اعتراض دید‌بان الازهر به اسلام‌هراسی در رسانه‌های غربی

دیدبان الازهر در گزارشی به افزایش سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان در رسانه‌های غربی اعتراض کرد.

به گزارش البوابه نیوز، دیدبان الازهر در گزارش خود آورده است: گسترش این گفتمان در موارد متعددی مشهود بوده و از جمله غم‌انگیزترین مورد معاصر آن، قتل عام‌های صورت گرفته علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار بود که بسیاری از کمپین‌های نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست از طریق رسانه‌های اجتماعی در رابطه با آن مطرح شد.

این گزارش می‌افزاید: بسیاری از سیاستمداران افراطی اروپایی نیز در رشد این پدیده نقش محوری ایفا می‌کنند زیرا طرف مقابل این گفتمان و به ویژه جوانان اروپایی، تحت تأثیر گفتمان‌های نژادپرستانه علیه خارجی‌ها به طور کلی و مسلمانان به طور خاص قرار می‌گیرند؛ مسلمانانی که در معرض اعمال خشونت‌آمیز سیستماتیک قرار می‌گیرند و گاهی هم جان خود را از دست می‌دهند.

دیدبان الازهر می‌افزاید: تشدید این پدیده و گسترش آن در محافل اجتماعی، روند همزیستی و صلح جامعه را با خطر جدی مواجه می‌کند. در این راستا، مجموعه‌ای از پژوهش‌ها که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که مسلمانان در مطبوعات و رسانه‌های غربی بیش از سایرین مورد تحریف و تخریب واقع شده‌اند و این رسانه‌ها به نوبه خود به احساس خصومت علیه مسلمانان دامن می‌زند؛ اقدامی که بر شرایط مسلمانان در کشورهای غربی تأثیر منفی می‌گذارد.

بر اساس گزارش دیدبان الازهر، در این زمینه، دو محقق علوم سیاسی (اریک بلیچ و موریتس ون در وین) پژوهش مفصلی تهیه کردند که نشان‌دهنده تخلفات فاحشی است که در رسانه‌های غربی علیه مسلمانان منتشر می‌شود.

این محققان در این پژوهش تأکید می‌کنند پس از تجزیه و تحلیل بیش از ۷۸۴ هزار مقاله روزنامه در یک دوره ۲۰ ساله، شامل ۲۵۶ هزار مقاله از ایالات متحده و ۵۲۸ هزار مقاله از انگلستان، کانادا و استرالیا بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیده‌اند مسلمانان در مقایسه با پیروان سایر ادیان با برخوردهای منفی روبرو بوده‌اند.

با تجزیه و تحلیل داده‌ها، مشخص شد میانگین مقالاتی که در آمریکا به صورت منفی به مسلمانان یا اسلام می‌پردازند، حدود ۸۴ درصد تخمین زده می‌شود. درحالی که مقالاتی که به کاتولیک‌ها، یهودیان، هندوها یا هر گروه دیگری می‌پردازد، کمتر است. ضمن اینکه نسبت به این گروه‌ها مطالب منتشر شده به صورت ۵۰ درصد به ۵۰ درصد مثبت و منفی است، اما در مورد مسلمانان تا ۸۰ درصد مقالات منفی است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.