حلال بوکینگ: پروژه‌ای برای گردشگری حلال

گردشگری حلال در دهه اخیر با رشد چشمگیری در سراسر جهان روبه‌رو شده و امروز مسلمانان بیشتری خواستار سفر به مناطقی هستند که دارای امکاناتی همچون فضای مناسب برای عبادت، در دسترس بودن غذای حلال و تفریحات منطبق با شریعت اسلامی باشد.

شرکت انگلیسی «حلال بوکینگ» که در زمینه رزرو اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی حلال فعال است، موفق شده خدمات خود را به صدها هزار گردشگر مسلمان در چهار گوشه جهان ارائه و رضایت آنها را جلب کند. با استقبال مسلمانان از صنعت گردشگری حلال، کارآفرینان زیادی به فعالیت در این حوزه روی آورده و کوشیده‌اند با ارائه طرح‌های خلاقانه سهمی از این بازار رو به رشد را از آن خود کنند.

یکی از نوآوری‌ها در زمینه گردشگری حلال، وب‌سایت بریتانیایی حلال بوکینگ (HalalBooking.com) است. حلال بوکینگ، وب سایتی برای  جستجو و رزرو اقامتگاه‌های منطبق با ارزش‌های اسلامی در گوشه و کنار جهان است که به کاربران امکان می‌دهد هتل‌ها و ویلاهای دارای امکانات حلال را به صورت آنلاین بر اساس نیازهای خود رزرو کنند.

این وب‌سایت در سال ۲۰۱۴ توسط چند کارآفرین مسلمان که تجربه مدیریت شرکت‌های مسافرتی را داشتند تأسیس شد. آنها گرد هم آمدند تا ایده یک وب‌سایت جستجوی جهانی مقاصد سفر حلال را عملی کنند.

بنابراین، این وب‌سایت برای پیدا کردن محل اقامت خانوادگی در مناطق ساحلی در تعطیلات و یا برای استراحت در هتل در شهرها یا یافتن یک اقامتگاه ویلایی، به گردشگران مسلمان کمک می‌کند.

در HalalBooking این امکان وجود دارد که امکانات و خدمات حلال‌پسند را در مقصد سفر خود جستجو کنید. کاربران همیشه هتل‌ها و اقامت‌گاه‌هایی را پیدا خواهند کرد که می‌توانند غذای حلال را چه در آن محل و چه در مناطق اطراف آن پیدا کنند.

با رزرو اقامتگاه از طریق این سایت، در آن دسته از مکان‌هایی که الکل مصرف می‌شود، نوشیدنی‌های الکلی از خدمات اتاق حذف و بسیاری از استراحتگاه‌ها و هتل‌های معرفی شده در این وب‌سایت به هیچ وجه مشروبات الکلی عرضه نمی‌کنند یا دارای مکان‌های خاصی هستند که تنها نوشیدنی‌ها و غذاهای حلال در آن عرضه می‌شود.

در این وب‌سایت می‌توانید استراحتگاه‌هایی را جستجو کنید که دارای سرگرمی‌های مناسب برای خانواده‌ها است و بسیاری از استراحتگاه‌ها دارای امکانات و کلوپ‌های ویژه‌ای برای کودکان هستند.

همچنین بسیاری از اقامت‌گاه‌ها امکانات جداگانه مختص مردان و زنان مانند استخرهای سرپوشیده و روباز و مراکز ماساژ دارند. برخی از هتل‌ها حتی سواحل اختصاصی برای زنان دارند. بسیاری از هتل‌های معرفی شده در این وب‌سایت دارای سوئیت‌هایی برای استفاده اختصاصی یک خانواده هستند.

همچنین ویلاهای معرفی شده در این وب‌سایت به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند تا استخرهایشان دارای حریم خانوادگی کاملاً خصوصی باشد، یعنی هیچ ساختمانی به آن مشرف نباشد.

