نقش اسرائیل در نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا

گزارش روزنامه عبری‌زبان هاآرتص بیانگر رابطه طولانی مدت اسرائیل و ارتش میانمار و نقش حمایتی اسرائیل از آنها در نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا دارد.

روزنامه عبری زبان هاآرتص در گزارشی به روابط مستحکم بیست ساله بین اسرائیل و رژیم نظامی در میانمار با محوریت تامین سلاح برای ارتش میانمار و آموزش نیروهای آن پرداخته است.

در این گزارش با استناد به اسناد و مدارک وزارت امور خارجه اسرائیل ، «از روابط محرمانه بین دولت های پی دی پی اسرائیل و رژیم نظامی در میانمار پرده برداری شده است».

این اسناد که اخیرا از رده محرمانه خارج شده، روابط نظامی و سیاسی بین تل آویو و میانمار را از آغاز دهه پنجاه تا اوایل دهه هشتاد قرن گذشته نشان می دهد؛ موضوعی که به معنای پنهان نگه داشتن پشت پرده های این روابط پس از آن دوره زمانی تا به امروز است.

براساس گزارش هاآرتص، روابطی که همه کابینه های اسرائیل با میانمار برقرار کردند، به رغم فساد ارتش میانمار، بر فروش سلاح در ازای حمایت سیاسی متکی بوده است.

«ایتای مکـ» نویسنده این گزارش آورده است: «دولت های پی در پی اسرائیلی روابط نزدیک با نظامیان میانمار و آموزش نیروهای آنها و فروش سلاح به آن را در حالی حفظ کردند که می دانستند از این سلاح ها برای ارتکاب جنایات علیه بشریت استفاده می شود چون تل آویو این رابطه را فرصتی برای بازاریابی صنایع نظامی خود می دیده است».

وی با افشای سندی در این خصوص آورده است:«اسرائیل در تاسیس و تشکیل ارتش میانمار- که سالهای مدید جنگ داخلی در این کشور را هدایت می کرده- نقش محوری و فعال داشته و از طریق تجهیز آن با سلاح های پیشرفته، در بازسازی ارتش میانمار و به روز کردن آن نقش موثر داشته است».
براساس گزارش این روزنامه، حمایت بی پایان اسرائیل از ارتش میانمار در سال 1954 به امضای توافقنامه ای بین دو طرف تحت عنوان «توافق برنج» منتهی شد که در جریان آن اسرائیل به مسلح کردن ارتش میانمار و آموزش آن در ازای دریافت هزاران تن برنج متعهد شده بود.

براساس گزارش های جهانی درباره کشتار، تجاوز، شکنجه، بردگی و خشونت علیه اطفال و آواره کردن و ویرانی دهها روستای اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار و علی رغم اینکه سازمان ملل حوادث رخ داده علیه روهینگیایی ها را «پاکسازی قومی» توصیف کرد، اما اسرائیل تا سال 2018 میلادی بدون هیچ بازدارنده ای، فروش سلاح به ارتش میانمار را ادامه می داد تا اینکه ناچار شد تحت فشارهای بین المللی آن را متوقف کند.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.