طالبان و حذف تدریجی دختران از دانشگاه‌ها

نتایج کنکور سراسری امسال تحت کنترل طالبان در حالی اعلام شد که نگرانی‌های جدی در مورد آینده تحصیلی دختران وجود دارد.

کنکور سراسری افغانستان امسال از 14 تا 16 مهر در 33 استان و در کابل روزهای 21 و 22 مهر از سوی اداره ملی امتحانات برگزار شد.

در جریان برگزاری این آزمون در سراسر افغانستان، گزارش‌های زیادی از ممانعت اشتراک دختران توسط نیروهای گروه طالبان و وضع محدودیت بر آنها، منتشر شد.

گروه طالبان در سال جاری، به داوطلبان دختر امتحان کنکور حق انتخاب پنج رشته خبرنگاری، اقتصاد، مهندسی، دامپزشکی و مهندسی کشاورزی را ندادند.

امتحان سراسری کنکور، مهمترین آزمون برای دانش آموزان در افغانستان است و آنها با سپری کردن آن می‌توانند در رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود، تحصیل کنند و مسیر آینده خود را انتخاب کنند.

اما وضع محدودیت بر آموزش دختران در افغانستان توسط گروه طالبان و حذف تدریجی و بی صدای آنها، باعث شده است که نگرانی‌های زیادی در مورد آینده نیمی از جمعیت افغانستان به وجود بیاید.

جای خالی دختران در میان ده نفر اول

بر اساس اعلام اداره ملی امتحانات که تحت کنترل گروه طالبان است، در میان فهرست ده نفر اول امتحان کنکور سراسری امسال هیچ دختری حضور ندارد.

این اداره اعلام کرده است که سلیمان فرزند غلام جیلانی، با اخذ 355.4204 به عنوان رتبه اول کنکور در دانشکده پزشکی دانشگاه هرات راه یافته است. رتبه‌های بعدی تا رتبه دهم را نیز پسران در اختیار دارند.
این در حالی است که سال‌های گذشته، در فهرست افراد رتبه اول تا دهم کنکور، حضور دختران چشم‌گیر بود و در اکثر این سالها، نفر رتبه اول کنکور، یک دختر بود.

شهروندان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به اعلام نتایج کنکور سراسری و جای خالی دختران در میان رتبه‌های برتر واکنش نشان داده‌اند و آن را تلاش عمدی گروه طالبان برای حذف دختران و زنان دانسته‌اند.

شماری دیگر از شهروندان افغانستان نیز به جای خالی قربانیان حمله به آموزشگاه کاج در این آموزن اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که اگر دختران دانش آموز کاج زنده می‌بوند، حتما رتبه اول از آن آنها بود.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید بر آموزش دختران وضع کرده و بسیاری از آنها به دلیل این محدودیت‌ها، دچار ناامیدی و امراض روانی شده‌اند.

این گروه در بیش از یک سال گذشته که قدرت را در افغانستان در اختیار داشته، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه دسترسی به مکتب را نداده‌اند و بر پوشش و آموزش دختران دانشجو در دانشگاه‌های کشور نیز محدودیت‌های شدید وضع کرده‌اند.

حضور کمرنگ اشتراک کنندگان

اداره ملی امتحانات اعلام کرده بود که در امتحان کنکور سراسری امسال 150 هزار نفر اشتراک می‌کنند، اما در جریان روزهای برگزاری این امتحان، گزارش‌های متعدد از کاهش چشم‌گیر اشتراک کنندگان منتشر شد.

علاوه بر این، اداره ملی امتحانات هیچ آماری از حضور دانش آموزان دختر در این امتحان اعلام نکرده است و هنوز مشخص نیست که چه تعداد دانش آموز دختر در این آزمون سرنوشت ساز، اشتراک کرده بودند.
شهروندان افغانستان کاهش چشم‌گیر اشتراک دانش آموزان در امتحان کنکور را، ناامیدی از آینده و برخورد خصمانه گروه طالبان با دانش آموختگان می‌دانند.

آنها می‌گویند که هم اکنون گروه طالبان بسیاری از افراد دانش آموخته را از ادارات دولتی حذف کرده‌اند، بر فعالیت‌های آنها در جامعه محدودیت وضع کرده‌اند و جلو هرگونه خلاقیت و پیشرفت آنها را گرفته‌اند، بنا بر این، دانش آموزان ناامید می‌شوند و آینده را تاریکتر از امروز می‌بینند.

تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان باعث شده است که بسیاری از جوانان افغانستان این کشور را ترک کنند و امید به آینده، در میان نسل جوان، به شدت کاهش یابد.

اکنون این کشور با عقبگرد وحشتناک در تمام عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و اجتماعی مواجه است و تمام دستاوردهای بیست سال گذشته مردم، یکی یکی در حال نابودی است.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.