تراشیدن ریش در هلمند افغانستان ممنوع شد

طالبان تراشیدن ریش در آرایشگاه‌های شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند در جنوب افغانستان را ممنوع اعلام کردند.

مسئولان امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان در ولایت هلمند با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۵ مهر (میزان) به تمامی آرایشگاه‌ها و حمام‌های لشکرگاه اعلام کرد حق تراشیدن یا کوتاه کردن ریش مردان را ندارند چون به ادعای آنها این کار مخالف شرع و قوانین اسلامی است.

حافظ راشد هلمندی، رئیس امر به معروف و نهی از منکر هلمند روز یکشنبه به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که دستور منع تراشیدن ریش نه تنها در هلمند، بلکه در کل افغانستان اعمال‌پذیر خواهد بود.

یکی از اهالی لشکرگاه در این زمینه به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است: «از زمانی که این خبر را شنیدم، قلبم شکسته است. اینجا شهری است که هر کس شیوه زندگی خودش را دارد. آنها (طالبان) باید دست از سر مردم بردارند و بگذارند هر کس هر کاری دلش می‌خواهد بکند.»

شیر افضل، مالک یک آرایشگاه در لشکرگاه نسز به آسوشیتدپرس گفته است که این فرمان به کسب و کار او آسیب می‌رساند.

در دوران حکومت قبلی اسلام‌گرایان طالبان، آنها از تمامی مردان می‌خواستند که ریش بگذارند، اما از زمان سقوط آنها به دنبال حمله ائتلاف به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ به این سو، ریش تراشیده یا اصلاح شده در کشور رایج شده است.

طالبان در دوران حکومت قبلی خود بر افغانستان به تفسیر تند از اسلام پایبند بودند و اکنون با وجود ادعای تغییر، همچنان نشانه‌های خشونت و سختگیری در آنان دیده می‌شود. از زمان تسخیر کابل به دست طالبان در نیمه ماه اوت و کنترل مجدد افغانستان به دست این گروه تندرو، جامعه جهانی به دنیبال درک این موضوع است که آیا آنها مجدداً قوانین حکومت سختگیرانه خود در اواخر دهه ۱۹۹۰ را برقرار خواهند کرد یا نه.

طالبان در همین مدت کوتاه نیز رفتارهای خشونت‌آمیز و قوانین قهری خود را آشکارا نشان داده‌اند. این ستیزه‌جویان اسلام‌گرا روز شنبه گذشته در هرات واقع در غرب کشور، ۴ نفر را به جرم آدم‌ربایی اعدام و اجساد آنها را در انظار عمومی در شهر آویزان کردند.

 

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.