از دیدار پاپ و مدیر حوزه‌های علمیه چه می‌دانید؟

در این دیدار آیت الله علیرضا اعرافی ضمن تقدیر از مواضع پاپ در کاهش تنش میان ادیان و دفاع از مظلومین گفت: سبک شما در معاشرت با مردم از امتیازات شما است. خاستگاه شما آمریکای لاتین است که موجب جاذبه بیشتر شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: گرچه به عنوان حوزوی به اینجا آمده‌ام اما آنگاه که رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام و نهادهای حوزوی از این سفر مطلع شدند استقبال کرده و سلام رساندند و بر تعامل و هم‌اندیشی تاکید کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله  خامنه‌ای به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید.

مدیر حوزه های علمیه همچنین نکاتی را از مراجع عظام تقلید نقل و تاکیدِ آنان بر فعالیت‌های علمی و همکاری های دینی را به پاپ منتقل کرد.

وی با اشاره به آشنایی پاپ با حوزه‌های دینی جهان تشیع افزود: بن‌مایه‌های معرفتی و فلسفی محکمی در بیانات ائمه (ع) ما و تراث علمای  شیعه وجود دارد؛ در مکتب امامان شیعه مباحث توحیدی و معرفتی با دقت و ظرافت بالا مطرح شده و در حوزه‌های علمیه هم همواره مشعل تفکر عقلی و مکاتب فلسفی و حکمت روشن بوده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: مکاتب مهم فلسفی در حوزه های ما شکل گرفته‌اند و بخش مهمی از معارف حکمی و فلسفی ما می‌تواند بن‌مایه اشتراکات شود و مذاهب را در جبهه مشترک توحیدی و معنوی در کنار هم قرار دهد و مرتبط کند.

وی گفت: از سوی دیگر در مکتب تشیع مباحث اخلاقی و عرفانی در طراز بالایی در روایات و تراث حدیثی و اندیشه بزرگان شیعه مطرح است. البته همه مسلمانان در یک مجموعه و امت واحده‌اند، اما مذهب اهل بیت علیهم السلام از ویژگی تفکر عقلی، اخلاقی، اجتماعی و معنوی عمیق برخوردار است و حوزه‌های علمیه بر گفت‌وگو میان ادیان و شکل گرفتن یک جبهه مشترک توحیدی تأکید دارند و رویکرد مطالعات تطبیقی اسلام و ادیان و مسیحیت در نظام های حوزوی و برنامه‌های جامعه المصطفی العالمیه همواره مدنظر بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در حال حاضر شاهد مشکلات و معضلات مهمی برای جامعه بشری و انسان معاصر هستیم که عمده‌ترین آنها ضعف مبانی فلسفی و معرفتی بشر در حوزه های الهیات و خداباوری است؛ این امر موجب شده است که رابطه عالم مُلک و ملکوت، ضعیف شده و تعلقات قدسی انسان کاهش پیدا کند.

وی با تأکید بر مشکلات ناشی از دوری بشر از مبانی معرفتی و ارزش‌های الهی عنوان داشت: شاید مهم‌ترین آنها در حوزه خانواده و تربیت اتفاق افتاده باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به مسائل مربوط به  همجنس‌گرایی گفت: ما باید با دقت در کنار هر اقدامی که انجام می‌دهیم و هر موضعی که می‌گیریم توجه کنیم که چه تأثیری در استحکام یا فروپاشی نظام خانواده دارد.

وی ادامه داد: باید موضوعاتی همچون جنگ‌افروزی و اشغال را که نماد آن  فلسطین است، مورد توجه بیشتر قرار دهیم و انتظار می‌رود و رهبر معظم انقلاب هم انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی مقابله با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران و ملت‌های مظلوم و مقابله با پیمان‌شکنی را وظیفه دینی و انسانی دانست و همچنین چالش‌های محیط زیست را از موارد مهمی برشمرد که باید از سوی ما و همه مجامع دینی جهان به ویژه پاپ مورد پیگیری واقع شوند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان یک مسئول در یکی از مهمترین قطب‌های علمی معرفتی عالم اسلام و مهمترین قطب فکری جهان تشیع می‌توانم بیان کنم این است که ما برای گفت‌وگو و برای پایه‌ریزی یک جبهه مشترک توحیدی آمادگی داریم.

همچنین مدیر حوزه های علمیه از ملاقات پاپ با حضرت آیت الله  سیستانی تشکر کرد و پاپ هم از این ملاقات ابراز رضایت کرد.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: حرمت مقدسات ادیان لازم است باید برای آن سندی مشترک و بین‌المللی تدوین و بر آن توافق کرد.

وی تأکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت در حالی که با ظلم مقابله می‌کند اما همواره از پیروان ادیان و مسیحیان در منطقه دفاع کرده است.

وی امام خمینی را دارای جایگاه والای علمی، معرفتی و فلسفی و اندیشه‌های ایشان را پاسخگوی جهان معاصر دانست. آیت الله اعرافی در پایان، گفت‌وگوهای جاری میان واتیکان و ایران را ستود و بر استمرار آن تاکید کرد.

در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، ضمن خوش‌آمدگویی گفت: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس می کنم با شخصیت فرهیخته‌ای مواجه هستم. من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی این که در ایران یک تمدن سابقه‌دار و تاریخی می‌بینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل می باشم.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب می‌شود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.

پاپ فرانسیس با اشاره به فعالیتهای مسیحیت تبشیری خاطرنشان کرد: این امر از سوی ما نبوده و ما دارای یک منظومه قاعده‌مند هستیم. سلسله مراتب داریم و بنا بر آن حرکت می کنیم. ما حق نداریم تحمیل دینی داشته باشیم. می‌دانم که افرادی به این حرکت‌ها دست می‌زنند، اما به آنها کاری نداریم و این موضوعات ریشه در کار قدرت‌های جهانی دارد؛ من اعلام نموده‌ام که این کارها هرگز نباید صورت بگیرند.

وی تعدی‌های قدرت‌های استکباری به مردم نقاط مختلف جهان را محکوم دانست و گفت: این حرکت‌ها، اقدامات درستی نیست و ما باید دنیا را به سمت صلح، آرامش، عدم تجاوز و عدم ظلم دعوت نماییم.

رهبر کاتولیک‌های جهان با اشاره به تدوین سند تعاملات حوزه علمیه قم و واتیکان تصریح کرد: امیدوارم این گفت و گو منشأ پیشرفت در تعاملات و هم‌افزایی‌ها شود .وی همچنین مطالبی که آیت الله اعرافی درباره تعامل و همکاری بیان کردند را صحیح دانست و بر آن تاکید کرد.

رهبر مسیحیان کاتولیک افزود: تا حد زیادی با معارف شیعی آشنا هستم و صحبت‌های شما در این زمینه‌ها را قبول دارم.

وی درباره سخنان آیت الله اعرافی پیرامون رابطه ملک و ملکوت و ضعیف شدن آن گفت: این مسئله یکی از مسائل مهم بشر است و همه ما باید به آن بپردازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می گویند را قبول داریم.

وی به نیاز بشر به دین اشاره کرد و بر ضرورت همکاریِ فیمابین، در هدایت بشر و دعوت به صلح و حل مشکلات بشریت تأکید کرد و آمادگی واتیکان را برای استمرار گفت‌وگوها و دستیابی به اسناد و برنامه‌های مشترک اعلام کرد.

منبع: حوزه نیوز

 

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. حم این

    حم این

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.