کتاب «رفتار با حیوانات بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» منتشر شد

کتاب «رفتار با حیوانات بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر حجج اسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده و محمدمهدی عیسی زاده در 71 صفحه روانه بازار نشر شد.

کتاب «رفتار با همسایه بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر حجج اسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده و محمدمهدی عیسی‌زاده است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 71 صفحه به چاپ رسید.

پژوهشکده مذکور تلاش کرده است با پژوهشگران فرهیخته و بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن و اهل بیت(ع) و تدوین فرهنگنامه سبک زندگی، کاربردی‌ترین اطلاعات موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، بعضی از موضوعات از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به اینگونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به رفتار با حیوانات در آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، جایگاه حیوان در زندگی انسان تبیین شده است. سپس «بایسته‌های رفتاری در بهره‌برداری از حیوانات بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» (توجه به رضایت خدا در استفاده از حیوانات، رعایت تقوا، ترحم و مهربانی، رعایت عدالت، حفظ جان، تأمین مخارج و نفقه، تأمین آب، اختصاص مکان استراحت، انتخاب مسیر سرسبز، پناه دادن، دعا کردن، چالاک بار آوردن، رعایت حقوق مرکب سواری، رعایت احکام ذبح، نامگذاری و…) تشریح شده است.

«نبایسته‌های رفتاری با حیوانات بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)» از دیگر مباحث این کتاب است که در این راستا پرهیز از کشتن حیوانات غیر موذی، پرهیز از فریب دادن، پرهیز از حبس کردن، پرهیز از به جان هم انداختن حیوانات، پرهیز از شکار جوجه‌ها، پرهیز از اخته (عقیم کردن)، پرهیز از دوشیدن کامل، پرهیز از شکار شبانه، پرهیز از دشنام دادن، پرهیز از سهل‌انگاری در حفظ، پرهیز از استفاده جنسی، پرهیز از نفرین و… توصیه شده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.