به طور کلی اقامت‌گاه‌های این وب‌سایت اینگونه طبقه‌بندی شده‌اند: استراحتگاه‌های ساحلی برای آفتاب گرفتن؛ هتل‌‌های شهری دارای امکانات حلال؛ ویلاهای مجلل دارای استخرهای خصوصی.

توسعه اقامتگاه‌های حلال در چهار گوشه جهان

توسعه اقامتگاه‌های حلال

گردشگران برای اطمینان از اینکه می‌توانند اقامتگاهی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد، می‌توانند همه نظراتی که در سایت آمده را مطالعه کنند. به گفته مسئولین این وب‌سایت همه امکانات ذکر شده در اقامتگاه‌ها، از نزدیک بررسی شده و قابل استفاده هستند.

انور جبی، مدیر اجرایی این شرکت، بر تنوع محصول به عنوان یک محرک رشد کلیدی در این تجارت تأکید کرد و گفت: اگرچه ترکیه مقصد اصلی ما برای کسانی است که به دنبال استراحتگاه‌های ساحلی حلال هستند، اما تقاضا برای مراکش در سال ۲۰۱۹ رشد قابل توجهی داشته است. ما از نزدیک با هتل‌های مراکش همکاری کرده‌ایم تا به آنها کمک کنیم تا امکانات و مقاصد دوستدار حلال خود را توسعه دهند.

وی افزود: مراکش و اگادیر در بین مشتریان ما بسیار محبوب هستند. همچنین مقاصد اروپایی مانند اسپانیا، بوسنی، لندن و پاریس را توسعه دادیم؛ گزینه‌های خود را در مقاصد دورتر مانند اندونزی، مالزی و تایلند هم توسعه دادیم و مقاصد جدیدی مانند مالدیو، موریس و سیشل را معرفی کردیم. به‌طور کلی، ما تنوع اقامتگاه‌های پیشنهادی را افزایش داده‌ایم که نه تنها استراحتگاه‌های ساحلی، بلکه هتل‌های شهری، مناطقی برای اسکی و اسپا را نیز شامل می‌شود.

قبل از همه‌گیری کووید-۱۹، HalalBooking سالانه ۷۰ درصد رشد مرکب را تجربه کرده بود. همه‌گیری کرونا در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ به شدت به این شرکت ضربه زد، اما اوضاع  در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ بهبود یافت؛ به این معنی که فروش در این دوره با سه ماهه سوم ۲۰۱۹ برابری کرد. در طول سال ۲۰۲۰ که سال بسیار سختی برای بخش گردشگری بود، این شرکت عملکرد خوبی داشت و توانست همه کارکنان خود را حفظ کند. این اطمینان وجود دارد که تأثیر کووید فقط کوتاه‌مدت است و بر چشم‌انداز بلندمدت شرکت تأثیر نمی‌گذارد.

توسعه گردشگری

 حلال بوکینگ و چشم‌انداز روشن پیش‌ رو

این شرکت که دفتر مرکزی آن در لندن واقع است، بیش از ۳۰۰ هزار مشتری از ۱۱۰ کشور جهان و ۳ هزار دفتر مسافرتی همکار دارد که خدمات سفر حلال را در اختیار همه مسافران از سرتاسر جهان قرار می‌دهند.

این وب‌سایت همچنین دارای بیش از ۸۳ هزار  اقامتگاه همکار در بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان است که می‌توانند بر اساس نیازهای حلال مانند در دسترس بودن غذای حلال، محیط‌های بدون الکل و استخرهای شنا، سالن ماساژ و سواحل مخصوص بانوان و خانوادگی فیلتر شوند.

در سال ۲۰۱۹، HalalBooking از سوی مرکز Sunday Times Virgin Atlantic Fast Track ۱۰۰ در رتبه سی و سوم شرکت‌های در حال رشد بریتانیا قرار گرفت. همچنین از سوی مجله فایننشال تایمز در جایگاه ۲۳۷ در اروپا جای گرفت. این شرکت در همین سال رتبه اول بریتانیا و رتبه هشتم اروپا را در میان شرکت‌های دارای بیشترین رشد در زمینه گردشگری به خود اختصاص داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.