واکنش مجمع علمای مسلمان الجزایر به مکرون

رئیس مجمع علمای مسلمان الجزایر (بزرگترین جمعیت واعظان این کشور) بهترین پاسخ به اظهارات توهین‌آمیز رئیس جمهور فرانسه درباره الجزایر را کنار گذاشتن زبان و فرهنگ فرانسوی دانست.

به گزارش ایسنا، عبدالرزاق قسوم، رئیس جمعیت علمای مسلمان الجزایر (بزرگترین جمعیت مبلغان این کشور) در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه، بهترین پاسخ به اظهارات توهین‌آمیز رئیس جمهور فرانسه را کنار گذاشتن زبان و فرهنگ فرانسوی دانست.

قسوم گفت: بهترین پاسخ به آنها (فرانسوی‌ها) اتحاد و هماهنگی در اظهارات و بازگشت به خود است زیرا به معنای رها کردن زبان و فرهنگ دشمن و تمامی آن چیزی است که می‌تواند به حاکمیت، هویت و شخصیت ما آسیب وارد کند.

رئیس مجمع علمای مسلمان الجزایر در ادامه اظهارات ماکرون را سخنانی خصمانه علیه کشور و تاریخ الجزایر و اشتباه و شکست برای مسؤولی در این سطح دانست.

او تاکید کرد که ادعای ماکرون درباره اینکه پیش از اشغال الجزایر در سال ۱۸۳۰ توسط فرانسه، کشوری به نام الجزایر وجود نداشته، تناقض‌هایی دارد. این صحبت را مساله کنسولگری فرانسه، بدهی‌های این کشور به الجزایر و خزانه‌ای که در سال ۱۸۳۰ مصادره کردند، رد می‌کند، چگونه کشوری که وجود نداشته، در آن کنسولگری‌هایی وجود داشتند و یا خزانه داشته؟

قسوم درباره آنچه ماکرون “اشغال الجزایر توسط عثمانی‌ها” عنوان کرد، گفت: آن به هیچ شکلی اشغال نبود بلکه برعکس یاری طلبیدن کشور ما از عثمانی‌ها برای کمک به ما جهت مقاومت در برابر اشغالگری اسپانیا بود.

او افزود: سه دلیل برای اینکه حضور عثمانی‌ها در سال‌های ۱۵۱۴ تا ۱۸۳۰ اشغالگری نبوده، وجود دارند، اول اینکه ما آنها زبان‌شان را جایگزین زبان ما نکردند، دوم اینکه آنها همانند ما مسلمان بودند و مذاهب ما را تغییر ندادند و سوم اینکه بر خلاف اشغالگری فرانسه، مقاومتی در برابر حضور عثانی‌ها وجود نداشت و این تفاوتی فاحش است.

بحران میان الجزایر و فرانسه در پی اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه آغاز شد، ماکرون به تازگی در سخنانی نسبت به وجود ملت الجزایری پیش از استعمار فرانسه در این کشور (طی سال‌های ۱۸۳۰ تا ۱۹۶۲) ابراز تردید کرده بود که الجزایر در مقابل اقدامات متعددی را در پیش گرفت از جمله اینکه سفیر خود در پاریس را فراخواند و پرواز هواپیماهای نظامی فرانسه در آسمان خود را ممنوع کرد.

از روز پنج‌شنبه نیز سه وزارت کار، آموزش فنی و ورزش از توقف فعالیت‌های خود به زبان فرانسه و استفاده انحصاری از زبان عربی در تمامی مکاتبات، گزارش‌ها، سخنرانی‌ها و اسناد خبر دادند.

تمامی وزارتخانه‌های الجزایر به جز وزارت دفاع، در بیشتر مکاتبات داخلی و حتی بیانیه‌های رسمی خود از زبان فرانسه استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.