استفاده زوج اردنی از واقعیت مجازی برای نشان دادن واقعیت اسلام

یک فیلمساز و تهیه‌کننده اردنی با کمک فیلم‌های واقعیت مجازی درباره تاریخ اسلام با کلیشه‌های ناصحیح و غیرواقعی از مسلمانان مبارزه می‌کند.

آناتولی، سماح صافی بایزید، فیلمساز زن و تهیه‌کننده اردنی در این باره گفت: من و همسرم بیش از ۱۰ سال است که تهیه‌کننده و فیلمساز بوده‌ایم، اما تا زمانی که در دیزنی نبودیم هرگز فکر نمی‌کردیم که وارد عرصه سرگرمی و واقعیت مجازی شویم.

بایزید یکی از مالکان LightArt Media Productions و Light Art VR است، شرکتی که او آن را برای تجربه‌های واقعیت مجازی سرگرم‌کننده اسلامی توصیف می‌کند.

ایده فیلم‌های واقعیت مجازی درباره فرهنگ اسلامی زمانی به وجود آمد که او و همسرش از یک پارک موضوعی دیدن کردند. او گفت: خیلی سرگرم و متعجب بودیم که چرا ما به عنوان مسلمان هیچ چیز سرگرم‌کننده‌ای مانند این نداریم؟

این فیلمساز اردنی تصریح کرد: با خود گفتم اگر بتوانیم داستان‌ها و میراثمان را از طریق این فناوری بازگو کنیم چه؟ سعی می‌کنیم تاریخ اسلام را به شیوه‌ای فوق‌العاده سرگرم‌کننده، با استفاده از فناوری پیشرفته ارائه دهیم.

بایزید گفت که شرکت او به هدف سرگرمی و آموزش مردم دست یافته است.

این شرکت فیلم‌هایی به هشت زبان از جمله ترکی تولید می‌کند، چهار فیلم واقعیت مجازی درباره میراث اسلامی دارد و پنجمین و ششمین فیلم را هم سال آینده تولید می‌کند.

اصلاح تصویر غلط از زن مسلمان در رسانه‌ها

این فیلم‌ساز زن ۳۳ ساله برای شرکت در یک کنفرانس دو روزه به میزبانی انجمن زنان و دموکراسی (KADEM)، یک گروه مدافع زنان مستقر در استانبول در ترکیه بود.

بایزید در حاشیه این اجلاس به خبرگزاری آناتولی گفت: من اینجا هستم تا درباره تصویر زنان و نوع معرفی زنان در رسانه‌ها صحبت کنم.

وی افزود: بیش از ۱۲ سال در این صنعت کار کرده‌ام و در ایالات متحده زندگی می‌کنم و می‌بینم که چگونه نحوه بازنمایی زنان، به‌ویژه زنان مسلمان، در رسانه‌ها مستقیماً بر نحوه رفتار با ما تأثیر می‌گذارد و این گاهی باعث اسلام‌هراسی می‌شود.

بایزید به اهمیت گفتن روایت‌ها به‌عنوان یک تهیه‌کننده و فیلم‌ساز مسلمان اشاره کرد و گفت که او درباره اهمیت بیان داستان‌های شخصیت‌های مسلمان صحبت خواهد کرد.

او گفت که آنها شروع به تأسیس یک شرکت کامپیوتری در حوزه واقعیت مجازی کردند تا فیلم‌هایی با وضوح ۸K را نشان دهند که تماشاگر را به ۱۴۰۰ سال پیش می‌برد تا شاهد داستان اسلام باشد.

واکنش تماشاگران به فیلم‌های واقعیت درباره اسلام

این کارگردان مستقر در واشنگتن همچنین درباره واکنش‌های تماشاگران صحبت کرد و گفت: بنابراین، ما دو واکنش متفاوت را تکمیل کردیم زیرا مخاطبان مسلمان و غیر مسلمان خود را داریم. تماشاگران مسلمان هنگام تماشای فیلم‌های ما جیغ می‌زدند، می‌خندیدند، گریه می‌کردند.

تماشاگران غیرمسلمان واکنش‌های مشابهی داشتند، اما از دانستن حقایقی درباره فرهنگ مسلمانان که تا قبل از تماشای فیلم نمی‌دانستند، شگفت‌زده شدند.

وی افزود: ما پروژه خود را در نیویورک انجام دادیم تا فرهنگ اسلامی خود را به اشتراک بگذاریم. مثلاً آنها فکر می‌کردند که اسلام دین خشونت است. آنها به ما گفتند که قبل از تماشای تجربیات واقعیت مجازی فکر می‌کردند که زنان در اسلام شهروند درجه دوم هستند و توسط مردان کنترل می‌شوند.

بایزید گفت: این یکی از دلایلی است که باید مردم را آموزش دهیم و به آنها درباره میراث و فرهنگ اسلامی خود گفته و داستان خود و روایت خود را بازگو کنیم. چون نباید اجازه دهیم دیگران داستان ما را آنطور که می‌خواهند بگویند. وظیفه ما این است که واقعیت‌ها را به آن‌ها بگوییم.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.