شماره جدید مجله تقریرات؛ از نقد منطق ارسطویی تا زیدی‌گری

یازدهمین شماره مجله تقریرات در آستانه نوروز 1401 منتشر شده است. در این شماره مجله، موضوعاتی همچون درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی، تأثیرگذاری منطق ارسطویی بر دانش‌های اسلامی، زیدی‌گری و اوج‌گیری دوباره طالبان در قالب پرونده‌های جداگانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

ضیاء موحد؛ استاد برجسته منطق در گفتگو با تقریرات به انتقاد از کم‌توجهی به دانش‌های منطق قدیم و جدید در حوزه‌های علمیه پرداخته و گفته که با منطق جدید می‌توان نادرست بودن برخی استدلال‌های مرسوم در کتب حوزوی را نشان داد.

همچنین دکتر غلامرضا زکیانی؛ رییس پیشین موسسه حکمت و فلسفه ایران به تقریرات گفته که منطق ارسطویی مانع از فهم درست قرآن شده است. البته این پرونده فقط به نقد منطق ارسطویی نپرداخته و دکتر سعید رضوی فقیه نیز در مقاله‌ای مفصل، از جایگاه منطق ارسطویی در دنیای جدید دفاع کرده است.

شماره جدید تقریرات در پرونده دیگری به نقش شیعیان زیدی در پررنگ شدن وجه انقلابی و مسلحانه از دین و مذهب پرداخته و رسول جعفریان در مقاله مبسوطی به ضرورت مرزبندی تاریخی و اعتقادی میان زیدیه و امامیه تأکید کرده است. به باور وی، شیعه زیدیه بنا به آنچه از بزرگانش نقل شده، به دنبال جنگ و مرگ بود و جریان اصلی شیعه که امامیه بودند، به زندگی بهای بیشتری می‌دادند و از همین رو مورد توجه بیشتر مردم قرار می‌گرفتند.

پرونده دیگر مجله به درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی پرداخته و ماهیت استقلال‌طلبی ایشان را بررسی کرده است. حجت‌الاسلام معراجی در گفتگویی به دیدار آقای صافی با استاد محمدتقی جعفری پرداخته و گفته که با وجود علاقه آقای جعفری به مثنوی و فلسفه اسلامی، آقای صافی هیچ مخالفتی با سخنرانی وی در مراسم سالگرد آیت‌الله گلپایگانی نکرد و دیدار صمیمانه‌ای با وی داشت. وی همچنین گفته که با وجود رویکردهای سلفی برخی مسلمانان، آقای صافی در محکومیت ظلم علیه آنان هیچ‌گاه تعلل نمی‌کرد.

چهارمین پرونده شماره 11 تقریرات نیز به موضوع افغانستان اختصاص یافته و یادداشت‌هایی از چند پژوهشگر جوان افغان درباره اوج‌گیری دوباره طالبان را در این پرونده می‌بینیم. همچنین گزارشی از پژوهش دکتر فرهاد بیانی درباره اوج‌گیری بنیادگرایی اسلامی در کردستان ایران در این پرونده آورده شده است.

همچنین حجت‌الاسلام دکتر رحیم نوبهار؛ استاد حقوق دانشگاه بهشتی در گفتگوی مفصلی که به بهانه انتشار کتاب جدیدش (برابری دیه مرد و زن در آموزه‌های اسلامی) با شماره جدید تقریرات داشته، از ضرورت حرکت به سوی یک فقه پیامدگرا سخن گفته که فقها پیامدهای آشکار فتوای خود را در نظر بگیرند.

یازدهمین شماره تقریرات در تیراژ محدود منتشر شده که نحوه خرید آن را در کانال مجله (اینجا) می‌توانید بخوانید.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.