تشدید نژادپرستی و اسلام‌هراسی در مدارس انگلیس

مطالعه‌ای در انگلیس نشان می‌دهد که نگاه‌های نژادپرستانه، راست افراطی و اسلام‌هراسانه در بین دانش‌آموزان انگلیسی افزایش یافته‌است.

معلمان در انگلیس از افزایش دیدگاه‌های افراطی و تئوری‌های توطئه در بین دانش‌آموزان‌شان گزارش داده و هشدار دادند که بدون بودجه و حمایت کافی چنین ایده‌هایی سریع‌تر گسترش خواهند یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، براساس مطالعه انجام شده توسط محققان در “موسسه آموزش”، رویکرد دولت در مقابله با افراطگرایی در مدارس بر شناسایی نشانه‌ها و علائم افراطی شدن به جای راهنمایی و هدایت کودکان درخصوص چگونگی رد کردن ایده‌ها و افکار تندروها و افراطگرایان متمرکز است.

“کمال حنیف”، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی و سرپرست گروه “از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱” که این مطالعه را سفارش داده، گفت: این برای همه ما یک زنگ هشدار و بیدار باش است. ما می دانیم که در حال حاضر افراطگرایان به صورت مجازی و رو در رو تلاش می‌کنند تا جوانان را فریب داده و آنها را به جهانی از تنفر و خشونت گرفتار کنند.

وی افزود: ما باید از قدرت آموزش برای مبارزه با افراطگرایان و کمک به جوانان برای برخاستن و رد کردن افراطگرایی و خشونت استفاده کنیم. ما به شفاف‌سازی بیشتری از جانب دولت برای قرار دادن زمانی در برنامه درسی برای گفت‌وگوی صریح و آزاد درباره افراطگرایی نیاز داریم.

در این مطالعه با حدود ۹۶ معلم از مدارس سراسر انگلیس مصاحبه شد و مشخص شد که بیش از نیمی از مسئولین مدارس با کودکانی که دیدگاه‌هایی را در حمایت از ایدئولوژی‌های راست افراطی مطرح می‌کردند، مواجه شده و یا حرف‌های آنها را شنیده‌اند. حدودا سه چهارم از ایدئولوژی‌ها بیانگر دیدگاه‌هایی در رابطه با اسلام‌هراسی و زن ستیزی بودند.

بعلاوه، تقریبا تمامی دانش‌آموزان از زبان نژادپرستانه استفاده کردند به طوری که ۹۰ درصد به توطئه‌های بی‌پایه و اساس مطرح شده توسط جناح راست افراطی باور دارند.

درخصوص مساله نزدیک شدن به این موضوع، معلمان نگرانی‌های خود را درخصوص بحث کردن درباره چنین موضوعات حساسی به دلیل ترس از اینکه دانش آموزان با کلامی توهین آمیز واکنش نشان دهند، ابراز کردند.

براساس این مطالعه، یک پنجم از معلمانی که با آنها مصاحبه شده بود به اندازه کافی از برگزاری چنین بحث‌ها و گفت‌وگوهایی با دانش‌آموزانی که از دیدگاه‌های راست افراطی و تئوری‌های توطئه حمایت کرده‌اند، مطمئن نبودند.

موسسه آموزش که توسط کالج دانشگاهی لندن اداره می‌شود، به عنوان بخشی از توصیه‌هایی که به دولت ارائه کرده، پیشنهاد کرد که مدارس سیاست‌های ضد تبعیض خود را تقویت کنند، فرصت‌هایی را برای تمامی کودکان به منظور شرکت در بحث‌های آزاد ایجاد کنند و آموزش سواد انتقادی را برای کمک به کودکان برای درک تفاوت‌های میان واقعیت و عقیده ارتقا دهند.

وزارت آموزش انگلیس در واکنش به انتشار این مطالعه اعلام کرد: این تحقیق نمونه‌ای از میزان اطمینان معلمان به آموزش درباره موضوعات مربوط به افراطگرایی است و نشان می‌دهد که دولت منابع متعددی را برای مدارس به منظور مقابله با تهدید افراط گرایی فراهم کرده است.

این وزارتخانه افزود: برنامه درسی جدید “آموزش روابط، روابط جنسی و بهداشت” دانش آموزان مقطع متوسطه را ملزم می‌سازد تا از قوانین مربوط به تروریسم و جرائم از روی نفرت و انزجار مطلع شوند و وب‌سایت “آموزش علیه نفرت و انزجار” بیش از ۱۵۰ منبع رایگان را برای کمک به دانش‌آموزان، معلمان و والدین برای مقابله با افراطی شدن به هر شکلی ارئه می کند.

یکی از گزارشات روزنامه گاردین در ماه اوت از افزایش تعداد جوانان افراطی شده توسط گروه‌های تندرو جناح راست خبر داد. ۱۳ درصد از بازداشت‌شدگان بخش مقابله با ترور نوجوانان زیر ۱۸ سال بودند در حالی که ۶۰ درصد از بازداشت‌شدگان ضد ترور جناح راست جوانان زیر ۲۴ سال بودند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.