تلاش دولت بایدن برای گسترش تعامل با فلسطین

دولت آمریکا در راستای گسترش تعامل با تشکیلات خودگردان فلسطین، نماینده‌ ویژه در امور فلسطین انتخاب کرد.

به گزارش سایت خبری واللا، مقامات ارشد در وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفت، دیپلمات آمریکایی “هادی عمرو” را به عنوان نماینده ویژه در امور فلسطین تعیین کند. کاخ سفید، کنگره را در جریان این تصمیم قرار داده که هدف از آن ارتقای سطح روابط میان واشنگتن و تشکیلات خودگردان فلسطین در سایه تداوم بسته شدن کنسولگری آمریکا در قدس از سال ۲۰۱۹ است، اقدامی که نشان دهنده نگرانی شدید واشنگتن از اوضاع کرانه باختری است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی اعلام کرد، عمرو که تاکنون معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور فلسطین و رژیم صهیونیستی بود، مسوول روابط ایالات متحده با تشکیلات خودگردان و ملت فلسطین خواهد بود.

طبق این گزارش، این اولین بار است که ایالات متحده یک نماینده ویژه در وزارت خارجه آمریکا را برای تعامل ویژه با طرف فلسطینی تعیین می‌کند. قرار است عمرو وظایف خود را از بخش خاورمیانه در مقر وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن انجام دهد.

در این گزارش آمده است که نماینده ویژه در امور فلسطین با دیپلمات‌های آمریکایی در دفتر امور فلسطین در قدس کار خواهد کرد. یک مسوول هم در وزارت خارجه آمریکا توضیح داد، عمرو با سفیر آمریکا در اراضی اشغالی کار را در مورد مسائل مربوط به فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد.

مسوولان ارشد در آمریکا و فلسطین گفتند، این موضوع از چند ماه پیش در بحث‌های دولت بایدن و رهبری فلسطین مطرح بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ابتدا به این تصمیم اعتراض کرد اما طی هفته‌های اخیر مشخص شد که تشکیلات با عمرو همکاری خواهد کرد.

ظاهرا مخالفت عباس با این تصمیم به این دلیل بوده که وی احتمال می‌داده دولت بایدن از تعهد خود راجع به بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس منصرف شود.

در این گزارش آمده است که وزارت خارجه آمریکا یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف این رژیم را قبلا در جریان این تصمیم قرار داده است. هدف از این اقدام ارتقای روابط و سطح نمایندگی آمریکا با تشکیلات خودگردان است تا به این ترتیب امکان بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس میسر شود.

جو بایدن در جریان سفرش به اراضی اشغالی و کرانه باختری اعلام کرده بود، به بازگشایی این کنسولگری متعهد است و این اقدام موجب تقویت روابط میان آمریکا و فلسطینی‌ها می‌شود.

مارتین اندیک، سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی می‌گوید، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات ارشد وزارتخانه عمرو را می‌شناسند و به او اعتماد دارند و او نفوذ زیادی در واشنگتن خواهد داشت. چالش پیش روی عمرو، تقویت تشکیلات و متقاعد کردن رهبری فلسطین برای انجام اصلاحات جدی خواهد بود.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.