جریان «الصرخیه» و واکنش‌ها نسبت به تخریب مراقد اهل‌بیت

شهروندان عراقی در بابل، بغداد، الناصریه، الرمیثه، النهروان، السماوه، القاسم، الحمزه با تجمع در مقابل مقرها و دفاتر این جریان مخالفت خود با جریان الصرخیه را اعلام کردند و ضمن بستن حسینه ها و دفاتر وابسته به آنها، برخی را به آتش کشیدند.

اظهارات اخیر خطیب یک مسجد در بابل که وابسته به جریان الصرخیه مبنی بر تخریب مراقد مطهر اهل بیت (ع)، خشم دوستداران اهل بیت (ع) در عراق را برانگیخت.

شهروندان عراقی در بابل، بغداد، الناصریه، الرمیثه، النهروان، السماوه، القاسم، الحمزه با تجمع در مقابل مقرها و دفاتر این جریان مخالفت خود با جریان الصرخیه را اعلام کردند و ضمن بستن حسینه ها و دفاتر وابسته به آنها، برخی را به آتش کشیدند.

دوستداران اهل بیت (ع) همچنین در تظاهراتی علیه این جریان، شعارهای «کلا کلا للصرخیه» و «کلا کلا آل سعود» سردادند.

در این میان مقتدی صدر با انتشار توئیتی خواستار خودداری از تخریب مساجد و اماکن متعلق به جریان الصرخیه در نقاط گوناگون عراق شد.

صدر نوشت که واکنش های مردمی به کسانی که خود را به مذهب تشیع منتسب می کنند و خواستار تخریب مراقد مطهر شده اند اقدامی شایسته و دفاع از دین و مذهب و نشانه عشق به اهل بیت(ع) و «خشم بر حق» است.

او افزود که با وجود این نباید دست به تخریب و آتش زدن و منفجر کردن مساجد زد و فقط کافی است که این مساجد بسته شود و «اصحاب فتنه نتوانند اقدامات مشکوک خود را در آنها ادامه دهند».

صدر افزود که تخریب مساجد دست کمی از تخریب مراقد مطهر ندارد و از مردم خواست که مقدسات و مساجد را حفظ کنند.

در دو شب گذشته پیروان مکتب اهل بیت (ع) به بسیاری از دفاتر و مراکز وابسته به جریان الصرخیه در نقاط گوناگون عراق حمله کردند.

در این راستا ده ها تن از هواداران این جریان دستگیر شده اند و حکم بازداشت «محمود الصرخی» سرکرده این جریان نیز صادر شده است.

همچنین دادگاه تحقیق العماره در جنوب این کشور چند روز قبل حکم بازداشت متهم «محمود عبدالرضا محمد» ملقب به «محمود الصرخی» را صادر کرد.

مرکز رسانه‌ای شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: دادگاه بر اساس احکام ماده (۳۷۲) که در آن صراحت شده هرکس علناً به اعتقاد یک فرقه مذهبی حمله و یا به شعائر (مناسک) آن اهانت کند، تحت پیگرد قرار می‌گیرد، قرار بازداشت را صادر کرده است.

به نوشته رسانه‌های عراق، «الصرخی» در دهه ۹۰ قرن گذشته در شهر نجف یکی از شاگردان «محمد محمد صادق صدر» مرجع دینی که در سال ۲۰۰۳ پس از سقوط رژیم «صدام حسین» به همراه دو پسرش ترور شد، می‌باشد.

الصرخی بعدها دچار انحرافات عقیدتی شد و با پذیرش اندیشه‌های «شیخ حنبلی عبدالحلیم بن تیمیه» که یکی از سخت‌ترین مخالفان عقاید شیعه است به مقابله با مرجعیت دینی برخاست و به همین دلیل محافل حوزوی او را طرد کردند.

الصرخی به مخالفت با آیت الله سیستانی شهرت یافته و با فتوای جهاد آیت الله سیستانی برای جنگ با داعش نیز مخالفت کرده بود.

خطبای جریان الصرخی در عراق در چند روز گذشته و در جریان نماز جمعه خواستار تخریب حرم‌های خاندان پیامبر اسلام (ص) شدند که خشم شیعیان و حتی برخی از اهل سنت عراق را برانگیخت.

*منبع: میدل ایست نیوز، ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.