طالبان و بحران نقض آزادی بیان در افغانستان

بحران نقض آزادی بیان از جمله موارد مهمی است که از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان باعث افزایش نگرانی‌ها شده‌است.

آزادی بیان در دو دوهه گذشته به عنوان بزرگترین دستاورد حکومت افغانستان مطرح بود و همراه به عنوان یک امتیاز مثبت برای این کشور در نظر گرفته می‌شد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، اما از زمان تسلط گروه طالبان در افغانستان، آزادی بیان در این کشور از بین رفته و آهسته آهسته نام افغانستان در این عرصه از تمام پلتفرم‌های جهانی حذف می‌شود.

در تازه‌ترین مورد، نام افغانستان از «ائتلاف جهانی آزادی بیان» حذف و عضویتش در این نهاد لغو شده است و کشورهای کانادا و هالند که به صورت مشترک ریاست این نهاد را به عهده دارند، اعلام کرده‌اند که وضعیت رسانه‌های افغانستان دیگر مطابق تعهدات این نهاد نیست.

افغانستان در سال 1398 عضویت ائتلاف جهانی آزادی بیان را به دست آورده بود و متعهد شده بود که مطابق معیارها و قوانین این ائتلاف فعالیت کند.

حکومت پیشین افغانستان عضویت در این نهاد را به عنوان یک دستاور بزرگ تبلیغ می‌کرد و در آن زمان مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

اما اکنون که نام افغانستان از این نهاد حذف شده است، بسیاری از نهادهای رسانه‌ای، خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند و اظهار نگرانی کرده است.

رسانه‌ها زیر تیغ سانسور

یکی از دلایل حذف نام افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی بیان، سانسور شدیدی است که گروه طالبان بر رسانه‌ها و گردش اطلاعات در این کشور وضع کرده‌اند.

این گروه از زمان تسلط بر افغانستان، فرامین زیادی را صادر کرده‌اند که آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و گردش آزاد اطلاعات را محدود می‌کند.
ملا هبت الله، رهبر گروه طالبان، به صورت مستقیم فرامین محدود کننده آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را صادر کرده است.

محدودیت‌های که گروه طالبان بر رسانه‌های افغانستان وضع کرده‌اند، شامل محدودیت بر پوشش خبرنگاران زن و اجباری کردن پوشیدن ماسک سیاه هنگام اجرای برنامه، ممنوعیت اجرای برنامه‌های مشترک توسط خبرنگاران زن و مرد، ممنوعیت پخش بسیاری از سریال‌های خارجی، به شمول شماری از سریال‌های مذهبی که بر اساس روایت اهل تشیع از زندگی پیشوایان دین اسلام و پیامبران تهیه شده است.

علاوه بر این، این گروه به صورت متداوم به آزار و اذیت خبرنگاران پرداخته است و شماری از خبرنگاران را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.

این عوامل باعث شده است که وضعیت افغانستان از لحاظ آزادی بیان، با عقب‌گرد بسیار وحشتناک مواجه شود و با آینده مبهم و نا معلوم مواجه باشد.

پیامدهای حذف از ائتلاف جهانی آزادی بیان

حذف نام افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی بیان، واکنش‌های گسترده خبرنگاران افغانستان را به همراه داشته است و نگرانی‌های زیادی در مورد وضعیت آزادی بیان، ابراز شده است.

خبرنگاران افغانستان حذف نام این کشور را از ائتلاف جهانی آزادی بیان، نشانه‌ای از فراگیر شدن اختناق و خفقان در افغانستان می‌دانند و می‌گویند که شهروندان این کشور پس از این در زیر سلطه گروه طالبان، بیشتر از حقوق و آزادی‌های اساسی خود، محروم خواهند شد.
آنها همچنین به این باور هستند که حذف نام افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی بیان، نشانگر شدت سرکوب، اختناق و خفقان در این کشور توسط گروه طالبان است.

خبرنگاران افغانستان به این باور هستند که گروه طالبان با خبرنگاران و رسانه‌ها برخورد استخباراتی دارند و در تلاش هستند که خبرنگاران آزاد را از طریق گروه‌های استخباراتی خود شناسایی، بازداشت و ترور کنند.

به باور بسیاری از خبرنگاران افغانستان، پیامد حذف نام افغانستان از پلتفرم‌های جهانی آزادی بیان و خفقانی که گروه طالبان در این کشور به وجود آورده است، این کشور را بیشتر به سمت خاموشی و بی صدایی به پیش خواهد برد و مردم افغانستان یکبار دیگر شاهد تکرار حوادث دو دهه قبل خواهند بود.

بدون تردید حذف نام افغانستان ائتلاف‌های جهانی، باعث نخواهد شد که طالبان سیاست خود را تغییر دهند بلکه این گروه خفقان را در فضای عمومی شدت خواهند بخشید و به سرکوب رسانه‌ها ادامه خواهند و آینده فاجعه باری در انتظار رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان خواهد بود.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.