حمایت سناتورهای زن آمریکا از دختران و زنان افغانستان

همه ۲۴ سناتور زن کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در نامه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده خواستند تا از حقوق زنان و دختران افغانستان محافظت کند.

در نامه سناتورهای زن آمریکا که به ابتکار دایان فاینشتاین، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا و جونی ارنست، سناتور جمهوریخواه ایالت آیووا تهیه شده، از دولت بایدن خواسته شده تا برای تدوین یک «طرح بین سازمانی» که حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوق بنیادین زنان و دختران افغان را محافظت کند، اقدام کنند.

آنها اعلام کردند که چنین طرحی باید به نحوه همکاری ایالات متحده با سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، برای پاسخگو کردن طالبان در قبال حقوق زنان افغانستان بپردازد.

سناتورها در این نامه خطاب به بایدن نوشته‌اند: «شما متعهد شده‌اید که طالبان را برای حمایت از حقوق زنان و دختران تحت فشار قرار دهید و اعلام کرده‌اید آمریکا در افغانستان همواره در کنار مردمی خواهد بود که در برابر حکومت طالبان مقاومت می‌کنند. ما این تلاش‌ها را از مسیر قانون‌گذاری و تعامل با دولت شما، توصیه، حمایت و فعال می‌کنیم».

هنوز کاخ سفید به این نامه واکنشی نشان نداده است.

ایالات متحده در ۳۰ اوت آخرین پروازهای تخلیه خود را از کابل، پایتخت افغانستان را انجام داد و بایدن نیز همواره از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی علیرغم تسلط سریع طالبان بر افغانستان و ترس شهروندان افغان از جان و سرنوشت خود دفاع کرده است.

سناتورها در این نامه خاطرنشان کردند که خروج ایالات متحده از افغانستان باعث شده برخی از «دستاوردهایی که به سختی به دست آمده» از جمله در زمینه مشارکت زنان و دختران افغان در زندگی عمومی نابود شوند.

از جمله، آنها به این موضوع اشاره کرده‌اند که در سال گذشته، حدود ۳.۵ میلیون دختر در مدارس افغانستان مشغول تحصیل بودند و ۱۰۰ هزار زن در در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تحصیل کرده‌اند.

سناتورها همچنین به رشد فعالیت زنان افغان در بخش‌های تجاری و دولتی اشاره کردند و اینکه بر اساس گزارش اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان، بیش از هزار کارآفرین زن در این کشور فعال بودند و در دوره پیش از طالبان زنانی نیز برای مناصب ارشد دولتی برگزیده شده بودند.

سناتورها می‌افزایند که اکنون بدون وجود یک دولت قانونمند و یک نیروی نظامی که از زنان و دختران افغان محافظت کند، آنها با تهدید رژیم طالبان روبرو هستند که در طول تاریخ همواره به گونه‌ای وحشیانه زنان را منزوی و از حقوقشان محروم کرده است.

سناتورها خاطرنشان کردند که رهبران طالبان به وعده‌های خود برای تضمین امنیت زنان در دولت جدید پایبند نیستند.

اگرچه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پس از انتقال قدرت به این گروه در ماه اوت قول داد که دولت جدید حقوق زنان را نقض نکند، اما به نوشته سناتورها زنان در همین دوره کوتاه تسلط طالبان بر افغانستان، بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی کشته شده‌اند و خروج آنها از خانه نیز بدون سرپرست مرد منع شده است.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.