هدف استکبار از راه‌اندازی گروه‌های تروریستی تکفیری ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی است/ سه اولویت اصلی جهان اسلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، توجه به مسایل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهمترین موضوعات مرتبط با امت اسلامی را در صدر وظایف و آداب حج گزاران دانستند.

  متن پیام رهبر معظم انقلاب که صبح امروز در صحرای عرفات از سوی حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی قرائت شد، به این شرح است:
بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحیم‏
و الحمدللَّه ربّ العالمین و صلّى اللَّه على محمّد و آله الطّاهرین‏
 
درود و سلامى از سرِ شوق و تکریم بر شما سعادتمندان که به دعوت قرآنى لبّیک گفته و به میهمانىِ خانه‏‌ى خدا شتافته‏‌اید. نخستین سخن آن است که این نعمت بزرگ را قدر بدانید و با تأمّل در ابعاد فردى و اجتماعى و روحى و بین‏‌المللى این فریضه‏‌ى بى‏‌همتا، براى نزدیک شدن به هدفهاى آن تلاش کنید و از میزبان رحیم و قدیر، براى آن کمک بخواهید. اینجانب همدل و همزبان با شما از پروردگار غفور و منّان درخواست میکنم که نعمت خود را بر شما تمام کند و چون توفیق سفر حج عطا کرده است، توفیقِ گزاردن حجّ کامل نیز عطا فرماید و آنگاه با قبول کریمانه‏‌ى خود، شما را با دست پُر و عافیت کامل روانه‏‌ى دیار خود سازد؛ ان‏‌شاءاللَّه.
 
در فرصت مغتنمِ این مناسک پُرمغز و بى‏‌نظیر، به‏‌جز تطهیر و تعمیر(1) معنوى و روحى که برترین و ریشه‏‌اى‏‌ترین دستاورد حج است، توجّه به مسائل جهان اسلام و نگاهى بلند و فراگیر به مهم‏‌ترین و اولویّت‏‌دارترین موضوعات مرتبط با امّت اسلامى، در صدر وظایف و آداب حج‏‌گزاران است.
 
امروز از جمله‏‌ى این موضوعات مهم و داراى اولویّت، مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمانان و گشودن گره‏‌هاى فاصله‏‌افکن میان بخشهاى امّت اسلامى است. حج، مظهر وحدت و یکپارچگى و کانون برادرى و همیارى است. در حج باید همگان درس تمرکز بر مشترکات و رفع اختلافات را فرا بگیرند. دستهاى پلید سیاستهاى استعمارى از دیرباز تفرقه‏‌افکنى را براى تأمین مقاصد شوم خود در دستور کار داشته‏‌اند، ولى امروز که به برکت بیدارى اسلامى، ملّتهاى مسلمان دشمنىِ جبهه‏‌ى استکبار و صهیونیسم را بدرستى شناخته و در برابر آن موضع گرفته‏‌اند، سیاست تفرقه‏‌افکنى میان مسلمانان شدّت بیشترى یافته است. دشمن مکّار بر آن است که با افروختن آتش جنگهاى خانگى میان مسلمانان، انگیزه‏‌هاى مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف کشانده، رژیم صهیونیستى و کارگزاران استکبار را که دشمنان حقیقى‏‌اند، در حاشیه‏‌ى امن قرار دهد. راه‏‌اندازى گروه‏‌هاى تروریستى تکفیرى و امثال آن در کشورهاى منطقه‏‌ى غربِ آسیا ناشى از این سیاستِ غدّارانه است. این هشدارى به همه‏‌ى ما است که مسئله‏‌ى اتّحاد مسلمین را امروز در صدر وظایف ملّى و بین‏‌المللى خود بشماریم.
 
 موضوع مهمّ دیگر مسئله‏‌ى فلسطین است. با گذشت 65 سال از آغاز تشکیل رژیم غاصب صهیونیست و فرازوفرودهاى گوناگون در این مسئله‏‌ى مهم و حسّاس و بخصوص با حوادث خونین سالهاى اخیر، دو حقیقت براى همه آشکار شده است: اوّل آنکه رژیم صهیونیست و پشتیبانان جنایتکار آن، در قساوت و سبعیّت و پایمال کردن همه‏‌ى موازین انسانى و اخلاقى هیچ حدّ و مرزى نمى‌‏شناسند. جنایت، نسل‌‏کشى، ویران‏گرى، کشتار کودکان و زنان و بى‏‌پناهان، و هر تعدّى و ظلمى را که از دستشان برآید براى خود مباح میشمرند و به آن افتخار هم میکنند. صحنه‏‌هاى گریه‏‌آور جنگ پنجاه روزه‌‏ى اخیر غزّه، آخرین نمونه‏‌ى این بزهکارى‏‌هاى تاریخى است که البتّه در نیم قرن اخیر بارها تکرار شده است.
 
