کتاب «حسین بن علی در افق معاصرت» منتشر شد

کتاب «حسین بن علی در افق معاصرت» در دو مجلّد توسّط انتشارات نقد فرهنگ منتشر شد. در توضیحات مجلّد نخست که به کوشش «بیژن عبدالکریمی و معصومه بوذری» به چاپ رسیده و عنوان فرعی آن «بازتفسیر سنت عاشورایی به منزلۀ تبلور روح اسلام ایرانی» است چنین می‌خوانیم:

شخصیت، شیوۀ زیست و شهادت حسین‌بن‌علی، یکی از حماسی‌ترین و انسانی‌ترین رویدادهای تاریخ بشری و هستۀ مرکزی مذهب شیعی و این مذهب تبلور روح قوم ایرانی است و سنت شعائر عاشورایی یکی از شاخص‌ترین نمادهای فرهنگی هویت شیعی‌_ ایرانی است. متأسفانه به‌دنبال بسط عقلانیت جدید و سیطرۀ نیهیلیسم جهانی در سراسر کرۀ زمین، پیوند جوانان و نسل‌های جدید با همۀ سنن و مآثر تاریخی ماقبل مدرن منقطع گشته، حتی این انقطاع به نوعی بیگانگی و بدتر از آن به نوعی نفرت و خودبیزاری از فرهنگ و هویت تاریخی خویشتن تبدیل گردیده است. از سوی دیگر، به دلیل ظهور فضای پسامدرن و تضعیف شدن مرجعیت بسیاری از نهادهای سنتی و نیز به جهت ناتوانی این نهادها در بازترجمان تفکر و ارزش‌های مستتر در سنن ماقبل مدرن به زبان معاصرت و طرح ارزش‌های والای عالم سنت در افق معاصرت، نیهیلیسم روزگار ما چهره‌ای غم‌انگیزتر و وحشت‌انگیزتر به خود گرفته است. این کتاب کوششی اندک برای گام نهادن در مسیری بسیار بزرگ، یعنی گشودن مسیر تازه‌ای برای اندیشیدن به همۀ ارزش‌های والای عالم سنت، به‌خصوص میراث بزرگ فرهنگ شیعی و سنت عاشورایی در افق تفکر انسان معاصر است.

همچنین در توضیحات مجلّد دوم که به کوشش «سیّد جواد میری و زینب شریعت‌نیا» منتشر شده و عنوان فرعی آن «بازخوانی انتقادی «حسین وارث آدم» می‌باشد چنین آمده است:

حادثۀ کربلا و سنت عاشورایی یکی از آن اموری است که همگان می‌پندارند آن را می‌شناسند و با آن آشنا هستند، اما واقعیت این است که فرهنگ عاشورا یکی از غایب‌ترین پدیده‌ها در حیات ماست که برای فهم آن نیازمند «آشنایی‌زدایی» به معنای عمیق کلمه هستیم. ولی این آشنایی‌زدایی امر خطیری است و مهم‌تر از آن، یافتن پاسخ این پرسش است: آشنایی‌زدایی از مأنوس‌ترین امور چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟ حسین وارث آدم، اثر ماندگار علی شریعتی، یکی از مهم‌ترین تلاش‌های نظری و ادبی در جهت به افق معاصرت آوردن واقعهٔ عاشورای حسینی در روزگار ماست. شریعتی را بی‌تردید باید یکی از کلاسیک‌های جامعه‌شناسی، لااقل در افق تاریخی خودمان، تلقی کرد. در این کتاب کوشش شده است اثر ماندگار این جامعه‌شناس و متفکر اثرگذار ایرانی مورد خوانش و بازخوانی انتقادی قرار گیرد. در این اثر برخی از متفکران و صاحب‌نظران معاصر از منظرهای گوناگون روایت شریعتی از حسین‌بن‌علی در کتاب حسین وارث آدم و ارتباط آن با زیست‌جهان کنونی ما را مورد تأمل قرار داده‌اند.

برای تهیه این اثر به سایت انتشارات مراجعه کنید:

انتشارات نقد فرهنگ

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.