بحران انسانی در افغانستان محور اجلاس ویژه گروه ۲۰

نخست‌وزیر ایتالیا در حالی قرار است میزبان اجلاس ویژه اقتصادهای بزرگ عضو گروه ۲۰ درباره افغانستان باشد که نگرانی ها در خصوص بروز یک فاجعه انسانی قریب الوقوع در این کشور بعد از به قدرت رسیدن طالبان رو به افزایش است.

سرویس‌های خبریآخرین اخبار
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ – ۱۱:۰۴ GMT 07:34
سه‌شنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۳ دسته‌بندی: آسیا،خاورمیانه کد خبر: 1400072013967 خبرنگار : 71415
بحران انسانی در افغانستان محور اجلاس ویژه گروه ۲۰
بحران انسانی در افغانستان محور اجلاس ویژه گروه ۲۰
نخست‌وزیر ایتالیا در حالی قرار است از امروز (سه شنبه) میزبان اجلاس ویژه اقتصادهای بزرگ عضو گروه ۲۰ درباره افغانستان باشد که نگرانی ها در خصوص بروز یک فاجعه انسانی قریب الوقوع در این کشور بعد از به قدرت رسیدن طالبان رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان در ۱۵ اوت به دست گرفت تا کنون، این کشور بعد از تجربه چندین دهه جنگ و گرفتار شدن به خشکسالی شاهد تنزل شدید وضعیت اقتصادی خود بوده و این وضعیت دورنمای راه افتادن موجی از پناهجویان را مطرح کرده است.

قرار است از ساعت ۱۱۰۰ امروز سه شنبه به وقت گرینویچ نشست ویدیو کنفرانسی سران گروه ۲۰ با میزبانی ایتالیا شروع شود و در این نشست به نیاز افغانستان به کمکها، نگرانی‌ها در خصوص امنیت این کشور و راه‌های تضمین خارج سازی هزاران افغان همپیمان با غرب تمرکز می شود.

یک مقام آگاه به دستور کار این اجلاس گروه ۲۰ گفت: ارائه پشتیبانی انسانی امری فوری برای گروه‌هایی که بیشترین آسیب پذیری را دارند محسوب می شود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز قرار است به این اجلاس بپیوندد و این مساله بر نقش محوری محول شده به سازمان ملل در رسیدگی به بحران در افغانستان تا حدی به خاطر اینکه بسیاری از کشورها میلی به ایجاد روابط مستقیم با طالبان ندارند، تاکید می کند.

ایتالیا به عنوان رئیس دوره‌ای گروه ۲۰ به دنبال بروز دیدگاه‌های شدیدا واگرا در داخل این گروه متشتت درباره چگونگی تعامل با افغانستان بعد از خروج مغشوش آمریکا از این کشور، تلاش زیادی برای برگزاری این نشست کرده است.

یک منبع دیپلماتیک آگاه به موضوع گفت: مشکل اصلی این است که کشورهای غربی میخواهند انگشت روی نحوه اداره افغانستان توسط طالبان و به عنوان مثال نحوه رفتار آنها با زنان بگذارند در حالی که چین و روسیه از طرف دیگر مبنای سیاست خارجی خود را بر عدم مداخله قرار داده‌اند.

چین علنا خواستار برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه افغانستان و از انسداد خارج کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های بین‌المللی افغانستان و واگذاری آنها به کابل شده است. مشخص نیست این مساله در نشست امروز مورد بحث قرار بگیرد یا خیر.

انتظار می رود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و رهبران اروپایی گروه ۲۰ در نشست امروز شرکت کنند اما رسانه‌های چین گزارش کردند شی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور در این اجلاس شرکت نمی کند. همچنین هنوز شرکت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این اجلاس هم مشخص نیست.

پاکستان و ایران که همسایگان افغانستان هستند به این اجلاس مجازی دعوت نشده‌اند اما به گفته یک منبع دیپلماتیک قطر که نقشی کلیدی به عنوان میانجی بین غرب و طالبان ایفا کرد در این بحثها شرکت دارد.

چند روز پیش مقامهای ارشد آمریکا و طالبان اولین نشست رو در روی خود را از زمان به قدرت رسیدن مجدد این گروه شبه نظامی در افغانستان برگزار کردند؛ نشستی که در قطر برگزار شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.