آیا حقانی‌ها باعث بروز اختلاف در بین رهبران طالبان شده‌اند؟

غیبت ملا عبدالغنی برادر در ویدیویی که روز یکشنبه از کاخ ریاست جمهوری افغانستان بر شایعه‌ها درباره اختلاف او با ساختار دولت جدید دامن زده‌است.

غیبت ملا عبدالغنی برادر در ویدیویی که روز یکشنبه از کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد کافی بود تا زمزمه اختلاف میان رهبران طالبان به شایعه‌‌های فراگیر در شبکه‌های اجتماعی بدل شود؛ شایعه‌‌هایی که از یک سو حکایت از کشته شدن معاون نخست وزیر طالبان داشت و از سوی دیگر راوی قهر آقای برادر و ترک کابل از سوی او به مقصد قندهار است.
زمانی که غیبت آقای برادر در دیدار محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، با وزیر خارجه قطر در تصاویر منتشر شده از نخستین دیدار دیپلماتیک اعضای ارشد امارت اسلامی رسمیت یافت، شایعه زخمی و کشته شدن معاون آقای آخوند در جریان درگیری‌های خونین در کاخ ریاست جمهوری افغانستان قوت گرفت.

هر چند مقام‌های طالباناین شایعه را تکذیب کردند ولی توجیه آنها برای غیبت نامتعارف آقای برادر به شایعه دیگری دامن زد. آنها گفتند که غیبت آقای برادر به دلیل سفر او به قندهار برای دیدار با هیبت الله آخوندزاده رهبرطالبان بوده است.

اما شایعه تازه از قهر آقای بردار به دلیل نارضایتی از ساختار دولت جدید طالبان حکایت دارد؛ قهری ناشی از اختلاف قدرت با شاخه حقانی‌ها که او را ناگزیر به ترک کابل و بسط‌نشینی در قندهار کرده تا شاید رهبر طالبان را برای صدور حکم اصلاح دولت ترغیب کند.

با وجود سکوت مقام‌های طالبان در برابر گسترش این شایعه در شبکه‌های اجتماعی، انتشار فایل‌های صوتی منتسب به نیروهای طالبان که بر بروز اختلاف میان رهبران طالبان صحه می‌گذارند همچنان ادامه دارد.

طالبان برخلاف وعده‌های اولیه، معرفی دولت جدید امارات اسلامی افغانستان تا سه هفته پس از تصرف کابل به تاخیر انداختند. رخدادی که به زعم برخی ناظران مسایل افغانستان گویای وجود اختلاف میان رهبران این گروه شبه‌نظامی بود؛ اختلافی که گویا با به قدرت رسیدن آنها بیش از گذشته سرباز کرده است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.