خاخام یهودی در عربستان؛ آیا اوضاع برای یهودیان عربستان تغییر می‌کند؟

روزنامه آمریکایی وال استریت در گزارشی با اشاره به تلاش‌های یک خاخام یهودی برای افتتاح کنیسه‌ای در عربستان نوشت، گرچه ریاض علاقه‌ای به پیشنهادهای این خاخام یهودی نشان نمی‌دهد؛ اما او به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد و برخی حضور و فعالیت‌های او در عربستان را نشانه چرخش وضعیت در آینده برای یهودیان این کشور می‌دانند.

روزنامه آمریکایی وال استریت در گزارشی نوشت، جاکوب هرتزوگ، خاخامی که ماه گذشته به ریاض سفر کرده بود، موجب تعجب بسیاری شد، در واقع صدور مجوز کار، افتتاح مدرسه و کمک به جامعه یهودی با افتتاح یک کنیسه در عربستان به محمد بن سلمان، حاکم فعلی و ولیعهد این کشور بازمی‌گردد.

هرتزوگ در واکنش به مخالفت با درخواستش اظهار کرد: درک می‌کنم این جهش بزرگی برای عربستان است.

در عربستان انجام مناسک دینی برای پیروان سایر ادیان به جز اسلام ممنوع است و مسیحیان در این کشور مناسک دینی خود را پنهانی انجام می‌دهند و گرچه مقامات عربستان با یهودی‌ها تعامل دارند؛ اما خدمات مذهبی شناخته‌شده‌ای برای یهودیان در عربستان وجود ندارد.

یک مسؤول در سفارت عربستان در واشنگتن تاکید کرد: هرتزوگ به عنوان گردشگر وارد عربستان شد، عربستان برای گفت‌وگوی مذهبی فراخوان داد، رهبران ما نیز برای حمایت از این مساله با برخی رهبرانی که نماینده ادیان مختلف بودند، دیدار کردند و سفر هرتزوگ به عربستان نیز بخشی از این تلاش‌ها است.

بیشتر یهودی‌های ساکن عربستان اواسط قرن گذشته از این کشور خارج شدند و گفته می‌شود تنها تعداد اندکی از آنها کاملا مخفیانه و همراه با نوادگان خود هنوز در عربستان زندگی می‌کنند.

وال استریت نوشت: حضور یک خاخام یهودی در سرزمین بین‌الحرمین موضوعی فکر نشده و عجیب به نظر می‌رسد، در واقع پس از آنکه اسرائیل روابط دیپلماتیکی را با کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس به جز عربستان آغاز کرد، جوامع یهودی در این کشورها مناسک دینی را آشکارا انجام می‌دهند.

به عنوان مثال در بحرین اقلیت یهودی به تعداد چند ده نفر سکونت دارند و به زودی یک دادگاه یهودی و آژانسی برای صدور گواهی‌های کوشر (اصطلاحی برای غذا در آیین یهودی مشابه حلال در اسلام) افتتاح خواهند شد. ماه گذشته میلادی نیز برای اولین بار پس از نیم قرن، یک مراسم ازدواج یهودی در بحرین برگزار شد. در امارات نیز چهار خاخام یهودی و رهبران این جامعه از سال گذشته میلادی فعالیت‌های خود را به شکل علنی آغاز کرده و به مدارس و مهد کودک‌های یهودی در این کشور خدمات مذهبی ارائه می‌دهند.

هرتزوگ که تابعیتی آمریکایی-اسرائیلی دارد، ضمن حمایت از تعهدات بن سلمان برای کاهش محدودیت‌های اجتماعی و جذب استعدادهای خارجی بر این باور است که عربستان کشور آینده یهودیان است، او گفت: برنامه‌های شاهزاده بن سلمان برای ساخت شهر نئوم در دریای سرخ احتمالا یهودیان را برای کار در این کشور جذب کند.

این خاخام یهودی در سفر خود به عربستان تلاش کرد با تاجرانی که فکر می‌کند ارتباطات نزدیکی با خاندان حاکم دارند، دیدار کند، همچنین او تلاش کرد با مشاور دولت عربستان در واشنگتن برای طرح ایده خود گفت‌وگو کند.

هرتزوگ از سفارت آمریکا در عربستان خواست به او اجازه دهد در کنار سربازان آمریکایی مستقر در عربستان داوطلب شده و او را به یهودی‌های آمریکایی ساکن عربستان وصل کنند؛ اما درخواستش رد و از او خواسته شد در این مورد با سفارت عربستان در واشنگتن رایزنی کند.

هرتزوگ زمانی که به ریاض رسید، بدون وقت قبلی به برج شاهزاده ولید بن طلال، پسر عموی بن سلمان و میلیاردر معروف سعودی رفت و پس از آنکه با ممانعت حراست آنجا مواجه شد، یادداشتی برای این شاهزاده سعودی گذاشت؛ اما هرگز کسی با او تماس نگرفت.

همچنین او از شرکت‌های غذایی در ریاض خواست غذاهای “کوشیر” تهیه کنند که به او گفته شد بازار این غذاها محدود و جدید بوده و سودآور نیستند.

یک دیپلمات گفت: با وجود تعهد شاهزاده بن سلمان به توسعه اسلام متعادل اما عربستان هنوز با پیوستن به جمع کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی کردند، فاصله دارد، ملک سلمان، پادشاه عربستان با مساله عادی‌سازی بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف است.

از سوی دیگر، رهبران یهودی ساکن منطقه خلیج فارس بر این باورند که فعالیت علنی هرتزوگ احتمالا بر یک کار محتاطانه و بلند مدت تاثیر می‌گذارد و نکته دیگر اینکه جامعه یهودی عربستان مخفی بوده و درخواست تعیین خاخامی همانند هرتزوگ را نداده است.

در واقع هرتزوگ تلاش می‌کند خود را برای زمانی که این اتفاق رخ داد، آماده کرده و پل‌های ارتباطی را با رهبران عربستان ایجاد کند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.