حضور کمرنگ مسلمانان در تبلیغات انتخاباتی در آلمان

با وجود اینکه مسلمانان اقلیت مهمی در آلمان هستند، در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای تصدی جایگاه صدراعظم آینده آلمان کمتر به آنها توجه شده‌است.

به گزارش ایکنا؛ ۲۶ سپتامبر سال جاری آنگلا مرکل بعد از ۱۶ سال از سمت صدراعظمی آلمان کنار می‌رود و شهروندان آلمانی صدراعظم جدید فدرال را انتخاب می‌کنند. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، آرمین لاشت از اتحادیه دموکرات مسیحی، آنالنا باربوک از حزب سبزها و اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکرات بیشترین شانس را برای جانشینی مرکل دارند. اما اینکه چه کسی در نهایت بر صندلی صدراعظم آلمان می‌نشیند، تا حدود زیادی به برنامه انتخاباتی حزب او بستگی دارد.

با این همه به نظر می‌رسد که مسلمانان با وجود اینکه اقلیتی قابل توجه در آلمان هستند، جایگاه خاصی در تبلیغات نامزدهای انتخابات نداشته و همچنان اظهارنظرهای اسلام‌هراسانه و در بهترین حالت بدبینانه نسبت به حضور مسلمانان در آلمان بخشی از نقدها و نظرات مطرح شده از سوی سیاستمداران آلمانی است.

وب سایت Islamiq در گزارشی، نگاهی به جایگاه مسلمانان در تبلیغات انتخابات پیش‌رو در آلمان داشته که تقدیم مخاطبان می‌شود:

«اتحادیه دموکرات مسیحی، آخرین حزب آلمان بود که بیانیه انتخاباتی خود را منتشر کرد. نگاهی به بیانیه این حزب نشان می‌دهد که مواضع آن‌ها نسبت به اسلام و مسلمانان تغییر زیادی نکرده است. همانند سال ۲۰۱۷، اعضای این اتحادیه نگران افزایش «اسلام‌گرایی» در آلمان هستند.

آن‌ها به جای برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات و نیازهای خاص شهروندان مسلمان، تمرکز خود را بر مبارزه با اسلام‌گرایی گذاشته‌اند. جالب است بدانید از نظر اعضای این حزب، کسانی که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند، صلح داخلی آلمان را به خطر می‌اندازند یا قوانین را نقض می‌کنند و در یک گروه و به عنوان خطر در نظر گرفته شده‌اند.

البته در بخش دیگری از بیانیه انتخاباتی آمده است که اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان، اسلام‌هراسی را تحمل نخواهد کرد و نفرت از اسلام که برخی از افراط‌گرایان در حال گسترش آن هستند، به همه ما صدمه خواهد زد. این در حالی است که سیاستمداران اتحادیه دموکرات مسیحی همواره در سخنرانی‌های خود با تبلیغات ضداسلامی جلب توجه کرده‌اند. آن‌ها حتی به تازگی درخواست داده‌اند که نقشه اسلام را بر اساس مدل اتریشی ترسیم کنند و مقالاتی درباره «اسلام‌گرایی سیاسی» نیز تهیه کرده‌اند.

علاوه بر اسلام، موضوع ادغام نیز در برنامه‌های انتخاباتی اتحادیه دموکرات مسیحی جایگاه ویژه‌ای دارد. در بیانیه انتخاباتی آن‌ها آمده است: «همه شهروندان آلمان، عضوی از جامعه ما هستند.» با این وجود در ادامه بیانیه تأکید شده که افراد دارای سابقه مهاجرت باید به ارزش‌ها و هنجارهای اساسی آلمان و قانون اساسی این کشور پایبند باشند و به تاریخ، زبان و فرهنگ آلمان احترام بگذارند. علاوه بر این، اتحادیه انتظار دارد که مهاجران بتوانند به زبان آلمانی صحبت کنند.

مسئله دیگر برای اعضای اتحادیه دموکرات مسیحی، تربیت امامان جماعت در آلمان است. اعضای این حزب همچنین می‌خواهند که مساجد درباره کمک‌های دریافتی خود از خارج از آلمان شفاف عمل کنند. نگاه آن‌ها به کشور ترکیه که مهاجران بسیاری در آلمان دارد نیز جالب توجه است. اعضای اتحادیه از یک‌سو، این کشور را به عنوان شریکی مهم در آسیا تلقی می‌کنند و از سوی دیگر، با مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا مخالفند. در بخشی از بیانیه انتخاباتی این حزب آمده است: «ما با عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا با موافق نیستیم.» در عوض، آن‌ها همچنان بر مشارکت نزدیک دو کشور آلمان و ترکیه اصرار دارند.

