واکنش پاپ به جنگ روسیه و اوکراین

در پی اعتراض به پاپ به علت عدم سوگیری مشخص درباره جنگ روسیه و اوکراین، واتیکان اعلام کرد این رهبر مسیحیان کاتولیک جهان جنگ به راه افتاده از سوی مسکو در اوکراین را “بی‌معنا، نفرت‌انگیز و موهن به مقدسات” می‌بیند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، چند روز پیش، اوکراین دیپلمات ارشد واتیکان را احضار کرد تا اعتراض خود به یک سری اظهارات اخیر پاپ فرانسیس را ابلاغ کند. فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان یک روز پیش از آن در واتیکان، در یک سخنرانی از داریا دوگینا، کارشناس سیاسی، روزنامه‌نگار و مفسر تلویزیون روسیه که بر اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده در مسکو کشته شد، به عنوان “دختر بیچاره” یاد کرد.

داریا دوگینا، کارشناس سیاسی، روزنامه‌نگار و دختر الکساندر دوگین، متحد پوتین، شامگاه ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) پس از انفجار خودرویش در مسکو ترور شد. او از حامیان سرسخت جنگ روسیه در اوکراین بود. روسیه سازمان اطلاعات اوکراین را طراح بمبگذاری منجر به ترور دوگینا دانسته است اما اوکراین آن را رد می‌کند.

فرانسیس در اظهارات خود همچنین گفت یتیمان در اوکراین و روسیه از جمله “بی‌گناهانی” هستند که قربانی “جنون جنگ” شده‌اند.

بر اساس این گزارش، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین چند روز پیش سفیر واتیکان در کی‌یف را احضار کرد و به خبرنگاران گفت که “دل اوکراین از بابت صحبت‌های پاپ شکسته است.”

واتیکان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد، ظاهرا تلاش داشت به مدیریت اوضاع بپردازد. در این بیانیه آمده است: در روزهای اخیر، بحث‌هایی علنی در مورد اهمیت سیاسی نسبت داده شده به اظهارات پاپ فرانسیس مطرح شده است.

واتیکان خاطر نشان کرد: “کلام پدر مقدس در مورد این مساله دراماتیک را باید به عنوان صدایی خواند که در دفاع از جان انسان و ارزش‌های مرتبط با آن مطرح می‌شود، نه به عنوان موضعی سیاسی. در مورد جنگ با ابعاد گسترده فعلی در اوکراین، که توسط فدراسیون روسیه آغاز شد، مداخلات پدر مقدس فرانسیس برای محکوم کردن آن به عنوان جنگی اخلاقاً ناعادلانه، غیرقابل قبول، وحشیانه، بی‌معنی، نفرت‌انگیز و موهن به مقدسات آشکار و صریح است.”

همزمان با این که اوکراین سخنان پاپ را به شدت محکوم کرد، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه نشست برنامه‌ریزی شده با فرانسیس برای ماه سپتامبر را لغو کرد.

فرانسیس پیشتر گفت که مایل است اگر سفرش به اوکراین می‌تواند به صلح کمک کند به آنجا سفر کند اما تاکنون مسائل لجستیکی این سفر را برای پاپ ۸۵ ساله که مشکلات حرکتی پیدا کرده، غیرممکن کرده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.