انتخابات آینده ترکیه و مسئله حجاب

در پی مناظرات شکل‌گرفته بین حزب حاکم ترکیه و حزب مخالف، رجب طیب اردوغان پیشنهاد داد همه‌پرسی درباره قانون حفظ حق حجاب برگزار شود.

به گزارش پایگاه میدل ایست آی، حزب حاکم عدالت و توسعه متعلق به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که ریشه‌های اسلامی دارد در سال ۲۰۱۳ ممنوعیت دیرینه‌ای که برای داشتن حجاب در نهادهای دولتی کشورش وضع شده بود را لغو کرد.
انتخابات سراسری سال ۲۰۲۳ ترکیه قرار است یکی از جدی‌ترین چالشها برای دو دهه حاکمیت اردوغان بر ترکیه باشد و مساله پوشش حجاب در ماه‌های اخیر حاکم بر مناظرات سیاسی این کشور با نزدیک شدن به موعد انتخابات سال ۲۰۲۳ شده است.

اردوغان همواره روی این مانور داده که لغو ممنوعیت حجاب در ادارات دولتی نشان‌ میدهد حزبش نماینده حقوق مسلمانان در برابر احزاب سکولاری که قبل از روی کار آمدن حزب او حاکم بر ترکیه بودند، است.

اردوغان در صحبتهایی با به چالش کشیدن کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اصلی‌ترین حزب مخالف دولتش در روز شنبه گفت: اگر شجاعتش را دارید بیاید این مساله را به همه پرسی بگذاریم. بگذاریم ملت تصمیم بگیرد.

قلیچدار اوغلو رهبر حزب موسوم به حزب مردم جمهوریخواه ترکیه است؛ حزبی که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری سکولار ترکیه مدرن بنیان گذاشته شده است.

رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه قانونی را با هدف تضمین حق داشتن پوشش حجاب برای رفع نگرانی‌ها درباره اینکه حزبش ممکن است در آینده ممنوعیت حجاب را مجددا برقرار کند پیشنهاد داده بود.

هر چند بحث داشتن حجاب در اواسط دهه ۱۹۹۰ در ترکیه مطرح بود اما امروز هیچ حزبی در این کشور اعمال ممنوعیت حجاب را در این کشور عمدتا مسلمان پیشنهاد نمی‌دهد.

قلیچدار اوغلو اوایل ماه جاری میلادی اذعان کرد: ما در گذشته اشتباهاتی را درباره پوشش حجاب مرتکب شدیم. وقت آن رسیده که این مساله را پشت سر بگذاریم.

کارشناسان می گویند، قلیچدار اوغلو می‌خواهد به رای دهندگان مذهبی نشان دهد لازم نسیت هیچ نگرانی از بابت حمایت از حزب سکولار او در انتخابات سال آینده داشته باشند.

اردوغان در پاسخ پیشنهاد برگزاری تغییری در قانون اساسی را داد و قرار است “به زودی” لایحه مربوط به آن برای تصویب نزد پارلمان ترکیه فرستاده شود؛ پارلمانی که حزب او در آن به همراه یک شریک ائتلافی ملی ‌گرایش اکثریتی کوچک را در اختیار دارد.

طبق قوانین ترکیه،‌ اعمال تغییر در قانون اساسی این کشور حد نصاب حمایت ۴۰۰ قانونگذار را برای تصویب شدن بدون برگزاری همه پرسی نیاز دارد بنا براین لازم است این تغییر پیشنهادی اردوغان مورد حمایت حزب مردم جمهوریخواه ترکیه نیز واقع شود در غیر این صورت و در صورت کسب ۳۶۰ رای، طرح پیشنهادی به همه‌پرسی فرستاده خواهد شد.

اردوغان تاکید کرد: اگر نتوانیم این مساله را در پارلمان حل کنیم، آن را نزد مردم مطرح خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.