فصلنامه «معارف اهل‌ البیت (ع)» به پیشخان آمد

شماره اول فصلنامه معارف اهل البیت (ع) مشتمل بر مقاله‌های پژوهشی در زمینه‌های اعتقادی، کلامی، تفسیری، حدیثی، تاریخی، تطبیقی و سایر ابعاد علمی با محوریت ائمه اطهار (ع) منتشر شد.

فصلنامه معارف اهل البیت (ع) که توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام‌ رضا(ع) منتشر شده، در دو نسخه چاپی و الکترونیک قابل دسترس است.

در این فصلنامه، 7 مقاله مختلف در حوزه زندگی و جایگاه ائمه اطهار گردآوری شده است. «سبک‌شناسی سینیه صاحب‌بن عباد در مدح امام رضا (ع) از لحاظ لایه‌های معنایی، ادبی و موسیقایی»، «گونه‌شناسی روایات تاویلی مرتبط با امیر مومنان(ع) در سوره انعام»، «نقش امام رضا (ع) در نشر احادیث نبوی درباره جایگاه اهل بیت (ع) با تکیه بر منابع اهل سنت»، «بررسی روش‌های تربیت غیرمستقیم مناسک دینی از منظر روایات معصومان(ع) با تاکید بر ترویج نماز»، «بررسی مقام و جایگاه امام علی (ع) در نگاره‌های نسخه آثارالمظفر موجود در موزه چستربیتی»، «تبیین طرح و احیای مفاهیم دینی‌سیاسی در دعا و شعر امام سجاد(ع)» و «نقش وراثت در انتقال فرهنگ از منظر آموزه‌های اسلامی» عناوین مقالاتیست که در اولین شماره فصلنامه معارف اهل‌البیت جمع‌آوری شده است.

در بخشی از فصلنامه آمده است: «حزن و اندوه، شور و هیجان، عشق و امید زمینه‌ساز شکل‌گیری ادب غنایی است؛ به‌گونه‌ای که وقتی با صبغه دینی ساخته و پرداخته شود و با عواطف ناب و احساسات بی‌آلایش شاعر در آمیزد، زمینه‌ساز بروز صادقانه‌ترین و ناب‌ترین تجاربی است که با آن بیان مکارم و فضایل خاندان رسالت و امامت، هجو دشمنان و دفاع از حقوق حقه آن‌ها، در سروده‌های شاعران دوستدار اهل بیت(ع) متجلی و پدیدار می‌شود.

یکی از آموزه‌های اهل بیت(ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه‌ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آن‌ها استفاده می‌شود، دارای تاویل‌اند و بهترین راه دست‌یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت است، زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت به عنوان همتاری قرآن به شمار می‌روند.»

فصلنامه درباره روش‌های غیرمستقیم تربیت اینچنین عنوان می‌کند: «تربیت غیرمستقیم گونه‌ای از تربیت است که با هدف پایایی و پویایی آموزه‌های دینی در وجود متربی(فرزندان)، گزاره‌ها را به بخش ناخودآگاه ذهن و ضمیر ناخودآگاه او که مورد تایید قرآن نیز هست، منتقل می‌کند و ثمره آن پرورش انسانی پویا و علاقمند به دین است.
این پژوهش با مد نظر قرار دادن مسئله «دگرسانی، روزآمدسازی و چندپایانی» در تربیت و به روش توصیفی تحلیلی و با بهره‌گیری از قرآن کریم و ومنابع ماثور و فریقین، نقش تربیت غیرمستقیم را در سوق‌ دادن متربی به نماز واکاوی کرده و به این نتیجه رسیده است که خداوند متعال و پیشوایان اسلام برای انتقال و ملکه‌سازی آموزه‌های دینی که نماز نیز یکی از آن‌هاست، علاوه بر اینکه با گفتار صریح و مستقیم، به متربی امر یا سفارش می‌کردند، از روش غیرمستقیم نیز که متکی بر رفتار، روش‌های غیرگفتاری و هنر است، بهره می‌بردند.»

برای دریافت مقالات این فصلنامه می‌توانید به پایگاه اینترنتی فصلنامه «www.maarefahlalbayt.ir» مراجعه کنید.
منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.