 دوّمین حقیقت آن است که این سفّاکى و فاجعه‌‏آفرینى‏‌ها نتوانسته است هدفِ سردمداران و پشتیبانان رژیم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوى احمقانه‏‌ى اقتدار و استحکامى که سیاست‏‌بازان خبیث براى رژیم صهیونیستى در سر میپروراندند، این رژیم روزبه‏‌روز به اضمحلال و نابودى نزدیک‏‌تر شده است. ایستادگى پنجاه روزه‏‌ى غزّه‏‌ى محصور و بى‏‌پناه در برابر همه‏‌ى توانِ به‏‌صحنه‏‌آورده‏‌ى رژیم صهیونیست، و سرانجام، ناکامى و عقب‏‌نشینى آن رژیم و تسلیم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمایشگاه آشکار این ضعف و ناتوانى و بى‏‌بُنیگى است. این بدان معنى است که ملّت فلسطین باید از همیشه امیدوارتر باشد، مبارزان جهاد و حماس باید بر تلاش و عزم و همّت خود بیفزایند، کرانه‏‌ى غربى راه پرافتخار همیشگى را با قدرت و استحکام بیشتر پى‏‌گیرد، ملّتهاى مسلمان پشتیبانى واقعى و جدّى از فلسطین را از دولتهاى خود مطالبه کنند، و دولتهاى مسلمان صادقانه در این راه گام نهند.
 
سوّمین موضوع مهم و داراى اولویّت، نگاه هوشمندانه‏‌اى است که فعّالان دلسوز جهان اسلام باید به تفاوتِ میان اسلام ناب محمّدى و اسلام آمریکایى داشته باشند و از خلط و اشتباه میان این دو، خود و دیگران را برحذر بدارند. نخستین بار امام راحل بزرگ ما به تمایز این دو مقوله همّت گماشته و آن را وارد قاموس سیاسى دنیاى اسلام کرد. اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنویّت، اسلامِ پرهیزکارى و مردم‏سالارى، اسلامِ «اَشِدّاءُ عَلَى الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم»(2) است. اسلامِ آمریکایى، پوشاندن لباس اسلام بر نوکرى اجانب و دشمنى با امّت اسلامى است. اسلامى که آتش تفرقه میان مسلمین را دامن بزند، به جاى اعتماد به وعده‏‌ى الهى، به دشمنان خدا اعتماد کند، به جاى مبارزه با صهیونیسم و استکبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمریکاى مستکبر علیه ملّت خود یا ملّتهاى دیگر متّحد شود، اسلام نیست؛ نفاق خطرناک و مهلکى است که هر مسلمان صادقى باید با آن مبارزه کند.
 
 نگاه همراه با بصیرت و ژرف‏‌اندیشى، این حقایق و مسائل مهم را در واقعیّتِ جهان اسلام براى هر جوینده‏‌ى حقّى روشن میسازد و وظیفه و تکلیفِ روز را بى‏‌هیچ ابهامى معیّن میکند. حج و مناسک و شعائر آن فرصتِ مغتنمى براى کسب این بصیرت است، و امید آنکه شما سعادتمندان حج‏‌گزار از این موهبت الهى به طور کامل بهره‏‌مند گردید. همه‏‌ى شما را به خداى بزرگ مى‏‌سپارم و قبولى تلاش شما را از خداوند مسئلت مینمایم.
 
والسّلام علیکم و رحمهاللَّه‏
سیّد على خامنه‏‌اى‏
 
پنجم ذى‏‌الحجّه 1435 مصادف با هشتم مهرماه 1393حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، توجه به مسایل جهان اسلام و نگاهی بلند و فراگیر به مهمترین موضوعات مرتبط با امت اسلامی را در صدر وظایف و آداب حج گزاران دانستند.پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره عظیم حج

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.