مجوز عبادت یهودیان در مسجد الاقصی لغو شد

به گزارش منابع عبری، دادگاه مرکزی اسرائیل مجوز عبادت یهودیان در مسجد الاقصی را لغو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی در حکمی تصمیم دادگاه صلح قدس مبنی بر اجازه نیایش به یهودیان در مسجد الاقصی را لغو کرد.

وبسایت عبری زبان “واللا” در این باره به نقل از یک مقام صهیونیستی اعلام کرد: دولت آمریکا نگران بود که تصمیم قبلی دادگاه مبنی بر مجاز بودن نیایش یهودیان در مسجد الاقصی منجر به تنش در این مسجد و تشدید تنش (میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی) شود.

طبق گزارش این رسانه، دولت آمریکا از دولت رژیم صهیونیستی خواست که با صدور بیانیه‌ای بر پایبندی به پیمان “وضع موجود” تاکید کند و همین مساله “عومر بارلیو”، وزیر امنیت داخلی رژیم اشغالگر را بر آن داشت تا بیانیه‌ای را صادر کند.

“وضع موجود” که پس از اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷ به اجرا درآمد، بر این نکته تاکید دارد که عبادت و برپایی نماز در مسجد الاقصی فقط مختص مسلمانان است و یهودیان نیز حق “بازدید” از آن را دارند. رژیم صهیونیستی از این بند به عنوان پوششی برای هتک حرمت به این مکان مقدس و تلاش برای یهودی سازی آن استفاده می‌کند.

اجازه نیایش یهودیان در مسجد الاقصی واکنش‌های گسترده و تظاهرات شهروندان فلسطینی را به همراه داشت.

گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای خواستار تحصن در مسجد الاقصی و جلوگیری از نیایش یهودیان در این مکان مقدس اسلامی شدند.

در این بیانیه آمده است: گروه‌های فلسطینی “عبادت خاموش” در مسجد الاقصی را تجاوزی خطرناک به مقدسات اسلامی می‌دانند و مسئولیت آن بر عهده رژیم اشغالگر است.

گروه‌های مقاومت فلسطین در ادامه نبرد “شمشیر قدس” (جنگ ماه مه نوار غزه) و پیامدهای آن را برای رژیم صهیونیستی یادآوری کردند.

همزمان الازهر نیز این حکم را به شدت محکوم کرد.

اخیرا دادگاهی اسرائیلی در منطقه قدس با صدور حکمی اعلام کرد که حضور یهودیان در حرم قدسی تا زمانی که عبادت آنها با سکوت همراه باشد، جرم محسوب نمی‌شود.

این دادگاه با صدور حکمی اعلام کرد که عبادت کردن یهودیان به صورت «خاموش» در مسجد الاقصی در قدس شرقی مغایر با قانون نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.