جام جهانی و تلاش قطر برای تبلیغ فرهنگ و دین

با وجود انتقادها به قطر در حین برگزاری جام جهانی، تلاش دوحه برای نشان دادن ابعاد فرهنگی و دینی این کشور مورد توجه همگان قرار گرفت.

“فاتیما گارسیا همچنان که برای آشنایی با اسلام وارد مسجدی در دوحه می‌شود، روسری و ردای مشکی بر روی لباس‌هایش می‌اندازد. این مسافر السالوادور که برای لذت بردن از جام جهانی با دوستانش به قطر آمده، یک روز از تماشای مسابقات فوتبال مرخصی گرفت تا به مسجد کتارا، جایی که در آن واعظان، اسلام را به زبان‌های مختلف به هواداران کنجکاو از سراسر جهان معرفی می‌کنند، برود.”

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با عنوان “قطر آشنایی با دین اسلام را به مسافران جام جهانی ارائه می‌کند” به شرح اقدامات مقامات این کشور برای ترویج دین اسلام همزمان با برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور پرداخته است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، گارسیا در داخل نمازخانه مسجد که به خاطر کاشی‌های فیروزه‌ای زیبایش به مسجد آبی نیز معروف است، گفت: “در قطر اولین مواجهه من با دین اسلام رقم خورده است. قطر برای من یک ماجراجویی تغییر دهنده زندگی‌ام بوده است زیرا به شما دیدگاهی نسبت به فرهنگ‌های مختلف می‌دهد.”

صدها هزار مسافر از نقاط مختلف جهان در طول جام جهانی به قطر آمده‌اند. بسیاری از آنها اولین بار است که سفر به یک کشور مسلمان را تجربه می‌کنند. کسانی از آنها که پایشان را از استادیوم‌ها و هتل‌های پر زرق‌وبرق دوحه فراتر نمی‌گذارند، تنها در سطحی محدود با ابعاد مذهبی این کشور مواجه می‌شوند، مانند شنیدن صدای اذان از دور یا مشاهده سجده مسلمانان حین نماز خواندن در نمازخانه‌های استادیوم‌ها، فرودگاه‌ها و هتل‌ها. اما مقامات قطری و مقامات مذهبی مشتاق به کمک به افراد کنجکاو برای آشنایی بیشتر با دین اسلام هستند.

مساجد محلی قطر تورهای چندزبانه را به مسافران در این کشور ارائه می‌دهند و مرکز فرهنگی اسلامی در دوحه تور واقعیت مجازی شهر مقدس مکه را برگزار می‌کند. غرفه‌هایی در مکان‌های توریستی نسخه‌های رایگان از قرآن توزیع می‌کنند و بروشورهایی درباره دین اسلام در لابی هتل‌ها در دسترس هستند. بیلبوردهایی در سراسر دوحه با به نمایش گذاشتن تصاویر ابتهاج محمد، شمشیرباز آمریکایی و دیگر شخصیتهای مسلمان به عنوان بخشی از کمپین تشویق مردم به کشف اسلام نصب شده است.

ابو هریره، یک نیروی داوطلب در کمپین بنیاد کاوش اسلام و ابتکار عمل اسلام و مسلمانان می‌گوید: “چرا این برنامه در ضمن جام جهانی اجرا می‌شود؟ چون همه از سراسر جهان به قطر، یک کشور مسلمان، می‌آیند و این فرصتی است برای آگاه ساختن مردم درباره دین.”
مقامات قطری می‌گویند امیدوارند این تورنمنت به مسافران کمک کند تا درک بهتری از فرهنگ خود و کلیت منطقه پیدا کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، هر چند قطر میزبان جام جهانی است اما با انتقادات شدیدی از بابت مسائل حقوق بشری، از جمله نحوه رفتار با کارگران مهاجر و همچنین اتهاماتی همچون “ورزش‌شویی” یا تلاش برای استفاده از اعتبار این رویداد برای بازسازی وجهه‌اش مواجه شده است.

مقامات قطری استدلال کرده‌اند که پیشرفت‌ها و دستاوردهای این کشور نادیده گرفته می‌شوند. شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر حاکم بر قطر، گفت: برخی از انتقادها علیه کشورش که اولین کشور عربی و مسلمان میزبان جام جهانی شده با “صحبت‌های ساختگی و استانداردهای دوگانه” آمیخته شده‌اند.

در بازگشت به داخل مسجد مملو از تزئینات کتارا که به سبک عثمانی ساخته شده، رفعت اشفق، یک راهنمای پاکستانی، به گارسیا گفت که این مسجد توسط زینب فضلی‌اوغلو، یک مهندس ترکیه‌ای طراحی شده است که نام کوچکش نام نوه حضرت محمد (ص) است. اشفق گفت که کاشی‌های این مسجد دست ساز هستند، ستون‌هایش با چرم پوشانده شده‌اند و سقف گنبدی آن طلاکاری شده است. در پایان این تور، گارسیا به فلسفه پوشش متواضعانه زنان و ریشه‌های دین اسلام پی برد.

اشفق در حالی که از گارسیا خواست ردا را به عنوان هدیه برای خودش نگه دارد، اظهار کرد: “ما می‌خواهیم به مردم درباره اسلام بگوییم. ما به هویت خود احساس افتخار می‌کنیم. این به رفع باورهای غلط کمک می‌کند.”

در همان حوالی، سرجیو مورالس، یک گواتمالایی که برای تماشای کل مسابقات آمده بود، گوش دادن به مطالب یک تور آشنایی با اسلام را تمام کرد و از مسجد خارج شد و نزد غرفه‌ای که در ورودی آنجا قرار داشت، رفت و خواستار دریافت یک نسخه رایگان از قرآن شد.

او بیان داشت: “امروز به این موضوع علاقه‌مند شدم زیرا این تور با راهنما به زبان اسپانیایی بود و می‌توانستم همه آن را بفهمم. در هر مسجد باید راهنماهایی به زبان اسپانیایی وجود داشته باشند زیرا مردم خیلی زیادی از آمریکای لاتین زیادی به این کشور می‌آیند.”

غرفه‌های توزیع قرآن‌های رایگان و بروشورها و کتابچه‌های معرفی دین اسلام به چندین زبان همچنین در کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده سوق واقف، قدیمی‌ترین بازار پایتخت قطر، که در آن ادویه‌ها و عطرها، روغن‌های معطر و روسری‌های ابریشمی عرضه می‌شوند، موجود است.

تنها چند قدم دورتر از آنجا، مسافران جام جهانی برای گشت‌وگذار و بازدید به مسجد مرکز فرهنگی اسلامی عبدالله بن زید آل محمود در ضمن جمع شدن مردم برای نماز جمعه در آنجا، وارد ساختمان مارپیچ مانندش شدند.

کارلوس بوستوس، میریا آریاس و پسرانشان، جاکوبوی ۸ ساله و ماتیاس ۱۳ ساله از این مرکز فرهنگی بازدید کردند. این خانواده کلمبیایی بر روی پلاکاردهایی بزرگ اطلاعاتی در مورد کمک‌های جهان اسلام به پزشکی، علوم، ریاضیات و معماری را مطالعه کردند.

کارلوس بوستوس در حالی که به همراه پسرانش لباس‌های سنتی قطری پوشیده بودند، گفت: آنچه ما دیدیم این است که آنها تلاش کرده اند تصویری را که ما در غرب از اسلام داریم، تغییر دهند. این دارد این سد را می‌شکند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.