واکنش شیعیان به دعوت شیخ الازهر

شخصیت‌های شیعی با انتشار پیام‌هایی از دعوت احمد الطیب شیخ الازهر برای گفت‌وگوی بین شیعیان و اهل سنت، استقبال کردند.

عربی ۲۱، دعوت شیخ الازهر به گفت‌وگوی بین اهل سنت و شیعه با واکنش‌های مثبتی در محافل مذهبی و سیاسی شیعی روبه‌رو شده است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق با تحسین این دعوت در پستی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: ـو اگر به شما سلام شد، بهتر از آن پاسخ دهید.»

عبدالمهدی نوشت: «این فراخوان، دعوتی است که از شیخ الطیب عجیب نیست و مسلم است که واکنش‌های مثبتی از سوی مرجعیت شیعه خواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه در سفر رسمی خود به مصر در سال ۲۰۱۹، با شیخ الازهر ملاقات کرد و درباره ضرورت همین امر گفتگو کرده ابراز امیدواری کرد که علمای مسلمان برای اتحاد صفوف و سازماندهی امت برای رویارویی با چالش‌ها و فتنه‌ها به‌ویژه در مسئله فلسطین آشتی کنند.

آیت الله جواد الخالصی، مرجع شیعیان عراق نیز واکنش مثبتی نشان داد و در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک منتشر شد، تأیید کرد که این یک ندای خوب و سخنی از روی حقیقت است؛ دعا می‌کنیم با هم متحد شویم و برای آن تلاش می‌کنیم.

الخالصی تأکید کرد که این دعوت به برادری و تقریب از دهه پنجاه تا امروز و از فتاوای علمای امت از همه طیف‌ها، مانند شیوخ الازهر، محمد الخضر حسین، محمود شلتوت و مراجع شیعه در عراق و ایران بوده است.

همچنین شیخ حسام العیلانی امام و خطیب مسجد الغفران در صیدای لبنان گفت: احمد الطیب شیخ الازهر از شیعیان و اهل سنت دعوت به گفت‌وگو کرده است. او به وحدت امت اسلامی علاقه‌مند است و حتی مواضع وحدت‌گرایانه ما را تأیید می‌کند.

شیخ العیلانی در بیانیه‌ای با بیان اینکه این فراخوان اهمیت وحدت اسلامی را در مقابله با تهدید افراط‌گرایی مذاهب آشکار می‌کند تأکید کرد: وحدت اسلامی سلاح مؤثر مقابله با همه توطئه‌هایی خواهد بود که وحدت امت را هدف قرار می‌دهد.

پیش از این آیت‌الله مکارم شیرازی و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در پیام‌هایی از پیشنهاد شیخ الازهر برای گفت‌وگوی بین شیعیان و اهل سنت استقبال کرده بودند.

همچنین هیئت علمای بیروت با صدور بیانیه‌ای از دعوت شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر، برای گفت‌و‌گو استقبال و اعلام کرد: در این ایام نیازمند گفت‌وگو، همگرایی و همبستگی هستیم. این درحالی است که دین اسلام هم ما را به حفظ و تقویت وحدت فراخوانده است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.