توسل به فرشتگان اهل‌ ایمان، نه واکسیناسیون دربرابر کووید۱۹

پروفسور فرانسیس کالینز،مدیر موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی ایالات متحده آمریکا، در دوره تابستانی علم ودین دانشگاه کمبریج به این موضوع پرداخت که کووید۱۹ به خوبی نشان داد ما برای به اتفاق نظر رسیدن در این که چه کسی قابل اعتماد است و حقیقت به چه معناست، ناتوان هستیم. او در این سخنرانی به دلیل کمتر تمایل داشتن دینداران برای واکسیناسیون نسبت به آتئیست‌ها پرداخته است.

حقیقت در بحران؛ توسل به فرشتگان اهل‌ایمان(Truth in Crisis; an Appeal to the Better Angels of People of Faith)

ارائه دهنده: پروفسور فرانسیس کالینز[1]، مدیر موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی ایالات متحده آمریکا

ارائه شده در کنفرانس علم و دین، جولای 2022

تلخیص و برگردان به فارسی: منا ارشادی مقدم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن دانشگاه شهید بهشتی، فاطمه تشکری، دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

فاجعه جهانی کووید، 19 از ژانویه ۲۰۲۰ شروع شد. اگرچه این ویروس، شباهت‌هایی با سارس و مرس دارد، اما قابلیت شیوع آن بیشتر است. پژوهشگران، با مطالعه ویروس‌های سارس و مرس، در مدت زمانی کوتاه به روش ساخت واکسن با استفاده از آر‌ان‌ای[2] پی بردند. سرانجام در نوامبر ۲۰۲۰، FDA واکسن فایزر را با اثر 95 درصدی و واکسن مدرنا را با ۹4 درصد اثر، تایید کرد. با آشکار شدن نتایج، گویی علم از پس این چالش برآمده و دعاهای ما مستجاب شده بودند. به زعم تلاش‌ها، راه‌ حلی داشتیم که بتوانیم از مرگ‌و‌میرهای بسیاری جلوگیری کنیم. درحالی که به سرعت، جریانی بزرگ برای ترغیب مردم به تزریق واکسن شکل گرفت؛ اما آمار دوزهای تزریق‌شده واکسن در ایالات متحده، نشان می‌دهد با وجود در دسترس بودن واکسن برای همه مردم، ۵۰ میلیون آمریکایی علاقه‌ای به واکسینه شدن نداشتند و حتی دوز اولیه آن را هم تزریق نکردند.

جاش و کریستینا، زوجی در ایالات متحده بودند که دو فرزند داشتند. آنها عضو کلیسایی بودند که پدربزرگ جاش، آن را تاسیس کرده بود. هنگامی که خبر تولید واکسن به گوش آنها رسید، در درستی یا نادرستی تزریق واکسن دچار تردید شدند. در نهایت، جاش و کریستینا تحت تاثیر حرف‌های گوناگون در شبکه‌های اجتماعی و کلیسا به این نتیجه رسیدند که نیازی به واکسن ندارند، زیرا جوان هستند و دچار بیماری نمی‌شوند. مدتی بعد، هر دو دچار کرونا شدند و جاش پس از مبارزه‌ای سخت، جان باخت. اکنون، کریستینا پس از پی بردن به حقیقت، به دنبال آگاه‌سازی عمومی است و از مشوقان تزریق واکسن به شمار می‌رود. تا کنون، در ایالات متحده ۳۱۹۰۰۰ نفر به همین دلایل، یعنی تردید، ترس و عدم درک حقیقت، جان خود را در اثر کرونا از دست دادند.

کووید۱۹ به خوبی نشان داد ما برای به اتفاق نظر رسیدن در این که چه کسی قابل اعتماد است و حقیقت به چه معناست، ناتوان هستیم. ‌این‌گونه تردید‌ها، تزلزل‌ها و بحران‌ها و ثابت نشدن حقیقت برای مردم، به خصوص افراد اهل ایمان، منجر به از دست رفتن بسیاری از زندگی‌ها در طی پاندمی‌کرونا شده است.

