مجوز پخش اذان از بلندگوهای مسجد مرکزی کلن آلمان

مسجد مرکزی مسلمان‌ها در شهر کلن آلمان احتمالاً از جمعه مجوز پخش اذان نماز جمعه را از طریق بلندگوها دریافت خواهد کرد.

سخنگوی شهرداری کلن در پاسخ به پرسش روزنامه «راینشه پست» تائید کرده است که بررسی‌های جزئی باقی مانده است که این شهر در اصول به پخش اذان از طریق بلندگو چراغ سبز بدهد.

شرایط رسمی برای پخش اذان از طریق بلندگو یک قرارداد رسمی حقوقی میان شهرداری و اتحادیه دیتیب است. اگر این قرارداد در روزهای آینده امضا گردد، این مسجد می‌تواند روز جمعه (۱۴ اکتبر) اذان را از طریق بلندگو پخش کند.

اگر این قرارداد به امضا برسد، این مسجد روزهای جمعه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ بعد از ظهر برای پنج دقیقه اجازه پخش اذان را خواهد داشت.
شهرداری کلن در اوایل اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که انجمن‌های اسلامی می‌توانند درخواست بدهند که تحت شرایطی اذان نماز جمعه را از طریق بلندگو نشر کنند.
یکی از شرایط این است که اذان نباید بیشتر از پنج دقیقه طول بکشد. برای میزان بلندی صدای بلندگو نیز حد و مرزی وجود دارد که بنا بر موقعیت مسجد تعیین می‌گردد.

علاوه بر این باید هر مسجد با نشر اعلامیه‌ها ساکنان محل را از قبل در مورد پخش اذان مطلع سازند و فردی را تعیین کنند که بتواند به سوال‌های مردم پاسخ دهد و یا شکایات آنها را دریافت کند. این پروژه نمونه فعلاً برای محدوده زمانی دو ساله در نظر گرفته شده است.

اجازه پخش اذان از طریق بلندگو در آلمان مشاجره‌برانگیز است. هنریته رِکَر، شهردار غیرحزبی کلن از پخش اذان طرفداری می‌کند. روبرت کلاین‌، یکی از مسئولان کلیسای کاتولیک در کلن نیز از پروژه پخش اذان حمایت می‌کند. او در ماه می گفته بود که حق اساسی انجام اعمال دینی در مورد پخش اذان اجتماعات مسلمان نیز صدق می‌کند.

او گفته است: «قضیه در مورد حق مبتنی بر قانون اساسی است که حتی با اشاره به عدم بردباری دینی یا ابزارسازی سیاسی دین در دیگر مناطق جهان نباید نسبی‌سازی شود.»

برعکس هنریک ووست، نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن آلمان از این پروژه انتقاد کرده است. او ابراز نگرانی کرده که در صورتی که بسیاری از مساجد درخواست پخش اذان را بدهند، آرامش اجتماعی با خطر مواجه شود.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.