انتشار چاپ سوم کتاب «بانوی بانوان جهان»؛ باز نشر اثری از مرحوم استاد دوانی

چاپ سوم کتاب بانوی بانوان جهان، تألیف مرحوم استاد علی دوانی رحمهُ‌الله، با بازنگری، اصلاحات و تکمیل منابع منتشر شد. این کتاب، مروری است بر زندگانی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها.

چاپ سوم کتاب بانوی بانوان جهان، تألیف مرحوم استاد علی دوانی رحمهُ‌الله از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد.

چاپ نخست این کتاب، مقاله مؤلف برای کنگره بین‌المللی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها «الگوی زنان» در سال 1376 شمسی و در آخرین فرصت ممکن برای ارسال مقاله نگاشته شده بود و نیز بازنگری وی برای چاپ دوم آن، در ماه‌های آخر عمر و به هنگام ضعف جسمانی و بنا بر تعجیل صورت گرفت. بنابراین فرصت لازم و کافی برای بازبینی و رفع اشکالات و تکمیل منابع و مآخذ برای استاد فراهم نشد.

چاپ جدید، با مقدمه فرزند وی، محمدحسین رجبی دوانی که خود استاد تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه است، همراه است. در این چاپ، کتاب مورد بازبینی قرار گرفته و علاوه بر اصلاحات نگارشی، منابع و مآخذ آن نیز تکمیل و نمایه‌گذاری شده است و همچنین مطالب متنوع کتاب در قالب فصل‌بندی جدید ارائه شده است.

کتاب حاوی هشت فصل است: ولادت تا هجرت، ازدواج حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، برخی از فضائل بی‌کران فاطمه، رحلت پیغمبر و غصب حقوق اهل بیت آن حضرت، حمله به خانه حضرت زهرا تا شهادت آن حضرت، مدایح و مراثی حضرت زهرا از حکماء و فقها و عرفای نامی.

مرحوم استاد دوانی در مقدمه چاپ اول کتاب آورده است: «ما در این کتاب سعی داشته‌ایم آنچه را مورخان درباره حضرت زهرا علیهاالسلام نوشته‌اند و به دست ما رسیده است، بیشتر از کتب معتبر عامه نقل کنیم تا پس از چهارده قرن، پیروان آن‌ها ببینند و با وجدان خود قضاوت کنند. در عین حالی که می‌دانیم پیشینیان آن‌ها همه چیز را از بیم نظام سلطه که خلفا و امرای خود بودند، نگفته و یا نمی‌توانستند بگویند و بنویسند؛ بلکه گاهی اشاره‌ای کرده و گذشته‌اند.»

چاپ سوم «بانوی بانوان جهان» در 240 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه به‌تازگی از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل روانه بازار شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.