در آگوست سال گذشته، طی تحقیقاتی رابطه میان دیدگاه مذهبی افراد و تمایلشان به واکسیناسیون بررسی شد. طبق نتایج بدست‌آمده، سفیدپوستان مسیحی در مقایسه با آتئیست‌ها، تمایل کمتری به واکسیناسیون داشتند. این موضوع، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله اینکه بسیاری از افراد اهل ایمان معتقدند که همه دانشمندان خداناباور هستند، در حالی که تقریباً ۴0 درصد آنها به خداوند ایمان دارند. علت دیگر آن، فضای مبهم جامعه درباره مسائل مربوط به کرونا، مانند ماسک زدن است. این فضای تفرقه‌افکنانه توسط رسانه‌ها و بعضاً تحت تاثیر سیاست‌های گوناگون به وجود آمد و باعث نشر دروغ‌هایی در جهان شد که حیرانی، سردرگمی و چنددستگی را برای مردم به همراه داشت. همچنین، کمتر کسی به این نکته توجه می‌کند که تزریق واکسن نه تنها به نفع خودمان است، بلکه در حفاظت از همسایگان و عزیزان آسیب‌پذیرمان نیز موثر واقع می‌شود.

استدلال دکارت مبنی بر من شک می‌کنم، پس هستم، در‌این فضا از اعتبار کمی برخوردار است، چرا که مبتنی بر احساس است. من به عنوان یک عالم معتقد به حقیقت و عقل، آنچه دیوید هیوم و پاسکال، به ما آموختند را دست کم گرفتم و به عنوان یک فیلسوف مؤمن، می‌‌توانم بگویم، قلب دلایلی دارد که عقل از آن مطلع نیست. در بسیاری از مواقع، شهود اخلاقی تشخیص می‌‌دهد که چه چیزی درست است و سپس عقل می‌‌کوشد آن را مستدل کند. بر همین مبنا، در کتاب ذهن درستکار اثر جاناتان هیت درمی‌‌یابیم که ذهن در مسیری که حقیقت و شهود ترسیم کرده‌اند، حرکت می‌‌کند.

همچنین، جاناتان باخ در کتاب قانون اساسی معرفت بر توافق بشر در طول تاریخ بر سر وجود حقیقت عینی، تاکید می‌کند. درحالی‌که دیدگاه پست‌مدرنیستی می‌گوید هیچ حقیقت عینی ثابتی وجود ندارد که همه بتوانند به درک مشترکی از آن برسند، لذا درک هر شخص، تابع چارچوب ذهنی و محیطی اوست. علاوه بر این، اذعان دارند که حقیقت عینی، تنها دیدنی است. همچنین مثال‌هایی در متون دینی وجود دارد که حاکی از وجود حقیقت عینی قابل درک است؛ در یوحنا 8:32 می‌‌خوانیم: «حقیقت را خواهید شناخت و حقیقت شما را آزاد خواهد کرد.» بودا نیز می‌گوید: «سه چیز را نمی‌‌توان پنهان کرد: ماه، خورشید و حقیقت.»

ممکن است به منبعی اعتماد داشته باشیم و به همین دلیل چیزی را بپذیریم اما با این نحوه پذیرش نمی‌‌توانیم به حقیقت دست بیابیم. رسیدن به حقیقت، امری دشوار است، بنابراین نمی‌‌توان هر کسی را که با ما اختلاف عقیده دارد، متهم کرد. باید سعی کنیم بیشتر به دیدگاه‌های دیگر بها دهیم و آن‌ها را بشنویم و تامل کنیم. به جای محکوم و طرد کردن یکدیگر، در یک گروه به گفتگویی مسالمت‌آمیز بپردازیم، دلایلی که اختلاف‌ها را به وجود آورده‌اند، بیابیم و در جهت حل کردن آن‌ها گام برداریم. افراد متعددی با دیدگاه‌های متفاوت نسبت به کووید 19، ماسک و قرنطینه، در طول این پاندمی درباره این موضوعات به گفتگو پرداخته‌اند و از قضا نتایجی هم حاصل شده اما متاسفانه عدم علاقه به تزریق واکسن از سوی برخی مردم همچنان ادامه دارد.

 

[1] Prof. Francis Collins

[2] RNA

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.