نگاه اعضای حزب سبزها به اسلام نسبت به سایر سیاستمداران آلمانی معتدل‌تر است. آن‌ها اسلام را بخشی از آلمان می‌دانند و معتقدند که دولت فدرال نباید هیچ دینی را «تبعیض‌آمیز یا غیر موجه» فرض کنند. در بیانیه انتخاباتی حزب سبزها به طور خاص به موضوعات اسلام‌هراسی و تربیت امامان جماعت پرداخته شده است.

مسلمانان و جایگاه پائین آنها در تبلیغات انتخاباتی احزاب آلمان

آنها در بیانیه خود نسبت به افزایش اسلام‌هراسی در آلمان هشدار داده‌اند: «مسلمانان هر روز تحت تأثیر تبعیض ساختاری( به ویژه در بازار کار) و همچنین حملات خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند. مهم‌تر از همه، حمله در شهر «هاناو» واقع در ایالت «هسن» آلمان نشان داد که حفاظت از مسلمانان اهمیت زیادی دارد.» به گفته اعضای حزب سبزها، قربانیان حملات با انگیزه اسلام‌هراسی باید تحت حمایت و مشاوره قرار گیرند. علاوه بر این، باید علل اسلام‌هراسی در جامعه مشخص و برای آن‌ چاره‌ای اندیشیده شود.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در بیانیه انتخاباتی حزب سبزها، آموزش امامان جماعت در آلمان است. این امر از نگاه آن‌ها، بسیار ضروری است. اعضای این حزب می‌خواهند که برنامه‌های آموزش کلامی و عملی را برای امامان با همکاری موسسات الهیات اسلامی در سراسر آلمان گسترش دهند. علاوه بر این‌ها، سبزها می‌خواهند از جوامع مذهبی اسلامی حمایت کنند.

تنها پیش شرط حمایت این است که جوامع اسلامی از لحاظ ساختاری به دولت، حزب یا جنبش سیاسی وابسته نباشند. این موضوعات در یک برنامه انتخاباتی ۱۳۵ صفحه‌ای گنجانده شده است و سبزها وارد مسائلی مانند «اسلام‌گرایی» یا «اسلام سیاسی» نشده‌اند. اخیراً، اعضای حزب سبزها از بی‌توجهی مسئولان دولت فدرال نسبت به اقدامات تروریستی گروه‌های راست افراطی انتقاد کردند. آن‌ها از دولت فدرال خواسته‌اند که نتایج کمیته تحقیقاتی پارلمان آلمان از جنایات این گروه‌ها را در دسترس محققان، روزنامه‌نگاران و جامعه مدنی قرار دهند.

حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز مانند سایر احزاب، برنامه انتخاباتی ارائه کرده، اما در این برنامه، موضوعات مربوط به اسلام و مسلمانان به طور مختصر بیان شده است. در واقع، برنامه حزب سوسیال دموکرات درباره همه مهاجران با هر دین و آیینی است و به مسلمانان محدود نمی‌شود.

در بخشی از بیانیه آن‌ها آمده است: «برای اینکه افراد با منشأ مختلف از تبعیض به دور باشند، حزب سوسیال دموکرات آلمان، آژانس مقابله با تبعیض را تقویت می‌کند و قانون برخورد با مجرمان را ارتقا خواهد بخشید. ما با انواع نژادپرستی و افراط‌گرایی مقابله می‌کنیم.» از این رو، اعضای این حزب، خواستار ثبت دقیق جرایم جنایی و ایجاد کمیسیون مقابله با تبعیض و نژادپرستی در پارلمان‌های ایالتی و فدرال هستند.

