استرالیا و گردشگری حلال

استرالیا یکی از کشورهایی است که به طور عمده میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف به خصوص از جنوب شرق آسیا بوده و با توجه به مسلمان بودن بسیاری از توریست‌هایی که از این کشورها به استرالیا می‌آیند، مسئولان صنعت توریسم این کشور تلاش کرده‌اند که با ایجاد تغییراتی در خدمات خود(هتل‌ها، حمل و نقل و مراکز تفریحی) این گردشگران را میزبانی کنند.

از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر (برابر با امروز، ۵ مهر) را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. اساسنامه این روز در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود. هدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تأثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

از صنعت گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در قرن ۲۱ نام برده می‌شود که در صورت سرمایه‌گذاری و داشتن برنامه منسجم از سوی دولت‌ها می‌تواند به عنوان یکی از منابع درآمدی مهم برای مردم هر کشور و در کنار آن رشد صنایع مرتبط با بخش خدمات تبدیل شود.

با وجود اینکه صنعت گردشگری به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ صدمه بسیاری دید، اما با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون به نظر می‌رسد که زندگی انسانی به تدریج در حال بازگشت به مسیر عادی خود است. این باعث شده که کشورهایی که به طور سنتی جزء مقاصد گردشگری هستند، خود را برای استقبال از گردشگران آماده کنند.

در بخش گردشگری چند سالی است که حوزه‌ای به نام گردشگری حلال در حال گسترش بوده و برخلاف انتظار حتی کشورهای غیراسلامی در تلاش هستند که با تغییرات و تبلیغات مناسب، بتوانند گردشگران مسلمان را که به قوانین شریعت اسلامی پایبند هستند به سوی خود بکشانند.

استرالیا یکی از کشورهایی است که به طور عمده میزبان گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف به خصوص از جنوب شرق آسیا بوده و با توجه به مسلمان بودن بسیاری از گردشگرانی که از این کشورها به استرالیا می‌آیند، مسئولان صنعت گردشگری این کشور تلاش کرده‌اند که با ایجاد تغییراتی در خدمات خود (هتل‌ها، حمل و نقل و مراکز تفریحی) این گردشگران را میزبانی کنند.

به طور کلی جامعه استرالیا جامعه باز و متنوعی است؛ جامعه استرالیا فرهنگ‌های مختلف را در خود پذیرفته و جشن‌ها و مراسم منحصر به فرد افراد از فرهنگ‌ها و ادیان گوناگون در این کشور دیده می‌شود. جشن‌ها و مراسم اسلامی به طور گسترده در سراسر استرالیا توسط جوامع مسلمان این کشور برگزار می‌شود و بزرگترین جشن آن جشنواره و نمایشگاه عید چند فرهنگی(MEFF) در سیدنی است. مسلمانان مالایی بزرگترین جامعه مسلمان در استرالیا هستند و جوامع مسلمان بزرگ دیگری هم وجود دارند که از کشورهایی مانند بنگلادش، ترکیه، لبنان و سودان تشکیل شده‌اند.

با کمک برنامه چند فرهنگی دولت ایالت ویکتوریا، موزه اسلامی استرالیا در سال ۲۰۱۴ در تورنبری، واقع در ۱۰ کیلومتری خارج از مرکز شهر ملبورن افتتاح شد. این موزه اولین موزه اسلامی در استرالیا است و هدف آن از بین بردن کلیشه‌ها از دین اسلام است.

صنعت گردشگری در استرالیا تا قبل از شیوع کووید-۱۹ وضعیت بسیار خوبی داشته و در سال ۲۰۱۸ حدود ۸,۵ میلیون گردشگر بین‌المللی از استرالیا بازدید و ۴۳ میلیارد دلار هزینه کردند. کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله کشورهایی هستند که بیشترین گردشگر را به استرالیا دارند. گردشگران اندونزیایی در سال ۲۰۱۸، ۰.۸ میلیارد دلار ، گردشگران مالزیایی ۱.۳ میلیارد دلار و گردشگران سنگاپوری ۱.۵ میلیارد دلار در طول مدت اقامت خود در استرالیا خرج کردند.

این باعث شده که سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه گردشگری حلال در استرالیا صورت گیرد و سازمان‌های گردشگری در استرالیا تلاش‌های زیادی را برای جلب توجه گردشگران مسلمان از طریق چندین طرح و کمپین انجام دهند. در سال ۲۰۱۵، سازمان گردشگری استرالیا (Tourism Australia) یک راهنمای بازدید برای گردشگران مسلمان منتشر و در یک بخش از وب‌سایت خود حوزه گردشگری حلال را اضافه کرد، که رستوران‌های حلال در بزرگترین شهرهای استرالیا را معرفی می‌کند. آژانس‌های گردشگری منطقه‌ای نیز در معرفی استرالیا به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب مسلمانان، رویکرد فعالی را در پیش گرفته‌اند.

غذاها و رستوران‌های حلال در استرالیا به دلیل حضور اقلیت مسلمان در این کشور به خصوص در شهرهای بزرگ در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته‌ است. به طور کلی طیف گسترده‌ای از غذاهای حلال در این کشور وجود دارد: از کباب‌های ساده گرفته تا مکان‌های مجلل و محصولات غذایی حلال تولید شده در استرالیا که در سوپرمارکت‌ها در دسترس است. رستوران‌های حلال در استرالیا زیاد هستند و گواهینامه حلال را دارند. البته این رستوران‌ها کلمه حلال را براساس استاندارد‌های خود نمایش داده زیرا در حال حاضر، هیچ مرجع رسمی تأیید رستوران حلال در استرالیا وجود ندارد. اکثر دانشگاه‌های استرالیا هم غذای حلال را سرو می‌کنند.

در عین حال، استرالیا دارای سیستم قوی گواهینامه حلال برای غذاهای تولید شده است؛ مرجع صدور گواهینامه حلال استرالیا(HCA) در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و یکی از اعضای مؤسس شورای جهانی حلال و شورای جهانی غذای حلال است.

هتل‌های مناسب مسلمانان در همه شهرهای بزرگ استرالیا وجود دارد. اکثر آنها الکل را از فهرست خود حذف کرده و علاوه بر ارائه غذای حلال، اطلاعاتی در مورد رستوران‌های مناسب مسلمانان در منطقه خود ارائه می‌دهند. برخی هتل‌ها مانند هتل Reandezvous در مرکز ملبورن و The Grace Hotel در مرکز شهر سیدنی در صورت نیاز، به مسافران جانماز می‌دهند.

از طرف دیگر، یافتن محل اقامه نماز در استرالیا به طور کلی مشکل بزرگی برای مسافران مسلمان نیست. مساجد و مراکز اسلامی را می‌توان در همه شهرهای بزرگ یافت ـ برجسته‌ترین آنها مسجد مرکزی آدلاید و مسجد بیت‌الهدی در سیدنی است ـ و نمازخانه‌هایی در برخی‌ از فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

گزارش از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.