دولت اردن فعالیت انجمن صیانت از قرآن را محدود می‌کند

تصمیم دولت اردن در اعمال شروطی برای فعالیت انجمن بزرگ صیانت از قرآن کریم در این کشور با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، تصمیم‌های جدید دولت اردن در اعمال شروطی معین برای فعالیت بزرگ‌ترین انجمن اسلامی در این کشور با موج انتقادها روبه رو بوده است.

کارکنان انجمن صیانت قرآن کریم اردن معتقدند با وجود اینکه این انجمن از زمان تاسیس خود در سال ۱۹۹۱ تاکنون در هیچ موضوع سیاسی دخالتی نداشته و فعالیتی جز آموزش حفظ قرآن و تدریس علوم دینی برای کودکان و بزرگسالان ندارد؛ اما دولت اردن درصدد محدود کردن و کاستن از فعالیت‌های آن است.

وزارت اوقاف اردن، اخیرا با اتخاذ تصمیمی غیرمنتظره برای مدرسان علوم دینی شرط داشتن مجوز قبلی از طرف وزارتخانه و احراز شروط متعدد را تعیین کرده که از جمله آن دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد است.

از جمله دیگر تصمیم‌های وزارت اوقاف اردن برای انجمن صیانت از قرآن کریم این کشور، این است که اعانه‌دهندگان به این انجمن باید از میان شهروندان اردنی باشند و درباره نوع اعانه خود هم به مسئولین توضیح بدهند، چیزی که طبیعتا با مخالفت خیلی از اعانه‌دهندگان روبه رو خواهد شد و در نتیجه آن از ریختن پول به حساب انجمن خودداری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، تصمیم‌های دولت اردن به ظاهر برای ساماندهی کار انجمن صیانت از قرآن است، اما در واقع این امر تصمیم‌هایی برای محدودیت کار این انجمن محسوب می‌شود؛ زیرا وزارت اوقاف در حالی برای معلمان آموزش حفظ قرآن به کودکان شرط داشتن مدرک کارشناسی ارشد را گذاشته است که هزاران معلم آموزش و پرورش این کشور که به تدریس قرآن و علوم دینی در مدارس مشغولند، فقط مدرک کارشناسی یا کم‌تر از آن را دارند و چنین شروطی برای خطبا و امامان جماعت مساجد هم گذاشته نشده است.

در این گزارش آمده است: شروط غیرممکن دولت اردن بنا به تایید بسیاری در این کشور با هدف محدود کردن فعالیت آن است، در حالی که انجمن صیانت از قرآن کریم اردن یکی از ضمانت‌های پرورش نسلی است که به ارزش‌های اعتدال، پذیرش دیگران و درک صحیح مفاهیم قرآن معتقد است.

انجمن صیانت از قرآن کریم در اردن در سال ۱۹۹۱ تأسیس شده است و در حال حاضر بزرگترین نهاد در نوع خود در جهان عرب و بزرگترین نهاد دینی در اردن شمرده می‌شود.

این انجمن ۴۲ شعبه اصلی دارد و بیش از یک هزار مرکز حفظ قرآن کریم هم زیر مجموعه این شعبات اصلی است که در طول سه دهه از کار این انجمن هزاران کودک و بزرگسال بر کرسی کلاس‌های آن نشسته و آموزش دیده‌اند و حالا شروط وزارت اوقاف می‌تواند به برکناری خیلی از معلمان باتجربه این انجمن منجر شود؛ به طوری که همین اکنون خیلی از دوره‌های آموزشی علوم دینی در مراکز وابسته به این انجمن و همچنین دوره‌های حفظ قرآن به دلیل شروط وزارت اوقاف به تعطیلی کشیده شده است.

به گفته منتقدان، اما آنچه مسلم است این است که این سیاست به معنای کاهش حاشیه امن اسلامگرایان معتدل است کسانی که سوپاپ اطمینانی در برابر گسترش تکفیر، افراط گرایی و افکار تروریستی هستند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.