علاوه بر این، حزب سوسیال دموکرات بر این عقیده است که خدمات عمومی باید برای همه شهروندان مهیا شود. در برنامه انتخاباتی این حزب آمده است: «باید مراقب بود که گروه‌های حاشیه‌نشین نیز به خدمات عمومی دسترسی داشته باشند و همه کارکنان بتوانند به طور یکسان از ساختار آموزشی و بهداشتی استفاده کنند.» با این وجود، آن‌ها در بیانیه انتخاباتی خود روشن نکرده‌اند که آیا کارمندان مسلمان و محجبه نیز به موقعیت‌های مشابه سایر شهروندان دسترسی خواهند داشت یا خیر. حزب سوسیال دموکرات همچنین بر ضرورت گفت‌وگوی بین ادیان تأکید می‌کند. اما موضوعاتی مانند تعلیم امامان و گسترش تعلیمات اسلامی در مدارس جایی در برنامه آن‌ها ندارند.

حزب دموکرات آزاد آلمان همواره از جامعه‌ای حمایت می‌کند که در آن همه افراد، فارغ از اصل، ظاهر، مذهب یا دیدگاه‌های سیاسی خود، می‌توانند آزادانه زندگی و نظرات خود را آزادانه بیان کنند. با این وجود، اعضای حزب هیچ‌گاه از حقوق اصلی مسلمانان دفاع نکرده‌اند. آن‌ها علی‌رغم بیش از ۹۰۰ حمله به مسلمانان و مساجد در سال گذشته، هرگز موضع‌گیری نسبت به افزایش اسلا‌م‌هراسی در آلمان نداشته‌اند. در مقابل، اعضای این حزب بارها از مقابله با اسلام‌گرایی صحبت کرده‌اند. حتی در برنامه‌های انتخاباتی نیز آن‌ها خواستار پیشگیری مشترک دولت‌های فدرال و ایالتی در برابر گسترش اسلام‌گرایی هستند.

در مورد سازمان‌های اسلامی، آن‌ها به گروه‌های لیبرال بها می‌دهند و از هرگونه همکاری با جوامع اسلامی اصلی خودداری می‌کنند. اعضای این حزب نمی‌خواهند که جوامع مذهبی از خارج از مرزهای آلمان کنترل و تأمین مالی شود. از این‌رو، آن‌ها از آموزش امامان در داخل خاک آلمان حمایت می‌کنند.

برخلاف حزب دموکرات آزاد آلمان، حزب چپ‌ در بیانیه انتخاباتی خود به افزایش دشمنی با اسلام توجه کرده است. به گفته اعضای این حزب، تهدیدها و حملات علیه مسلمانان و مساجد به امری عادی تبدیل شده است.

در بخشی از بیانیه این گروه آمده است: «نژادپرستی علیه مسلمان و سایر انواع نژادپرستی نباید در جامعه آلمان جایی داشته باشد. ما در حزب چپ آلمان می‌خواهیم از مسلمانان در برابر تبعیض حمایت کنیم.» آن‌ها همچنین مدافع حقوق زنان مسلمان هستند و علیه ممنوعیت روسری موضع‌گیری کرده‌اند و هرگونه محدودیت کاری برای این قشر را بی‌اساس می‌دانند.

اعضای این حزب، مهاجرت را فرصتی مغتنم برای جامعه آلمان می‌دانند و از برخی سیاست‌های دولت فدرال در برابر مهاجران انتقاد می‌کنند. به گفته آن‌ها، نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت، افزایش نژادپرستی در جامعه و نهادهای دولتی مانند پلیس است.

در مقایسه با احزاب مذکور، حزب آلترناتیو برای آلمان در بیانیه انتخاباتی ۲۰۰ صفحه‌ای خود بسیار گسترده به اسلام پرداخته است. اعضای این حزب ضداسلامی حتی فصل جداگانه‌ای را به این موضوع اختصاص داده‌اند. آن‌ها در بیانیه خود خواستار لغو کرسی‌های الهیات اسلامی در دانشگاه‌ها، جایگزینی کلاس‌های اخلاق به جای درس تعلیمات اسلامی در مدارس، ممنوعیت برقع در اماکن عمومی، ممنوعیت روسری در بخش خدمات عمومی و برای دانش‌آموزان مدرسه و همچنین ممنوعیت تأمین مالی مساجد از سوی کشورهای خارجی شده‌اند. علاوه بر این، حزب آلترناتیو برای آلمان در صورت قدرت گرفتن، ارتباط کاری دولت با اتحادیه ترکی اسلامی «دیتیب» را قطع خواهد کرد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.