واکنش راشد الغنوشی به روند استعفاها از حزب النهضه

راشد الغنوشی استعفای رهبران النهضه را بر روی جنبش تاثیرگذار دانست و گفت النهضه سال‌ها روی افرادی که استعفا کرده‌اند، سرمایه گذاری کرده بود.

رئیس پارلمان تونس و جنبش النهضه از موضع خود درباره موجی از استعفاها در این جنبش پرده برداشت و پیام ویژه‌ای به رئیس جمهوری این کشور فرستاد که طی چند ماه اخیر اقدامات خاصی را در دولت انجام داده است.

راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس که فعلا به دلیل دستور قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور منحل شده است و نیز رئیس جنبش النهضه در گفت‌وگوی ویژه با شبکه خبری الجزیره در مورد تاثیر استعفای بیش از ۱۰۰ رهبر این جنبش بر آینده و اتحاد آن گفت، بی‌شک این امر روی جنبش تاثیر خواهد گذاشت به علاوه النهضه ده‌ها سال روی این افرادی که استعفا کرده‌اند، سرمایه گذاری کرده بود. در حالی که امکان گفت‌وگو و بررسی درباره راه حل‌های میانه در چشم انداز کنفرانس آتی که قرار بود قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار شود، وجود داشت اما این افراد راه استعفا را در پیش گرفتند.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر کارشناسان قانون اساسی، لغو امتیازات رئیس پارلمان و نمایندگان مقدمه‌ای برای انحلال کامل پارلمان است، گفت، بالطبع این اقدامات در همین راستا است، قیس سعید از زمانی که احیای فصل ۸۰ قانون اساسی را اعلام کرده این رویه را در پیش گرفته است. او گفت که به قانون اساسی احترام می‌گذارد اما بعدا آن را نقض کرد. اعلام کرد تنها یک ماه پارلمان را معلق می‌کند اما بعدا تا زمان نامعلوم آن را به حالت تعلیق در آورد که اقدامی غیر قانونی بوده و به یک نهاد حاکمیتی که دقیقا با همان شروطی انتخاب شده که ریاست دولت انتخاب شده، آسیب می‌زند. رئیس جمهوری باید از این اقدام غیر قانونی و تمامی اقدامات فوق‌العاده که کودتایی علیه قانون اساسی و اراده ملت است، منصرف شود. انجام گفت‌وگو و رایزنی در همه زمینه‌ها بهترین کار است.

الغنوشی در پاسخ به این سوال که بسیاری از رهبران سیاسی او را مسؤول وضعیت داخل پارلمان می‌دانند و اینکه او با بهره گیری برخی از فراکسیون‌ها از حضورش برای تسویه حساب‌های ایدئولوژیک یکی از عوامل تنش است، گفت، بدون شک حضورش در رأس نهاد قانونگذاری فرصتی برای تسویه حساب‌های ایدئولوژیک و پرورش رقابت‌های سیاسی است که هیچ ارتباطی با عملکرد پارلمان ندارند اما این مساله دستورکار برخی از احزاب را برای براندازی تجربه دموکراتیک پنهان نمی‌کند چه الغنوشی رئیس پارلمان باشد چه دیگری.

 

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.