پاپ فرانسیس: چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟

پاپ فرانسیس با اشاره به گذشته و تهدید وقوع جنگ هسته‌ای گفت: چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟

به گزارش واتیکان نیوز، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز یکشنبه در پایان عشای ربانی برای تقدیس اسقف جیووانی باتیستا اسکالابرینی اسقف قرن نوزدهم معروف به “پدر مهاجران” و آرتمید زاتی، یک مرد قرن بیستمی که به بیماران در آرژانتین خدمت می‌کرد، شروع دومین شورای واتیکان را در ۶۰ سال پیش یادآور شد و تاکید کرد که «نباید خطر جنگ هسته‌ای را که در آن زمان جهان را تهدید می‌کرد، فراموش کرد».

او گفت: “چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟ حتی در آن لحظه درگیری‌ها و تنش‌های عظیمی وجود داشت، اما راه صلح انتخاب شد.”

اشاره پاپ به بحران موشکی کوبا در اکتبر ۱۹۶۲ بود، زمانی که استقرار موشک‌های بالستیک توسط ایالات متحده در اروپا و اتحاد جماهیر شوروی در کوبا خطر تشدید جنگ هسته‌ای را به همراه داشت.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین با اشاره به اینکه هزاران مهاجر در تلاش برای رسیدن به اروپا غرق می‌شوند و جان می‌دهند، گفت: امروز دریای مدیترانه بزرگترین قبرستان جهان است. حذف مهاجران منزجر کننده و گناه است. باز نکردن درها به روی نیازمندان جرم است.

پاپ فرانیس بدون اشاره به نام ایتالیا گفت، برخی از مهاجرانی که بیرون رانده می‌شوند به اردوگاه‌های کار اجباری منتقل می‌شوند که در آنجا از آنها سوءاستفاده شده و مانند برده با آنها رفتار می‌شود.

پیشتر رهبر کاتولیک‌های جهان گفته بود که چنین اتفاقی در لیبی افتاده است.

فرانسیس که شعار اصلی‌اش حمایت از مهاجران است بار دیگر تاکید کرد: حذف و نادیده گرفتن مهاجران یک اقدام شرم آور و جنایتکارانه است. این مساله باعث می‌شود تا آنها مقابل چشم‌های ما جان دهند.

جورجیا ملونی که انتظار می‌رود اواخر ماه جاری میلادی با به دست گرفتن ریاست ائتلاف جناح راستی، نخست وزیر ایتالیا شود وعده داده که با مهاجران مقابله کرده و اقدامات سختگیرانه‌تری را در مرزهای ایتالیا وضع کند.

وی همچنین وعده بازگشت سریع و قوانین سختگیرانه پناهندگی را داده است. ملونی همچنین خواستار محاصره دریایی شمال آفریقا برای جلوگیری از عبور مهاجران و محدودیت مجدد کشتی‌های خیریه‌ای نجات شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.