محقق داماد: بحران محیط زیست بحران اخلاقی و فکری است

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در نشست رهبران ادیان جهان به دعوت پاپ فرانسیس گفت: بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را بر روی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.

رهبران ادیان اصلی دنیا دیروز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰ به‌دعوت پاپ فرانسیس، در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه‌ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر کنند.

این‌رهبران دینی از پاپ درخواست کردند به نمایندگی از همه ادیان، آن را به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP26 ، تسلیم کند. بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP۲۶ در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد، و پس از کنفرانس پاریس سال ۲۰۱۶ که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی هم به‌عنوان یکی از متفکرین شیعه در این گردهمایی شرکت کرد.

محقق داماد ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، به بیان سخنانی در این‌مراسم پرداخت و گفت: بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را بر روی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن رهبران دینی می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی وغیرالهی.

وی افزود: درنگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان، حیوانات. کوهها، دریاها و سایر بخش‌های طبیعت یک‌مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار ونشان دهنده او هستند ‌درحالی در نگاه غیر الهی چنین نیست. در این نگاه بشر خود را جدا از طبیعت می‌بیند وطبیعت را برای خود و در تسخیر خود می‌داند و همواره تلاش دارد تسلط بیشتری بر آن به‌دست آورد. درحالی که در نگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قائل است و خود را جزیی از آن می‌داند. در قرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو می‌کند و تسبیح خدا می‌گوید. لذا طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت تجاوز نمی‌کنند.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در ادامه گفت: به‌موجب آن‌چه در متون مقدس آمده نیز، خدا در آغاز آفرینش انسان، اورا به دو امر ملتزم کرده است؛ یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت و متاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده و مرتکب کشتار بیگناهان و تخریب و فساد در طبیعت می‌شود. رسالت پیروان ادیان در جهان معاصر اتحاد برای رساندن پیام الهی و تحقق و وفای به این‌ دو تعهد خداوند است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.