اعتراض یونیسف و یونسکو به تعطیلی آموزش دختران در افغانستان

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو) و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کردند تعطیلی مدارس دختران در افغانستان تخطی از حق اساسی تحصیل و آموزش است.

به گزارش ایرنا از سایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد ( یونسکو)، « اودری آزولای » دبیر کل این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد اگر تعطیلی مدارس دختران در افغانستان ادامه پیدا کند تخطی بزرگی در زمینه حقوق اولیه  و اساسی تحصیل و آموزش برای زنان و دختران در این کشور شکل می گیرد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) درباره پیامدهای برگشت ناپذیر عدم حضور دختران در مدارس در سطوح مختلف هشدار داد. به ویژه تاخیر در بازگشت دختران در مقطع راهنمایی خطر اینکه نهایتا از ادامه تحصیل باز بمانند را افزایش می دهد حتی ممکن است خطر کنار گذاشته شدن مدرسه و مکانیسم های کودک همسری نیز در این کشور افزایش یابد.

به علاوه شکاف میان تحصیلات دختران و پسران در افغانستان نیز بیشتر و دسترسی به فرصت ها در زندگی برای زنان کمتر می شود.

اودری آزولای در گفت و گو با خبرنگاران گفت افغانستان دستاوردهای بسیار مثبتی در زمینه تحصیلات در سال های اخیر به ویژه در میان زنان بدست آورده که باید آنها را حفظ کند. تحصیلات و آموزش آینده کشور را می سازد و باید منافع  و حقوق برابری برای همه انسان ها در زمینه تحصیلات وجود داشته باشد.

او در ادامه اضافه کرد: “به همین خاطر ما از تمامی اشخاصی که در افغانستان نقشی در این زمینه دارند درخواست می کنیم تا تمامی کودکان به آموزش در چارچوب اعلامیه بازگشایی مدارس دسترسی داشته باشند. حق تحصیل به خصوص برای زنان و در مقطع حساس کنونی باید وجود داشته باشد.”

همزمان صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز از آینده مبهم دختران افغان در زمینه آموزش و تحصیل ابراز نگرانی کرد. با بازگشایی تدریجی  مدارس در افغانستان، « هنریت فور » رئیس یونیسف در بیانیه ای گفت : «ما بسیار نگرانیم چرا که ممکن است دختران افغان اجازه بازگشت به مدارس نداشته باشند.» وی در ادامه افزود: ” دختران نمی توانند و نباید کنار گذاشته شوند. ”

این بیانیه ها در پی  بازگشایی مدارس راهنمایی پسران در روز شنبه صادر شد در حالی که از سرنوشت بازگشایی مدارس دختران هنوز خبر روشنی در دست نیست. وزیر آموزش و پرورش طالبان گفته بود مدارس پسران بازگشایی می شود ولی درباره مدارس دختران اشاره ای نکرده بود.

براساس گزارش یونسکو، تحصیلات در ۲ دهه گذشته در افغانستان به شکلی چشمگیر روندی رو به رشد داشته است. از سال ۲۰۰۱ آمار زنان باسواد در این کشور ۲ برابر شده و از ۱۷ درصد به ۳۰ درصد رسیده است. تعداد دخترانی که به مدارس ابتدایی رفتند از سال ۲۰۰۱ از صفر به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده است. تعداد دخترانی که تحصیلات دانشگاهی داشتند از ۵ هزار نفر در سال ۲۰۰۱ به حدود ۹۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ رسیده بود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.