«تفاضل اجتماعی» منتشر شد

کتاب «تفاضل اجتماعی» نوشته فرزانه جعفریان توسط انتشارات سروش راهی بازار نشر شد.

مهم ترین دغدغه توده مردم به عنوان اجزای تشکیل دهنده طبقات اجتماعی، تحقق عدالت است و اصلاح اجتماعی بدون برپاداشتن عدالت اجتماعی و اقتصادی پدیدار نخواهد گشت. انتشارات سروش در تازه‌ترین اثر خود با نام «تفاضل اجتماعی» تالیف فرزانه جعفریان ابعاد مختلف عدالت اجتماعی را مورد نقد و بررسی قرار داده و این موضوع را در قرآن و سیره نبوی ارزیابی نموده است.

عدالت اجتماعی، تکریم طبقات مختلف اجتماعی است. قرآن با طبقه طبقه کردن مردم بر اساس ملاک های مادی و نه معنوی به دلایل مختلف از جمله زیر سوال رفتن اصل عدالت مخالف است. این رویکرد در بسیاری از برهه های حیات پیامبر (ص) قابل مشاهده است. نگاهی به دعوت انبیای الهی گواه این مطلب است که ایشان در کنار اصل دعوت همگانی در ابتدای رسالت خود، به شرایط اجتماعی مردم زمان خود و تفاوت های متاثر از این شرایط توجه داشتند و بر اساس این موارد در گفت وگوهای خود با قومشان نسبت به این تفاضل ها موضع می گرفتند.

در فصل نخست این کتاب بعد از تعاریف اصطلاحات مرتبط با طبقات اجتماعی، سیر پیدایش این طبقات بررسی می گردد.در این فصل۳محور منشأ شکل گیری نظام طبقاتی و طبقات اجتماعی، موضع قرآن در به رسمیت شناختن طبقات اجتماعی و گونه شناسی طبقات اجتماعی در قرآن مورد پردازش قرار می گیرند.

در فصل دوم با عنوان «رویکرد قرآن نسبت به تفاضل اجتماعی»،در بخش اول ابتدا انواع طبقات اجتماعی نام برده شده در قرآن مورد اشاره قرار می گیرند و دربخش دوم با عنوان «مواجهه پیامبران با طبقات اجتماعی»، به رفتارشناسی پیامبران الهی‌مطابق با آیات قرآناهتمام می شود.در بخش سوم همین فصل با عنوان «مقایسه آیات سوره های مکی و مدنی درباره تفاضل اجتماعی»،آیات ناظر به تفاضل اعتقادی- عبادی وآیات ناظر به تفاضل اجتماعیبه تفکیک سوره‌های مکی و آیات سوره های مدنی مورد توجه قرار می گیرند.

در فصل سوم این اثر با عنوان «تفاضل اجتماعی در سیره پیامبر اکرم (ص)»ابتدا در بخش اول، گونه شناسی طبقات اجتماعی در مواجهه با پیامبر (ص) در دستور کار قرار گرفته و در بخش دوم به بیان اصول و مبانی سیره نبوی (ص) نسبت به مساله تفاضل اجتماعی در قالب محورهای ۵گانه اصلاح مدل نظام قشربندی، مخالفت در برابر تبعیض طبقاتی، برقراری عدالت میان همه طبقات، شایسته سالاری واجرای قانون بدون ملاحظه جایگاه اجتماعی پرداخته می شود.

این کتاب در ۱۵۲ صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.