تجمع معترضان به نسل‌کشی هزاره‌ها در لندن و واکنش پارلمان بریتانیا

در ادامه اعتراضات شکل‌گرفته به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان، شمار زیادی از افغان‌ها در لندن تجمع کردند و این موضوع واکنش پارلمان و نخست‌وزیر انگلیس را برانگیخت.

معترضان با حمل پلاکارد‌هایی در مقابل دفتر نخست‌وزیر بریتانیا تجمع کرده‌ و خواهان توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند.

معترضان پس از تجمع در مقابل دفتر نخست‌وزیر به سمت پارلمان بریتانیا راهپیمایی کردند و تجمع خود را در مقابل ساختمان پارلمان ادامه دادند.

پس از حمله مرگبار به مرکز آموزشی کاج در غرب کابل، شهروندان افغانستان در داخل و خارج از افغانستان دست به تظاهرات زدند. در روزهای گذشته هزاران تن از شهروندان افغانستان در نزدیک به صد شهر جهان تظاهرات کردند و خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند.

بر اساس آمار نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، دستکم 53 دانش‌آموز در حمله انتحاری در آموزشگاه کاج جان باخته و بیش از صد تن دیگر در این حمله خونین زخمی شده‌اند.

این حمله با محکومیت گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شده است.

با گذشت بیش از یک هفته، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

معترضان در روزهای اخیر گفتند که هزاره‌ها در سال‌های اخیر به ویژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان به صورت سیستماتیک مورد حملات انفجاری قرار گرفته‌اند. معترضان از کشورها و سازمان های حقوق بشری خواستند که حملات هدفمند بر هزاره‌ها را بررسی و «نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

در واکنش به این اعتراضات، یک نماینده پارلمان بریتانیا در جلسه پرسش و پاسخ از نخست‌وزیر این کشور خواست برای پایان دادن به کشتار هزاره‌ها تلاش کند.

لیز تراس وضعیت افغانستان را نگران‌کننده خواند و از وزیر خارجه این کشور خواست با نمایندگان معترضان دیدار کند.

آنتونی برون، نماینده پارلمان بریتانیا روز چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با نخست وزیر گفت که امروز بیرون پارلمان بریتانیا هزاره‌ها از سراسر بریتانیا به شمول حوزه انتخاباتی او گردهمایی کردند و خواهان حمایت بین‌المللی برای توقف کشتار هزاره‌ها در افغانستان شده‌اند.

آقای برون از لیز تراس خواست با وزیران هماهنگی کنند تا نمایندگان هزاره را ملاقات کنند.

آقای برون با خدیجه زرگر، عضو شورای هزاره بریتانیای کبیر نیز دیدار داشته است.

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا در پاسخ به اظهارات این عضو پارلمان بریتانیا گفت: «آنچه در افغانستان روی می‌دهد عمیقا نگران کننده است.»
خانم تراس تاکید کرد که به خاطر عقب‌گرد در عرصه حقوق و فرصت‌های زنان در افغانستان عمیقا متاسف است. او افزود یکی از کارهای که ما انجام دادیم این است که اطمینان یابیم که بودجه کمک به زنان و دختران احیا شود.

لیز تراس در ادامه از وزیر امور خارجه بریتانیا خواست که با نمایندگان معترضان برای بررسی این موضوع دیدار کند.

همچنین، پل بریستو، عضو دیگر پارلمان بریتانیا در تجمع شهروندان معترض حضور یافت و گفت که برای توقف کشتار هزاره‌ها در پارلمان بریتانیا کارزاری را راه‌اندازی خواهد کرد. او خطاب به معترضان تاکید کرد تا وقتی صدای آنان شنیده نشود دست از تلاش بر نمی‌دارد.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.