توسعه روزافزون اقتصاد حلال در جهان

با افزایش تقاضا برای محصولات حلال از سوی مسلمانان و ملل غیر مسلمان، اقتصاد حلال روند صعودی را تجربه می‌کند.

به گزارش پی‌آر نیوز وایر، افزایش تقاضای محصولات حلال باعث رونق اقتصاد این بخش شده است. تحلیل اخیر مؤسسه فراست و سالیوان (Frost & Sullivan)، درباره فرصت‌های رشد اقتصاد حلال جهانی عوامل اصلی محرک صنعت حلال را جمعیت مطلوب مصرف‌کنندگان، سیاست‌های دولت‌ها و ابتکارات بخش خصوصی دانسته است.

افزایش تقاضای غیرمسلمانان برای غذاهای حلال ناشی از سلامت و ایمنی این محصولات است در حالی که مد و گردشگری حلال نیز در میان طیفی از مشتریان غیرمسلمان مقبولیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

بازار اقتصاد جهانی حلال شاهد رشد چشمگیر خواهد بود و از ۲,۳۰ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴.۹۶ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

نها آنا توماس، اقتصاددان ارشد در مؤسسه فراست اند سالیوان گفت: افزایش تجارت حلال و رشد تأمین مالی اسلامی به‌طور بالقوه توسعه زیرساخت‌ها را تسریع می‌کند. اقتصاد حلال آماده است تا با تجارت جهانی و زنجیره‌های تأمین ادغام شود.

علاوه بر این، دولت‌ها در حال تقویت حمایت‌های نظارتی و سیاستی از طریق طرح‌های جامع ملی و گسترش دامنه صدور گواهینامه هستند که رشد صنعت حلال را تقویت می‌کند.
توماس افزود: شفافیت و قابلیت ردیابی در طول زنجیره ارزش محصولات حلال بسیار مهم است. به همین دلیل، دولت‌ها باید در هنگام توسعه طرح‌های جامع اقتصاد حلال، پذیرش فناوری‌های پیشرفته مانند بلاک‌چین و اینترنت اشیا (IoT) را تشویق کنند. همچنین مشاغل می‌توانند با استارتاپ‌های فناوری همکاری کنند.

استفاده دولت‌ها از فرصت‌های رشد بازار حلال
برای استفاده از فرصت‌های رشد بازار حلال دولت‌ها باید به دنبال یکسان‌سازی استانداردهای حلال و فرآیندهای اعتباربخشی برای کمک به کاهش تعداد الزامات صدور گواهینامه و ترویج تجارت حلال باشند. تولیدکنندگان مواد غذایی باید با شرکت‌های فناوری برای بهبود قابلیت ردیابی و شفافیت و در عین حال افزایش اعتماد مصرف‌کننده همکاری کنند.

همچنین تولیدکنندگان جهانی دارو و تأمین‌کنندگان مواد خام باید از طریق سرمایه‌گذاری مشترک فرآورده‌های دارای گواهی حلال را در فهرست محصولات خود بگنجانند تا از تقاضای فزاینده دارویی حلال از کشورهای اسلامی بهره ببرند.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.