درخواست دیدبان حقوق بشر برای بررسی رویکرد ضد فلسطینی فیسبوک و اینستاگرام

دیدبان حقوق بشر (Human Rights Watch) خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره حذف برخی محتوای فلسطینیان از سوی فیسبوک و اینستاگرام شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دیدبان حقوق بشر، فیسبوک برخی از محتواهای تولید شده از سوی فلسطینیان و حامیان آنها درباره نقض حقوق بشر در غزه را حذف کرده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری، اذعان این شرکت به اشتباهات خود و تلاش برای تصحیح برخی از آنها کافی نیست و دلیل این امر را در وهله اول به اندازه کافی توضیح نمی‌دهد.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرد فیسبوک باید توصیه‌های هیئت نظارت بر فیسبوک در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱ را اجرا کند تا تحقیقات مستقل در زمینه سانسور محتوا به ویژه در رابطه با هرگونه جانبداری یا تبعیض در سیاست‌ها، اقدامات یا سیستم‌های آن انجام شود و تحقیقات را منتشر کند.

دبورا براون، محقق ارشد حقوق دیجیتالی و مدافع حقوق بشر در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: سانسور فیسبوک، بستری حیاتی برای یادگیری و مشارکت در مورد حقوق بشر را محدود می‌کند.

تشدید خشونت‌ها در جنگ غزه در ماه مه باعث شد تا مردم برای مستندسازی، افزایش آگاهی و محکوم کردن آخرین چرخه نقض حقوق بشر به رسانه‌های اجتماعی مراجعه کنند. تلاش‌هایی برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان، سرکوب وحشیانه تظاهرکنندگان، حمله به اماکن عبادی، حملات بی‌وقفه موشکی و هوایی منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی شد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است، برخی پست‌ها از جمله بازنشر مطالب از خبرگزاری‌ها را حذف کرد. در یک نمونه، عکسی که کاربر اینستاگرام برای آنها توضیح نوشته بود و از فلسطینی‌ها می‌خواست هرگز از حقوق خود عقب ننشینند حذف شد.

در نمونه دیگری، اینستاگرام عکس یک ساختمان را با این توضیح یک کاربر فلسطینی حذف کرد: این عکس ساختمان خانواده من قبل از اصابت موشک‌های اسرائیلی در شنبه ۱۵ مه ۲۰۲۱ است. ما سه خانه در این ساختمان داشتیم. این شرکت همچنین ارسال مجدد یک کاریکاتور سیاسی را که پیامش این بود که فلسطینیان مظلوم هستند را حذف کرد.

فیسبوک گفته از تاثیری که این اقدامات داشته عذرخواهی می‌کند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.