مجله تایم: اسلام‌هراسی در آمریکا معضلی ریشه‌دار است

مجله تایم در مقاله‌ای ضمن تقدیر از اقدامات مختلف در راستای مقابله با اسلام‌هراسی، حل این مسئله را در پرداختن به مسائلی دانست که در تاریخ و سیاست آمریکا ریشه دارد.

به گزارش الجزیره، مجله آمریکایی تایم با انتشار مقاله‌ای به نقل از نویسنده ضمن تمجید از اجرای طرح‌هایی که به دنبال ارتقای جایگاه مسلمانان در جامعه آمریکا و افزایش مشارکت آنها در فعالیت‌های مختلف است، این اقدامات را مثبت دانسته و تصریح می‌کند که اسلام‌هراسی در این کشور به معضل تبدیل شده است.

اولین السلطانی، استادیار دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، در مقاله خود در مجله تایم اشاره کرد که تلاش‌ها برای مشارکت دادن مسلمانان در جامعه آمریکا در دهه گذشته بیشتر شامل تولید فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی با شخصیت‌های مسلمان بوده است.

به گفته السلطانی برخی از دانشگاه‌های آمریکا نیز زمان صرف غذا را در ماه رمضان برای رعایت حال دانشجویان مسلمان روزه‌دار تنظیم می‌کنند و مکان‌های تعیین شده ویژه اقامه نماز نیز در این دانشگاه‌ها افزایش یافته از سویی «نایک» نیز حجاب ویژه‌ای برای بانوان ورزشکار مسلمان طراحی کرده است.

به گفته وی، تحقیقات او نشان می‌دهد که تلاش برای مشارکت دادن مسلمانان در فعالیت‌های موجود و پذیرش‌ها در میان جامعه متنوع قومی و مذهبی این کشور، در واکنش به برخی بحران‌ها یا رویدادهایی صورت گرفته است که واقعیت اسلام‌هراسی در آمریکا را آشکار می‌کنند.

السطلانی معتقد است: این ابتکارات که از بطن بحران‌ها زاده شده‌اند، ممکن است به ایجاد برخی تغییرات مهم اجتماعی کمک کنند، اما به جای پرداختن به نابرابری که مسلمانان در معرض آن بوده و ریشه در ایالات متحده دارد، خود را به مقابله با بحران‌های موقت محدود می‌کنند لذا امکان تغییر وضعیت موجود با توجه به این اقدامات نیز محدود خواهد بود.

به گفته وی هرگونه تغییر اجتماعی که به کاهش اسلام‌هراسی کمک می‌کند، مستلزم پرداختن به ریشه‌های مشکلی است که ناشی از سیاست‌های خارجی ایالات متحده و تاریخ طولانی آن در انسان‌زدایی از مسلمانان است.

السلطانی در مقاله خود چنین نتیجه گرفته است که سیاست‌های آمریکا همواره مسلمانان را تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده تلقی کرده است، اما این موضوع پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تشدید شده است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.