مسجد سانجاکلار، مسجدی خاص با طراحی مینیمالیستی

مسجد سانجاکلار یکی از این مساجد استانبول است که به دلیل طراحی مینی‌مالیستی مورد توجه قرار گرفته و از آن به «یکی از برجسته‌ترین خلاقیت‌های مذهبی دوران مدرن» و «یکی از خیره‌کننده‌ترین مساجد جهان» یاد شده‌است.

ساختمان مسجد به عنوان محل عبادت مسلمانان در طول تاریخ با تغییرات بسیاری بسته به نوع آب و هوای منطقه، ‌نوع معماری منطقه و مصالح مورد استفاده تغییرات زیادی کرده است.

در سال‌های اخیر ساختمان‌ها و بناها با تغییراتی در ظاهر خود رو به رو شده‌اند و مساجد هم از این تغییرات مستثنی نیستند. ظاهر مساجد جدید علاوه بر اینکه برای عبادت مناسب هستند به طراحان خود این اجازه را داده است که خلاقیت و نگاه خود را در طراحی مساجد منعکس کنند.

مسجد سانجاکلار (Sancaklar Mosque) در منطقه «بویوک‌چکمجه» استانبول یکی از این مساجد است که به دلیل طراحی مینی‌مالیستی* مورد توجه قرار گرفته است.

این مسجد توسط اِمره آرولات (Emre Arolat)، معمار ترکیه‌ای طراحی شد و در سال ۲۰۱۲ ساخت آن به پایان رسید. مسجد سانجاکلار جایزه بهترین ساختمان مذهبی سال ۲۰۱۵ را از ArchDaily (آرک‌دیلی؛ وبلاگ اخبار، پروژه‌ها، رویدادها، مصاحبه‌ها و مسابقاتِ معماری) دریافت کرد.

«وینفرد مری برد»، استاد متون کلاسیک در دانشگاه کمبریج، این مسجد را «یکی از برجسته‌ترین خلاقیت‌های مذهبی دوران مدرن» و «یکی از خیره‌کننده‌ترین مساجد جهان» توصیف کرد.

این مسجد در یک دشت واقع و توسط یک بزرگراه شلوغ از مناطق اطراف جدا شده است. دیوارهای بلندی که حیاط مسجد را احاطه کرده‌اند، مرز روشنی بین دنیای پر هرج و مرج بیرونی و فضای آرام پارک عمومی را به تصویر می‌کشند. ستون بلندی که در محوطه مسجد وجود دارد، تنها عنصر معماری قابل مشاهده از بیرون است.

فضای داخلی مسجد، غاری ساده مانند فضایی است که به مکانی دراماتیک و هیبت‌انگیز برای دعا و خلوت با خدا تبدیل می‌شود. شکاف‌ها و شکستگی‌هایی که در امتداد دیوار قبله دیده می‌شود، اجازه می‌دهد نور روز به داخل نمازخانه نفوذ کند.

*ساده‌گرایی یا مینیمالیسم(Minimalism) یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌ است. نکته حائز اهمیت در این سبکِ معماری استفاده از تکنولوژی و روش‌های پیشرفته اجرا، استفاده از شیشه، فلز و بتن است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.