حزب وحدت اسلامی افغانستان: اگر طالبان استبداد را ادامه دهند شیعیان و هزاره‌ها مبارزه مسلحانه را آغاز می‌کنند

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به طالبان هشدار داد که اگر این گروه به وعده خود برای اجتناب از استبداد عمل نکنند، جامعه شیعه و هزاره‌ها، درگیری مسلحانه را از سر می‌گیرند.

آقای خلیلی گفت دولت موقت طالبان به هیچ‌وجه فراگیر نیست و از نظر او «ادامه این مسیر برای دیگر نیروهای [سیاسی] و گروه‌های قومی غیرقابل قبول است.»

از زمان به قدرت رسیدن طالبان، علاوه بر مساله زنان، امکان اعمال تبعیض سازمان‌یافته علیه اقلیت‌ها و به‌ویژه اقوام هزاره و تاجیک باعث نگرانی جدی میلیون‌ها شهروند افغانستان و همچنین جامعه جهانی شده است.

حزب وحدت اسلامی افغانستان در دوران حکومت خلق و با حمایت ایران تاسیس شد.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هشدار داد: «این وضعیت قطعاً برای تاجیک‌ها و ازبک‌ها غیرقابل تحمل می شود و آنها به همراه هزاره‌ها به میدان جنگ باز می گردند.» این مقام سیاسی افغانستان با این حال ابراز امیدواری کرده که طالبان در برابر فشارهای جامعه جهانی عقب نشینی کند و جنگ داخلی اتفاق نیفتد.

در زمان آغاز آخرین دور هجوم طالبان برای سرنگونی دولت اشرف غنی در اواخر فصل بهار، مقاومت‌های کوچکی از سوی برخی جریان‌ها شکل گرفت. روزنامه جمهوری اسلامی، چاپ تهران، در آن زمان خبر از موجودیت گروهی به نام «حشد شیعی افغانستان داد» که البته به زودی معلوم شد چنین سازمانی وجود خارجی ندارد.

طالبان بیشتر اعضای کابینه خود را به‌عنوان سرپرست تعیین کرده‌اند.در کابینه طالبان، مانند دولت کنونی ایران، زنان هیچ نقشی ندارند و حضور اقوام دیگر به‌جز پشتون‌ها در آن بسیار کم‌رنگ است.

تاکنون هیچ عضوی از جامعه جهانی این دولت را به رسمیت نشناخته‌است.

 

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.