت حمله انگلیس در افغانستان در اواخر قرن نوزدهم است که چرچیل آن را به دو مساله برمی‌گرداند: موقعیت کوهستانی و ماهیت عقیدتی. افغانستان "مقبره امپراتوری‌ها" توصیف شده است. امپراتوری رم، بریتانیا و شوروی سابق در آن شکست خوردند و اخیرا نیز آمریکا در رسیدن به پیشروی چشمگیری در جنگ موفق نشد. »
این یادداشت می افزاید: «جنبش مردمی «انصارالله» از پایگاه عقیدتی و مذهبی برخوردارند. علی البخیتی، یکی از رهبران این جنبش پیشتر گفته بود که انصارالله با روش عقیدتی خود با سیاست برخورد می‌کند و حوثی‌ها خود را سربازان پروردگارشان می‌دانند .

روزنامه های جمهوری اسلامی، اعتماد و اطلاعات که با اما و اگرهای تفاهم اخیر هسته ای، جنگ یمن و کشمکش سیاسی ایران با عربستان پرداخته اند، با عناوین اقتباسی و برگزیده خواندنی تر می شوند.بررسی مطبوعات/ یک‌شنبه ۲۳ فروردین (۱)

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.