احزاب اسلا‌گرای پاکستان؛ هم‌پیمانان ایدئولوژیک طالبان

در حالی که گروه طالبان به لابی کردن برای کسب رسمیت بین‌المللی برای “امارت اسلامی” خود در افغانستان ادامه می‌دهد، هم‌پیمانان ایدئولوژیک این گروه در پاکستان مشغول اعمال فشار سیاسی بر اسلام‌آباد هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، احزاب اسلامگرای قدرتمند در عرصه سیاست پاکستان در حال فشار وارد کردن بر دولت این کشور با هدف به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان هستند.

فضل الرحمان، رهبر حزب سیاسی موسوم به “جمعیت علمای اسلام”‌ پاکستان، اخیرا درخواست کرد که اسلام‌آباد دولت طالبان را به رسمیت بشناسد.

الرحمان یکی از قدرتمندترین روحانیون پاکستان و همچنین رئیس بزرگترین ائتلاف از احزاب اپوزیسیون در این کشور موسوم به جنبش دموکراتیک پاکستان است. او پیروانی فراوان در پاکستان داشته و دارای نفوذ قابل توجهی در محافل سیاسی و مذهبی این کشور است.

از ۳۶۰۰۰ حوزه موجود در پاکستان، بالغ بر ۱۸۰۰۰ مورد متعلق به تفکر دیوبندی است که محافظه‌کار به شمار می‌رود.

طالبان افغانستان و الرحمان هر دو پایبند به این ایدئولوژی هستند و به مانند هم در این حوزه‌ها تحصیل داشته‌اند که گفته شده که برخی از این حوزه‌ها تحت کنترل نهادهای وابسته به حزب جمعیت علمای اسلام هستند.

با وجود تلاش‌های طالبان برای جلب رسمیت بین‌المللی در جهان برای “امارات اسلامی” اش در افغانستان هنوز هیچ کشوری حاکمیت آنها را به رسمیت نشناخته است.

برخی از اعضای رهبران طالبان در فهرست‌های مربوط به تروریست‌های بین‌المللی هستند. در پی تصرف افغانستان از سوی طالبان گزارش‌هایی متعدد در خصوص اجرای اعدام‌های علنی از سوی آنها، سرکوب خشونت‌آمیز رسانه‌ها، سرکوب زنان و ممنوع کردن حضور دختران در مدارس و نقض حقوق اقلیت‌های قومی در افغانستان منتشر شد.

بنیادگرایان در پاکستان می‌گویند که از اعمال “شریعت اسلامی” از سوی طالبان در فرآیند اداره افغانستان حمایت می‌کنند. حزب جمعیت علمای اسلام معتقد است که به رسمیت شناختن طالبان در راستای منافع ملی پاکستان است.

جلال الدین،‌ از دستیاران الحمان به دویچه وله گفت که طالبان “دولتی دوست با پاکستان” است و به رسمیت شناختن آنها از سوی پاکستان باعث تقویت هر چه بیشتر روابط میان این دو کشور مسلمان خواهد شد.

با وجود اعتقاد بسیاری از منتقدان در پاکستان به روی کار آمدن طالبان با زور در افغانستان و به این ترتیب “نامشروع” بودن دولتشان، گروه‌های مذهبی در پاکستان با آن مخالفند. گروه‌های مذهبی راستگرا در پاکستان می‌گویند که پاکستانی‌های لیبرال دست به اجرای یک کمپین علیه طالبان افغانستان زده‌اند.

حافظ احتشام،‌ از یک سازمان اسلامگرای وابسته به مسجد احمر اسلام‌آباد به نام “بنیاد شهدا” گفت که حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا-ناتو باعث سرنگون شدن طالبان به عنوان حاکمان مشروع افغانستان شد و حالا حکومت آنها “بازیابی شده است”.

او به دویچه وله گفت: ما فکر می‌کنیم پاکستان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت مستقل بوده و باید فشارهای غربی‌ها را نادیده بگیرد و این دولت را به رسمیت بشناسد.

احتشام بیان کرد، سازمانش در نظر دارد برای طرح درخواست به رسمیت شناختن طالبان به سراغ دولت برود.

مولانا عبدالاکبر چیترالی، رهبر حزب سیاسی اسلامگرای “جماعت اسلامی” پاکستان می‌گوید ریاست این حزب هم خواستار این است که اسلام‌آباد حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسد. او به دویچه وله گفت: ما همچنین این درخواست را در پارلمان مطرح خواهیم کرد. این حزب در عین حال جنبشی را برای این هدف به راه می‌اندازد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.