داعش دشمن اصلی طالبان

به نوشته روزنامه فرانسوی لوفیگارو، گروه طالبان پس از سلطه دوباره بر افغانستان، نگران است که تعدیل مواضع‌ آن به ریزش نیروهایش و جذب آن ها توسط داعش منجر شود. گروه داعش به رغم ضربات سنگینی که متحمل شده، دشمن اصلی طالبان به شمار می‌رود.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو با اشاره به انفجار انتحاری داعش در هشتم اکتبر (۱۶ مهر) در ولایت قندوز که حدود یکصد کشته برجای گذاشت، نوشت: هزاران جنگجو در صفوف داعش در افغانستان فعال هستند و سلول‌های محلی آن از جمله در کابل قادرند حملات پیچیده‌ای را به اجرا بگذارند، بی آنکه متحمل هزینه سنگینی بشوند.

یک کارشناس آمریکایی گفته است که داعش در عملیات خود از حمایت و ائتلاف دیگر گروه‌های مسلح محلی برخوردار است و برخی از اعضای آن که قبلاً عضو طالبان بوده‌اند، شناخت خوبی از میدان‌های عملیاتی از جمله در شهرها دارند، به ویژه از زمانی که شهاب المهاجر رهبری گروه داعش را در دست گرفته است. شماری از کارشناسان نگرانند که در نتیجه این پیوندها، ثبات و امنیت منطقه به ویژه در کشورهای همسایه افغانستان به خطر بیفتد و خشونت‌های قومی سایه‌گستر شوند.

در این حال، به نوشته لوفیگارو، داعش می‌کوشد از هر فرصتی برای ایجاد دو دستگی در درون طالبان استفاده کند. تضعیف طالبان به داعش امکان می‌دهد که افراد و نیروهای ناراضی درون آن ها را جذب خود سازد. یعنی کسانی که تصمیم‌های کنونی طالبان را در قبال غرب به اصطلاح سازشکارانه می دانند.

این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: بی دلیل نیست که طالبان دائماً وعده‌ها و ضمانت‌های خود را به کشورهای غربی به ویژه در زمینه حقوق زنان نادیده می‌گیرند، دختران را از تحصیل یا ادامه تحصیل محروم می سازند و به اعمال خشونت و نقض فاحش حقوق بشر ادامه می‌دهند.

لوفیگارو افزود:در حالی که پایبندی طالبان به وعده‌های خود در زمینه حقوق بشر می‌تواند بازشناسی آنان یا کمک اقتصادی جهانی به افغانستان را در پی داشته باشد، طالبان اما از ترس ریزش نیروهای خود، خشونت‌ها و سختگیری‌های گذشته و همیشگی خود را به کار می‌گیرند.

این روزنامه فرانسوی در پایان نوشت: داعش یک تهدید واقعی است. نه فقط این گروه قادر است با اقدام‌های خود توان مالی محدود طالبان را به اتمام برساند، بلکه قادر است با حملات مکرر خود بافت تضعیف شده اجتماعی افغانستان را شکننده‌تر و ضعیف تر از پیش بسازد. طالبان تا تبدیل شدن به یک حکومت ضدتروریست راه طولانی پیش رو دارد و برای رسیدن به این هدف نیازمند همکاری با دولت‌های خارجی است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.